Nová reklamná kampaň internetového kníhkupectva Gorila.sk prináša hraný spot, v ktorom mladý chlapec recituje text piesne „Je.e“ od Rytmusa alias Patrika Vrbovského. Skladba je plná vulgarizmov.

Spot paroduje recitátorskú súťaž Hviezdoslavov Kubín, video na YouTube má názov fiktívnej súťaže Vrbovského Píščany.

Chlapec má na krku dlhú reťaz a text piesne recituje precítene. Svojím „výkonom“ zaujme porotu, v ktorej sú aj publicista Michal Havran či vydavateľ Koloman Kertész Bagala, a dojme aj rodičov v hľadisku.

Gorila.sk na margo kontroverzného videa tvrdí, že chce aj takouto cestou mladým ľuďom a ich rodičom odkázať, že čítať knihy je dôležité.

„Cieľom bolo poukázať na to, že deti a mladí ľudia čítajú málo kníh, ak vôbec nejaké. Recitátorská súťaž by bez skutočnej literatúry potom mohla s trochou fantázie vyzerať tak, ako to vykresľuje náš spot,“ povedal Ján Laš z Gorila.sk. Odvážne video podľa neho apeluje aj na rodičov, aby svoje deti motivovali k čítaniu kníh.

„Nečíta sa kontinuálne, paberkuje, preskakuje sa z jedného článku na druhý. Súvisí to s tým, že ľudia už nemajú návyky z detstva. Ak rodičia a učitelia nebudú deti viesť k čítaniu a ich duševný rozvoj prenechajú médiám, nebude zvláštnosťou scénka, aká sa odohrala vo videoklipe Gorila.sk,“ poznamenal K. Bagala.

Michal Havran, ktorý je okrem iného autorom scenáru aktuálneho filmu Kandidát, účinkuje v spote kníhkupectva preto, že ho zaujal scenár. „Samozrejme, že je dobré vyrastať v domácnosti, kde existuje kvalitná knižnica, kde deti vidia rodičov čítať, kde nehučí stále televízor. Možno je dobré použiť nejakú fintu, predstierať, že čítanie je tajné, ja som sa na to dosť namotával, dodnes tomu verím,“ uviedol.

Kampaň pre Gorila.sk vytvorila agentúra Respect APP, spot režíroval Marián Čembický. Kreatívnym riaditeľom je Róbert Slovák.