„Prekvapil nás vysoký počet nominácií. Ľudia zjavne aktívne využívajú možnosť prejaviť svoj nesúhlas so sexistickou reklamou aj prostredníctvom nominovania na anticenu. Môžu tak vyjadriť svoj odmietavý názor a zároveň poukázať na konkrétne sexistické prvky, ktoré im v reklamách prekážajú,“ vysvetlila Jitka Dvořáková, spoluorganizátorka anticeny Sexistický kix. Už pred oficiálnym spustením prvej fázy dostali organizátori 50 podnetov.

Verejnosť môže v rámci anticeny hlasovať aj za komunikáciu verejnej inštitúcie. Reč je o Polícii Slovenskej republiky, ktorej reklama zdvihla vlnu kritiky. Na sociálnych sieťach totiž zverejnila fotografiu pozadia policajtky v plavkách pri bazéne a pripomenula si ňou prvý letný deň.

Medzi desiatkami tohtoročných nominovaných sa nachádza aj kandidát na primátora mesta Martin Michal Pliešovský. Nomináciu si vyslúžil vďaka heslu „Kto má väčší... záujem, aby sa stal Martin domovom pre všetkých“.

Z väčších značiek sa v zozname objavili Bernard, Slovenské národné divadlo, Bory Mall, Tatrakon, Dermacol či Heuréka. Nominované boli aj rôzne drobné firmy, ako napríklad stavebné spoločnosti, kluby či reštaurácie.

„Verejnosť rozhorčila aj kontroverzná kampaň klenotníctva Aurum, ktorá v poslednom období zaplavila verejný priestor. Spoločnosť sa už v minulosti prezentovala sexistickými reklamami a zjavne v tom trende pokračuje naďalej. Ľudia však zareagovali a početnými nomináciami ukázali svoj nesúhlas,“ povedala Diana Gregorová, spoluorganizátorka anticeny. Arbitrážna komisia Rady pre reklamu pred pár dňami navyše rozhodla, že jedna z reklám Aurumu dokonca porušila etický kódex.

Ďalšia z príkladov nominovaných je aj reklama pizzerie, ktorá zobrazuje polonahú ženu bez súvislosti s produktom a má zjavne vtipne poukazovať na stereotypné atribúty „správnej ženy“. Jej vizuálne zobrazenie v neprirodzenej sexualizovanej pozícii považuje nominujúci za ponižujúce a dehonestujúce, hoci má zrejme pôsobiť vyzývavo a upútať pozornosť.

Za najsexistickejšiu reklamu sa môže hlasovať do soboty 1. decembra, pričom možno udeliť ľubovoľný počet hlasov, teda ako „kix“ označiť viacero reklám. Výsledky hlasovania širokej verejnosti aj odbornej poroty budú vyhlásené v pondelok 3. decembra o 14:30 v bratislavskom Satori Stage.

Vlani si anticeny odniesli značky ako Budiš, Fernet Stock, LetGo či záložňa Breva. O sexistických reklamách hlasovali každoročne aj v Česku, kde organizovali Sexistické prasátečko, ktoré však tento rok udelili naposledy.