Proti reklame nasadenej od konca novembra sa ostro ohradila poľská ambasáda. Veľvyslankyňa adresovala spoločnosti list, v ktorom spot kritizovala. V reklame vystupuje poľsky hovoriaci priekupník, ktorý maskovaný ako stromček predáva na pohraničí rôzne drobné predmety vrátane telefónov.
T-Mobile ešte vo štvrtok večer rozhodol, že reklamu nateraz stopne, lebo vyvolala negatívne emócie zo strany niektorých poľských občanov.
„Mrzí nás, že sa naša reklama, ktorá dlhodobá vsádza na zveličenie a špecifický humor, mohla niekoho dotknúť. Aj keď sme presvedčení, že je z etického aj zákonného hľadiska v poriadku, rozhodli sme sa ju pozastaviť, a to ešte pred stretnutím s pani veľvyslankyňou,“ napísal operátor na svojom webe.
Stretnutie s veľvyslankyňou Gražynou Bernatowiczovou iniciuje generálny riaditeľ českého T-Mobilu. Či a kedy sa schôdzka uskutoční, nie je zrejmé, ambasáda sa zatiaľ s návrhom termínu neozvala. Spot už spoločnosť odstránila aj z YouTubu.
Pôvodná správa 4. 12.: Poliakov pobúrila reklama T-Mobilu, žiadajú jej stiahnutie
Poľsko sa sťažovalo na televíznu reklamu jedného z českých mobilných operátorov, ktorá prezentuje poľsky hovoriaceho človeka v úlohe priekupníka. Spoločnosť sa rozhodla reklamu stiahnuť
V reklame poľský obchodník nachytá Čecha na nekvalitný mobilný telefón. V reklame s názvom „V našej triede je najlepšie: Trieda na bežkách“ vystupuje herec Ivan Trojan v úlohe učiteľa, ktorý sa svojou triedou zavíta do zasneženého lesa na českej hranici.
Keď sa mu pokazí mobil, za smriečok maskovaný poľsky hovoriaci muž s fúzami mu začne ponúkať množstvo pochybne vyzerajúcich vecí, až mu nakoniec vymení telefón za iný. Ten sa vzápätí rozbije, hovoriaci stromček je však už v tom čase fuč. Operátor nabáda zákazníkov, aby si preto telefóny radšej vymieňali za nové priamo u neho.
Spot sa dočkal kritiky v poľských médiách a rozhneval aj poľskú veľvyslankyňu v Prahe. „Televízna reklama T-Mobile bola pre mňa nepríjemným prekvapením. Dôrazne protestujem proti takýmto spojeniam, ktoré zjednodušujúcim a škandalizujúcim spôsobom prezentujú Poliakov,“ uviedla v liste českému vedeniu telekomunikačnej firmy veľvyslankyne Gražyna Bernatowiczová.
Veľvyslankyňa zároveň požiadala operátora o okamžité stiahnutie spotu nasadeného od 30. novembra z televízneho vysielania. Podľa nej je video v rozpore so zásadami reklamnej etiky aj vkusu.
Aktualizované 15:49: T-Mobile v reakcii uviedol, že stiahnutie reklamy z vysielania nezvažuje. Poľskej veľvyslankyni ponúkla spoločnosť osobné stretnutie s generálnym riaditeľom.
„Naším zámerom v žiadnom prípade nebolo akokoľvek znevažovať Poliakov ani na nich priamo upozorňovať. Dobré vzťahy s Poľskom si veľmi vážime a nehodláme ich narušovať,“ konštatoval v reakcii operátor, ktorý tiež dodal, že úspech jeho reklám „ťaží zo špecifického humoru, ktorý je založený na zveličení a absurdných situáciách“.
Aktualizované 20:40: Česká pobočka mobilného operátora T-Mobile sa rozhodla po sťažnosti poľského veľvyslanectva svoj reklamný spot pozastaviť. Reklama bola podľa firmy poňatá vtipne a nemala nikoho zneuctiť. ČTK to povedala hovorkyňa T-Mobile Martina Kemrová.
Poľsko sa na praktiky českých obchodníkov nesťažuje prvýkrát, vlani sa napríklad ministerstvo poľnohospodárstva obrátilo na českú stranu pre údajne negatívnu kampaň voči poľským potravinám.
V podobnej pozícii ako Poliaci boli tento rok aj Česi, ktorí sa ohradili voči kampane Slovenskej sporiteľne. V nej vystupoval český turista, ktorý si od slovenského páru „príživnícky“ požičiaval viacero vecí.
Spot posudzovala aj reklamná rada, ktorá dostala na reklamu viacero sťažností. V nich diváci tvrdili, že spot uráža národnostné cítenie spotrebiteľov a je spôsobilý vyvolať neznášanlivosť medzi príslušníkmi českého a slovenského národa.
Regulátor sa s tým nestotožnil a spot vyhodnotil ako etický. Podľa rady bola v reklame využitá miera humoru a reklamného nadsadenia, ktoré nie je možné vnímať doslovne, ale treba ich interpretovať v kontexte komunikačného posolstva.