Atraktivitu PR pozíciám dodávajú najmä nové médiá. Kým v minulosti bolo náplňou práce komunikačných manažérov predovšetkým osloviť novinárov, vďaka blogom, Facebooku či Twitteru sa verejná mienka môže veľmi rýchlo obrátiť proti firme aj kvôli jednému nespokojnému zákazníkovi.
V praxi to znamená nové bojiská v rôznych zákutiach internetu a požiadavky na nových žoldnierov pozitívnej reputácie. Podľa amerického Úradu pre štatistiku práce (Bureau of Labor Statistics) vzrastie počet novovytvorených pozícií v tejto oblasti do roku 2022 o dvanásť percent, čo znamená navyše viac ako 27-tisíc nových miest.
Na porovnanie - podľa údajov amerického ministerstva práce z roka 2012 pracovalo v amerických printových médiách 29 100 reportérov a korešpondentov, čo oproti roku 2005 znamenalo pokles o štvrtinu, píše Christian Science Monitor.
Zaujímavé je, že počet editorov v rovnakom období mierne stúpol na 56 300 (hoci po vypuknutí krízy klesol z ešte vyšších hodnôt), rovnako tak počet reportérov v elektronických médiách, kde tiež pribudlo pár stoviek nových jobov (10 690 v roku 2012). Na webe nové pozície vznikali, pochopiteľne, najdynamickejšie - počet za sedem rokov narástol štvornásobne na štyri tisícky.
Hoci teda perspektíva pre žurnalistov existuje najmä na internete, počet žurnalistických profesií skôr klesá. O tom nevraviac, že na internete musia novinári, vzhľadom na nízke výnosy z reklamy, často chrliť kvantá kliky-generujúceho obsahu, čo sa odráža aj na kvalite.
Absolventi žurnalistických a komunikačných odborov teda majú čoraz menšiu šancu dostať job v médiách - perspektívu ponúka práve skôr komerčná komunikácia firiem.
Za koľko?
V aktuálnom rebríčku najžiadanejších kreatívnych profesií U. S. News zvíťazili PR špecialisti so skóre 5,6, hneď za nimi sa umiestnili art directori a architekti so zhodným skóre 5,5. Keďže maximálny počet bodov bol až 10, je jasné, že kreatívne zamestnania výrazne zaostávajú napríklad v porovnaní s IT sektorom či zdravotníctvom.
V celkovom rebríčku atraktivity pracovných príležitostí sa komunikační experti umiestnili až na 85. mieste, pred rokom to bolo 51. miesto a skóre 6,2. V tomto ročníku je podľa amerického magazínu najlepšou profesiou softvérový vývojár (skóre 8,4) pred analytikom počítačových systémov a zubárom (zhodne po 8,2). Nasledujú zdravotná sestra a lekárnik (8,1).
V roku 2012 zarobil typický PR špecialista nachádzajúci sa v strede mzdového pásma 54 170 dolárov, pričom každý desiaty videl na svojej výplatnej páske viac ako 100-tisíc dolárov, kým desať percent najhoršie zarábajúcich sa muselo uspokojiť s menej ako 30-tisíc dolármi.
Čo hovorí štatistika o zárobkoch amerických PR špecialistov:
- 9. decil 101 030 USD
- 3. kvartil 74 110 USD
- medián 54 170 USD
- 1. kvartil 40 080 USD
- 1. decil 30 760 USD
Neviete, čo znamenajú štatistické kvanlity pri porovnávaní mzdy? Prečítajte si článok: Patríte medzi horných „desať percent“?
Jedine s praxou
Väčšina amerických PR špecialistov má bakalársky titul v odbore komunikácie, žurnalistiky, public relations, marketingu alebo v podobných oblastiach. Samotné vzdelanie však nestačí, najlepšou cestou na nájdenie si zamestnania sú odborné stáže, radí U. S. News a cituje šéfa Spoločnosti pre public relations Gerarda Corbetta: „Práca vyžaduje vynikajúci písomný prejav, kritické myslenie, prispôsobivosť, trpezlivosť, odolnosť a kreativitu." Ako dodáva, špecialisti pre styk s verejnosťou musia mať extrovertnú, sebavedomú a priateľskú osobnosť .
Na Slovensku opatrne
Na vlne záujmu o oblasť PR sa snažia zarábať aj slovenské súkromné vysoké školy. Takmer každá z nich ponúka podobne nazvaný odbor a garantuje, že absolvent je pripravený na prácu v marketingu či PR sfére.
V čase inflácie vysokoškolského vzdelávania však ešte viac platí potreba doložiť teoretické poznatky praktickými skúsenosťami už počas štúdia. Ak niekto verí, že si vďaka vyštudovanému marketingu na univerzite zbytočných štúdií nájde prácu hneď po promóciách, a to aj bez praxe, nakoniec mu neostane nič iné, než presviedčať o svojich komunikačných zručnostiach pracovníčku miestneho úradu práce.
Podľa čoho U. S. News zostavil rebríček?
- nárast počtu zamestnancov v absolútnom vyjadrení za rok počas desiatich rokov (váha kritéria 10 percent)
- nárast počtu zamestnancov v percentách za rok počas desiatich rokov (váha 10 percent)
- mzdový medián (váha 30 percent)
- pracovná perspektíva (váha 20 percent)
- miera zamestnanosti (váha 20 percent)
- pracovný stres (váha 5 percent)
- vyváženosť pracovného a súkromného života (váha 5 percent)
Prečítajte si všetky vydania seriálu Mediálne.sk PRepelent o problémoch, ktoré klienti a médiá majú s PR agentúrami a ako by sa dali riešiť.