Sťažnosť dvoch fyzických osôb prišla na bilbordovú komunikáciu „Kurvítka v hlavě“ spoločnosti O úspechu, ktorá propagovala podujatie české podnikateľa a autora motivačnej literatúry Iva Tomana. Sťažovatelia reklame vytýkali využitie vulgarizmu v slovnom spojení, ktoré je súčasťou vizuálu.

Zdroj: www.ivotoman.cz
Rovnaký názor na reklamu má aj Rada, ktorá vychádzala zo skutočnosti, že výraz nie je možné v slovensky hovoriacom prostredí vnímať ako bežný alebo zľudovelý. Reklamu označila za neetickú. „Slovné spojenie môže byť vnímané slovenským spotrebiteľom odlišne, respektíve vulgárne, nakoľko v tejto konotácii sa výraz na Slovensku aj používa. Miera citlivosti a negatívneho vnímania reklamy spotrebiteľmi môže byť v slovenskom prostredí odlišná od českého,“ vysvetľuje AK RPR.
Spor o „slovenskosť“ Slovakia Chips
Na rade sa sťažovala aj spoločnosť Pepsi-Cola, ktorá má okrem nápojov v portfóliu aj zemiakové lupienky Lay's. Firme sa nepáčil spot konkurečnej značky Slovakia Chips výrobcu Intersnack Slovensko. Pepsi namietala, že reklama u spotrebiteľa rôznymi formami zvýrazňuje pocit „domáceho slovenského výrobku“. Môže za to zvolené prostredie, komunikácia účinkujúcich alebo sprievodný komentár.
Reklama tak môže podľa konkurencie vzbudzovať u priemerného spotrebiteľa dojem, že produkt „Slovakia Chips“ je vyrobený iba z vyberaných slovenských zemiakov a pripravený na slovenskom slnečnicovom oleji a povzbudzovať k nákupu zákazníkov, ktorí preferujú domáce výrobky. Pepsi-Cola poukazuje na to, že produkt je v skutočnosti vyrobený v Česku, čo priznáva Intersnack aj na webe.
Komisia sa s námietkami sťažovateľa nestotožnila a reklamu považuje za etickú. AK RPR sa nedomnieva, že skutočnosť, že predmetný spot je zasadený do slovenského prostredia, musí v spotrebiteľovi jednoznačne vyvolať dojem, že produkt je vyrobený na Slovensku.
„Cieľom reklamy je prezentácia kvalitných surovín, z ktorých sa produkt vyrába. Túto skutočnosť zadávateľ v reklame jasne odkomumikoval v rámci dejovej línie reklamného príbehu ako aj explicitným poukázaním na to, že na výrobu produktu zadávateľ využíva zemiaky, slnečnicový olej a soľ. Tvrdenie ‚To najlepšie, čo u vás rastie - slnečnice a zemiaky‘ považujeme za akceptovateľné,“ uvádza Rada.
Ako ďalej vysvetľuje, zadávateľ preukázal, že viac ako 50 percent surovín využitých na výrobu produktu má slovenský pôvod. Rada tiež etickosť argumentuje tým, že reklama neuvádza, že výrobok sa vyrába výlučne len zo slovenských surovín a nikde nie je uvedené ani to, že sa vyrába na Slovensku.
Pozor si nedali ani Kaufland či Peugeot
Tentoraz to nevyšlo ani značke Kaufland, ktorá inzerovala na Instagrame. Reťazec vyzýval ľudí, aby hlasovali v ankete Ochodník roka 2017 a sľuboval, že ich za to odmení tabletom. Možnosť vyhrať tablety však ponúkal hlavný partner hlasovania, značka Mastercard.
Verejnosť označila reklamu za klamlivú a aj napriek tomu, že Rada plne akceptovala vzájomnú spoluprácu hlavného partnera podujatia a zúčastnených obchodníkov, označila komunikáciu za porušujúcu Kódex. Môže za to text „my za to desiatich z vás odmeníme tabletom“, ktorý mohol u spotrebiteľov vyvolávať mylný dojem, že výhru môžu získať, keď zahlasujú za Kaufland, čo nebola pravda. Zadávateľ však reklamu upravil ešte pred vydaním arbitrážneho nálezu.
Čiastočne opodstatnená sťažnosť bola na printovú reklamu od zadávateľa Hipp Czech umiestnenú v čakárni pediatrov. Stažovateľ považoval za klamlivé tvrdenie na vizuáli „Nič nie je bližšie materskému mlieku“, ktoré môže u spotrebiteľa vyvolať dojem, že dojčenské mlieko Hipp Bio Combiotik je rovnocenné s materským mliekom, alebo že je lepšie, čo môže odradiť matky od dojčenia.
Rada čiastočne uznala námietky sťažovateľa, avšak nie v prípade headlajnu. V rozpore s Kódexom však vnímala samotnú porovnávaciu reklamu využitú v rámci printovej inzercie vo vzťahu ku konkurenčným produktom.
Problém mal aj internetový banner „7-miestne SUV Peugeot 5008 zadávateľa P Automobil Import, ktorý mal komunikovať zavádzajúcu cenu. Tá platila len pre 5-miestny model, nie pre 7-miestny, ktorý bol na vizuáli. S názorom sťažovateľa sa stotožnila aj AK RPR a označila reklamu za neetickú.
Eurofondová kampaň je v poriadku
S názorom sťažovateľa, že reklama „U starkej budeme o hodinu skôr“ od Ministerstva dopravy a výstavby SR nasadená v televízii, je klamilivá, sa v tomto prípade Komisia nestotožnila. Rezort dopravy v reklame tvrdí, že vďaka peniazom z EÚ buduje diaľnice a cesty a ľudia sa tak rýchlejšie dostanú k svojim blízkym.
Sťažovateľovi sa vzhľadom na aktuálny stav vybudovaných diaľnic reklama nepozdáva. Rada ale uviedla, že spot neuvádza žiadnu veličinu, ktorá by informovala o konkrétnych vzdialenostiach. Reklama len informuje o pozitívnych zmenách.
Veta „Otec povedal kondóm, mama tabletky“ sprevádza televíznu kampaň zadávateľa Porsche Slovakia, ktorú nasadil na podporu modelu Seat Arona. Spojenie sa nepáčilo sťažovateľovi, ktorý tvrdí, že reklama je vysielaná počas rozprávok a deti sa na základe toho zaujímajú o túto tematiku. Sťažovateľ má za to, že reklama by mala byť vysielaná až po 22. hodine.
To si ale nemyslí Rada, ktorá uviedla, že v reklame nie sú tvrdenia ani vizuálne prezentácie, ktoré by porušovali všeobecné normy mravnosti alebo slušnosti. Reklama podľa nej využíva zveličenie a humor.
Témou zasadnutia Komisie boli aj šúľance z letáku spoločnosti Lidl, pri ktorých sa sťažovateľovi nezdala komunikovaná zvýhodnená cena vo vzťahu k ponúkanému produktu. Nikde podľa neho nebolo uvedené, že šúľance sú bez náplne aj napriek tomu, že reťazec ponúka viacero variantov produktu. Rada sa s jeho názorom nestotožnila a označila reklamu za etickú. Reťazec podľa nej promoval produkt v takej podobe a akciovej cene, v akej ho zákazníci mohli nájsť v predajniach.
V poriadku bola aj bilbordová kampaň pripravená ku kolaudáciu bytového projektu Zlaté krídlo zadávateľa Doas.