Hlavným sloganom predvolebných bilbordov Smeru je veta „Robíme pre ľudí“. Motto železničných bilbordov je „Vlaky pre ľudí“. V Bratislave dokonca visia nosiče s podobnými motívmi vedľa seba.
Kto by si pomyslel, že v prípade železničného sloganu ide o propagáciu jedného z najznámejších sociálnych opatrení vlády, ktorým sú vlaky pre študentov a dôchodcov zdarma, je vraj na omyle. Železnice tvrdia, že týmto robia PR integrovanej doprave.
Na kampaň dali 15-tisíc
Zaujímavé je načasovanie reklamy s týmto obsahom. ZSSK ju spustila pol roka pred parlamentnými voľbami, nasledovať bude inzercia v printoch s rovnakým heslom.
„V žiadnom prípade sme prípravu nekoordinovali so žiadnou politickou stranou ani z pohľadu časovania, ani motívov,“ uviedla hovorkyňa ZSSK Jana Morháčová.
Vizuál železníc obsahuje podľa nej povinné prvky z Operačného programu doprava. „Nemáme žiadne informácie o termínoch, motívoch, či využití mediálnych nosičov politických kampaní,“ dodala.
Prostriedky vyčlenené na medializáciu sú bežne súčasťou jednotlivých europrojektov. V tomto prípade išlo o sumu vyše 12-tisíc eur z prostriedkov projektu. Celkovo sa kampaň robí s rozpočtom asi 15-tisíc eur.
V rámci rozvoja integrovaných dopravných systémov v regióne Bratislava a Košice získala ZSSK podľa J. Morháčovej celkom dvadsať dieselových a deväť elektrických poschodových súprav. Osem bilbordov „Vlaky pre ľudí“ preto visia v bratislavskom a košickom regióne.
Vhodný čas kvôli finálnej fáze projektu
Slogan „Vlaky pre ľudí“ je podľa J. Morháčovej mottom dvoch europrojektov a používa sa už päť rokov. Zdôraznila, že je súčasťou korporátnej identity od roku 2005. Termín nasadenia medializácie súvisí podľa nej s finálnou fázou europrojektu.
Podobnosť bilbordov si všimol aktivista a predseda OKS Ondrej Dostál. „Nielen súkromné obchody budú Smeru nútené robiť predvolebnú kampaň duálnymi cenovkami pri potravinách so zníženou DPH, so svojou troškou podprahovej reklamy prichádza aj štátna akciová spoločnosť,“ uviedol O. Dostál.
Premiér a predseda Smeru Robert Fico nedávno pre agentúru TASR vyhlásil, že jeho strana nebude na kampaň pred marcovými parlamentnými voľbami potrebovať žiadne sponzorské príspevky. „Myslím si, že nás osobne bude vidieť v teréne viac ako naše bilbordy,“ konštatoval R. Fico.