Noviny s názvom „Robíme pre ľudí“ si našli obyvatelia viacerých panelákov v septembri v schránkach. Jesenné vydanie prináša úvodný rozhovor s premiérom a predsedom Smeru Robertom Ficom a sériu pozitívnych článkov o úspechoch vlády.

Ficova prognóza

V rozhovore na titulke R. Fico prognózuje, čo čaká Slovensko po voľbách v marci 2016. „Opäť to vyzerá tak, že to bude alebo vláda, ktorá bude normálne pracovať a nie otravovať verejnosť každodennými spormi, alebo to bude zlepenec šiestich, siedmich strán, s ktorým už máme na Slovensku nie najlepšie skúsenosti,“ zdôraznil. Dodal, že vzhľadom na to, čo sa deje na Ukrajine a s utečencami, nie je podľa neho čas „zopakovať si takýto experiment“.

Na ďalších stranách sú texty s optimistickými názvami Ekonomika rastie a nezamestnanosť klesá, Potraviny budú lacnejšie, Ekonomicky slabšie regióny dostanú štátnu podporu a Plyn výrazne zlacnie. Rodičia malých detí si ďalej pripomenú, že „na škôlky pôjde 15 miliónov eur“ a samosprávy sa môžu tešiť na „nové hasičské autá, ktoré získa takmer 900 obcí“.

V rubrike „Prezradili nám“ je anketa s podpredsedami Smeru o tom, kam chodia na jesenné výlety. Napríklad Marek Maďarič odporúča Červený kláštor, Robert Kaliňák zase Poloniny a Peter Kažimír viaceré destinácie, napríklad Kvačiansku či Bobroveckú dolinu.

V ankete je aj Pavol Paška, ktorý odišiel z postu predsedu parlamentu pre kauzu predraženého CT prístroja. Piešťanskej nemocnici ho mala dodať firma Medical Group, kde v minulosti figuroval. Médiá špekulujú, ako vysoko bude P. Paška na volebnej kandidátke Smeru po škandáloch v zdravotníctve, keďže ho označujú za osobu s veľkým vplyvom v tomto rezorte. Na anketovú otázku odpovedá P. Paška ako šiesty z lídrov. „Pre mňa je už dvadsať rokov najčarovnejším miestom chalupa v obci Úhorná. Tam trávim čas so svojou rodinou, v poslednom období hlavne s vnučkou,“ zveril sa košický boss Smeru.

Kto tlačí, nepovedia

Osemstranová tlačovina je zrejme už súčasťou kampane strany pred nadchádzajúcimi parlamentnými voľbami v marci 2016. Mediálne.sk sa pýtalo Smeru, kto zodpovedá za obsah, aké sú náklady na jedno vydanie, ktorá tlačiareň noviny vytlačila a kto ich distribuuje. Po niekoľkých dňoch prišla od hovorkyne Ľubice Končalovej nasledovná odpoveď: „Na vaše otázky nebudeme odpovedať.“

Keďže vládna strana robí okolo financovania a vydávania novín tajnosti, nie je možné odkontrolovať, či sa na ich výrobe nepodieľa napríklad firma, ktorá profituje z obchodovania so štátom. V prípade, ak bude Smer znovu vládnuť, sa tiež nebude dať zistiť, či náhodou nezvýhodňuje potenciálneho sponzora novín.

Podrobnosti o periodikách obsahuje register na ministerstve kultúry, ktoré riadi minister M. Maďarič. Ten je zároveň hlavným marketingovým stratégom Smeru a šéfom volebnej kampane. Noviny Smeru však na svojom rezorte nezaregistroval.

Podľa tlačového zákona sa musí zaregistrovať každá periodická tlač. Tá je v zákone definovaná nasledovne: „Periodická tlač sú noviny, časopisy alebo iná tlač, vydávaná pod rovnakým názvom, s rovnakým obsahovým zameraním a v jednotnej grafickej úprave, najmenej dvakrát v kalendárnom roku.“ Ak niekto tlač zabudne nahlásiť do evidencie, Maďaričov rezort mu môže udeliť pokutu 995 eur.

„Tlačovina politickej strany určená na jej vlastnú propagáciu nepodlieha povinnosti registrácie,“ tvrdí hovorca ministerstva kultúry Jozef Bednár. No v registri sa nachádzajú aj iné reklamné periodiká, obsahujúce inzerciu aj redakčný obsah, ako napríklad inzertné noviny Kauflandu.

Definícia periodickej tlače je v zákone pomerne široká a právnik Tomáš Kamenec si myslí, že ak noviny Smeru vyjdú dvakrát po sebe v tomto roku - teda okrem jesene aj v zime, mali byť registrované, inak ide o porušenie zákona. „Podstatné je tiež, ako vníma túto tlačovinu spotrebiteľ,“ poznamenal T. Kamenec. Keďže obsahuje novinárske žánre ako rozhovor, články či anketu, čitateľ ich môže považovať skôr za noviny ako za inzerciu a teda by sa na nich mala vzťahovať registrácia.

V kampani?

Noviny Smeru majú rovnaké heslo – Robíme pre ľudí, ako je na bilbordoch s R. Ficom, ktoré sa nedávno objavili v uliciach. Právnik spolupracujúci s Transparency International Slovensko Pavel Nechala v tejto súvislosti upozorňuje, že (aj táto) strana predčasne odštartovala kampaň, ktorá by sa mala podľa zákona začať až dňom vyhlásenia volieb.

P. Nechala pripomína ustanovenie nového volebného zákona, ktorý si Smer sám schválil, o transparentnosti kampane. Podľa neho sú strany povinné zabezpečiť, aby „odvysielaná politická reklama, zverejnená platená inzercia, volebné plagáty a všetky ďalšie spôsoby vedenia volebnej kampane obsahovali údaje o objednávateľovi a dodávateľovi v rozsahu meno, priezvisko a obec trvalého pobytu, ak ide o fyzickú osobu a sídlo a identifikačné číslo organizácie, ak ide o právnickú osobu.“ Ani tieto údaje sa v novinách Smeru nenachádzajú.

Politické kampane Smeru patria medzi tie najdrahšie. Napríklad po parlamentných voľbách v marci 2012 priznal Smer ako víťaz, že na komunikáciu s voličmi vynaložil 3,3 milióna eur. Spomedzi politických strán to bolo najviac. Tesne pred voľbami, vo februári, strana ešte tvrdila, že minula len 283-tisíc eur.

Smer-SD vydáva noviny. S tajnosťami a bez registrácie

Noviny Smer-SD