Dôvodom je jej úspešná virálna kampaň „Hanba alebo sláva“, ktorá poukazuje na environmentálne znečistenie spôsobené plastovými fľašami, a zároveň propaguje používanie vody z vodovodu. Video doteraz zaznamenalo viac ako 50 miliónov pozretí, pričom ho zdieľali aj ekologicky zmýšľajúce celebrity a  mimovládne organizácie po celom svete.

Počas niekoľkých týždňov spoločnosť SodaStream dostala najmenej šesť listov zo strany „popredných skupín“ priemyslu s balenou vodou, ktoré kampaň kritizovali a žiadali, aby ju zastavila. Prvý list prišiel v mene Francúzskej národnej federácie balenej a fľaškovanej vody podpísal Denis Cans, generálny riaditeľ spoločnosti Nestlé Waters, Francúzsko. Ďalšie listy - od Medzinárodnej asociácie pre balenú vodu so sídlom v USA a iných priemyselných skupín z Európy  - sú svojím obsahom podobné a naznačujú organizovanú povahu tejto útočnej reakcie, ktorej cieľom je ochrániť rozsiahly a lukratívny globálny priemysel produkujúci vodu balenú v plastových fľašiach v hodnote 150 miliárd amerických dolárov.

Keďže množstvo listov vyzývajúcich na zastavenie kampane rastie, spoločnosť SodaStream prechádza do ofenzívy. „Nedovolíme, aby nám tieto priemyselné skupiny a ich hrozby zabránili hovoriť pravdu a pokúsiť sa zachrániť našu planétu,“ povedal Daniel Birnbaum, generálny riaditeľ spoločnosti SodaStream. „Tieto takzvané skupiny priemyslu s balenou vodou sú jednoducho iba zásterkou pre hlavných producentov plastov, ako Danone (Evian), The Coca-Cola Company a Nestlé Waters, najväčších svetových producentov balenej vody. Všetky tieto spoločnosti sa snažia zvyšovať svoje zisky na úkor planéty Zem. Skupiny, ktorých finančné zisky sú priamym výsledkom produkcie 247 miliónov plastových fliaš, ktoré denne vyrobia, chcú umlčať naše posolstvo: že plastové fľaše predstavujú veľmi reálnu, súčasnú hrozbu pre naše globálne životné prostredie. Zaslaním týchto listov sa spomínaný priemysel jednoznačne usiluje presvedčiť spotrebiteľov na celom svete, že niečo nie je v poriadku s kvalitnou  chutnou vodou z vodovodu. Tú máme doma, jej využívanie nám umožnil zákon USA o bezpečnej pitnej vode z roku 1974, a zároveň je pod dohľadom Agentúry na ochranu životného prostredia v USA. Ak tu niekto zavádza spotrebiteľov a využíva taktiku strašenia, sú to oni, nie my. Neustúpime.“

V listoch od zástupcov priemyslu s balenou vodou sa uvádza, že ich plastové fľaše sú recyklovateľné, a  že kampaň „Hanba alebo sláva“ od spoločnosti SodaStream skresľuje skutočnosť. Je však dobre známe, že väčšina z 200 miliárd plastových fliaš zakúpených každoročne na celom svete nie je recyklovaná. Kontrolná skupina EurActiv uvádza, že vo Francúzsku sa v súčasnosti recykluje iba 23 percent plastových obalov a časopis Fast Company nedávno upozornil na to, že rovnako v USA je recyklovaných iba 23 percent plastov.

Priemerná miera recyklácie v Európe dosahuje 29,7 percenta, čo je veľmi nízke číslo. Navyše, recyklovanie znižuje iba časť uhlíkovej stopy spôsobenej prepravou, spracovaním a výrobou týchto fliaš – podľa organizácie The Carbon Trust ju znižuje iba o 20 percent. Recyklácia tak ani zďaleka nezabraňuje ničivému účinku plastových fliaš na našu planétu.

Obzvlášť znepokojujúci je vplyv znečistenia plastmi na život v moriach. Od roku 1988 ochrancovia oceánov varujú pred tzv. Veľkým tichomorským smetiskom, plávajúcim ostrovom s rozlohou štátu Texas, ktorý tvorí nesprávne zlikvidovaný plastový odpad. Podľa správy organizácie Greenpeace „Plastový odpad vo svetových oceánoch“ bolo zdokumentovaných viac ako 267 rôznych druhov morských vtákov, korytnačiek, tuleňov, uškatcov, veľrýb a rýb, ktoré sa stali obeťami požitia plastov alebo sa do plastov zaplietli.

Každý nový list od zástupcov priemyslu s balenou vodou obsahuje rovnakú požiadavku: aby spoločnosť SodaStream stiahla svoju videokampaň „Hanba alebo sláva“, v ktorej sa zasadzuje za používanie čerstvej, miestnej vody z vodovodu na prípravu domácej perlivej vody namiesto používania jednorazových plastových fliaš. Celé video je k dispozícii na adrese www.shameorglory.net. Video zobrazuje asistenta filmovej produkcie, ktorého úlohou je kúpiť perlivú vodu z miestneho supermarketu. Herečka zo seriálu Hra o tróny Hannah Waddingham zvoní zvoncom hanby a s pokrikom „hanba“ ho prenasleduje. Keď asistent konečne príde k filmovému štábu, ďalší herec zo seriálu, Thor Bjornsson, vysvetľuje výhody používania prístroja SodaStream a čerstvej, miestnej vody z vodovodu namiesto odsúdeniahodného zvyku používať a vyhadzovať plastové fľaše na vodu. Jedna fľaša SodaStream na výrobu perlivej vody je určená na opakované použitie a môže nahradiť tisíce jednorazových plastových fliaš. 

Čo je SodaStream
SodaStream je inovatívny systém na výrobu perlivých a ochutených nápojov z čerstvej pitnej vody. A to presne s toľkými bublinkami, koľko máte radi, pretože si intenzitu nasýtenia volíte sami stlačením tlačidla. SodaStream využíva plniteľnú bombičku a nepotrebuje k svojej prevádzke už nič viac okrem čerstvej vody z vodovodu. Okrem toho, že nespotrebováva žiadnu energiu, pomáha šetriť aj váš chrbát a prírodu. Zbavíte sa nosenia ťažkých PET fliaš a starostí s triedením a likvidáciou plastových obalov a plechoviek. SodaStream predstavuje zaujímavú alternatívu k baleným soft drinkom alebo perlivej vode. Osviežujúce nápoje si pripravíte podľa vašej chuti, jednoducho a pohodlne a naviac ohľaduplne k životnému prostrediu.

Súčasťou systému je aj široká ponuka sirupov SodaStream na výrobu domácich limonád a miešaných nápojov. Konzistencia sirupov je vhodná špeciálne pre perlivú vodu. Z jednej fľaše sirupu pripravíte podľa druhu a vlastnej chuti 6 – 20 l nápoja. Jedna bombička vystačí na 60 – 80 l sýteného nápoja a je možné ju jednoducho vymeniť za plnú v širokej sieti predajcov (len za cenu plynu: 7,50 €). So systémom SodaStream si pripravíte kedykoľvek a kdekoľvek – napr. doma alebo na chate – osviežujúci nápoj podľa momentálnej chuti a v množstve, ktoré práve potrebujete. A naviac vás to bude aj baviť.