Spot Kofoly s aférou študenta a učiteľky označili za neetický aj v Česku

Kontroverzný televízny spot na novú „extra bylinkovú“ verziu Kofoly postavený na afére medzi študentom strednej školy a učiteľkou nenašiel pochopenie ani u českých reklamných arbitrov. Česká Rada pre reklamu dospela k rovnakému názoru ako komisia slovenského samoregulačného orgánu – príbeh reklamy je v rozpore s etikou.

"Predmetná reklama zobrazuje jav, ktorý môže byť vnímaný ako všeobecne neprijateľný a nezodpovedný," cituje z rozhodnutia server Mediaguru.cz. Podľa českého kódexu etiky v reklame komerčná komunikácia nesmie porušovať všeobecné normy slušnosti a mravnosti. Na TV spot od agentúry Kaspen/Jung von Matt sa podľa servera sťažovalo viacero ľudí.

Kofola sa obhajovala tým, že z TV spotu jasne vyplýva nadsázka. Reklama má reflektovať hlavný claim Kofoly – Keď ju miluješ, nie je čo riešiť.

Arbitrážna komisia slovenskej Rady pre reklamu označila TV spot za neetický už v novembri. „Zvolenú tému reklamného príbehu, ktorá zobrazuje ľúbostný vzťah medzi učiteľkou a žiakom, nie je možné považovať za komunikáciu, ktorá by bola pripravovaná s pocitom zodpovednosti voči všetkým cieľovým skupinám," napísala v svojom rozhodnutí reklamná komisia.

Spotrebitelia sa na reklamu sťažovali aj na Rade pre vysielanie a retransmisiu či priamo u televízií. Kofola vtedy svoju komunikáciu obhajovala tým, že „televízne spoty sú postavené na krátkych príbehoch lásky, ktoré sú úsmevné a pripravené s nadsázkou. Nemajú za cieľ poburovať alebo urážať. Práve naopak, odľahčenou formou stoja za zamyslenie nad prekážkami, ktorým musí láska mnohokrát zbytočne čeliť".

Rada pre reklamu ako samoregulačný orgán síce nemôže vynútiť stiahnutie či úpravu komunikácie, Kofola však rozhodnutie komisie rešpektovala a spot stiahla. Pred Vianocami následne posilnila druhý nasadený koncept s tradičným vianočným prasiatkom.