Na listine neetických kampaní sa ocitla reklama firmy ponúkajúcej chyžné z Filipín pre ľudí na Slovensku. Pred pár týždňami na ňu upozornili aj organizátori súťaže Sexistický kix, ktorá vyberá najsexistickejšie reklamy. 

Sťažovateľ reklamnú radu upozornil, že na webe Ultracare.sk zadávateľa United Management Group boli ženy z Filipín prezentované ako roboty, nie ako ľudské bytosti a reklama ich degradovala na úroveň tovaru, ktorý si je možné zakúpiť, pričom zneužíva rasistický a sexistický predsudok, že konkrétna národosť a rod sú vhodnejšie na vykonávanie určitých prác.

Reklama, ktorá ponúkala Slovákom chyžné z Filipín, neprešla

Sprostredkovateľská firma ponúkala chyžné z Filipín, o ktorých písala, že sú pracovité, lojálne, ale aj diskrétne, lebo nevedia po slovensky. Stránka ponúka len ženy vo veku od 30 do 45 rokov, lebo sú „najproduktívnejšie“. Zákazníkov lákala aj na ich schopnosť variť ázijské jedlá.

Takáto prezentácia žien na Rade neprešla. Tá namietala voči tomu, ako firma o svojej službe informuje, primárne voči hodnoteniu a opisu žien, ktoré službu majú poskytovať.

„AK RPR akceptuje skutočnosť, že v danom prípade ide takpovediac o ‚osobnú‘ službu, respektíve že jej poskytnutie je previazané na osobu človeka, ktorý ju vykonáva, avšak práve preto mal zadávateľ venovať zvýšenú pozornosť tomu, ako túto skutočnosť odkomunikuje,“ uviedla Komisia.

Podľa posúdenia zadávateľ nehovorí v reklame, že služba je poskytovaná zamestnancami či zamestnankyňami, ale zdôrazňuje, že službu vykonávajú Filipínky – ženy s konkrétnou národnosťou, v konkrétnom veku, ktorým priraďuje konkrétne vlastnosti.

„Spôsob opisu služby vo vzťahu k Filipínkam, vrátane tvrdení, ktoré namieta aj sťažovateľ, hodnotí vonkajšie znaky príslušníčok konkrétnej národnosti a priraďuje im vlastnosti na základe príslušnosti, rasy či veku generalizujúcim spôsobom. Význam reklamy sa v danom prípade posúva do roviny, v ktorej sú ženy – Filipínky propagované spôsobom, ktorý redukuje ich schopnosti a vlastnosti len na vykonávanie obslužných prác a propagovaných služieb,“ dodala Komisia, ktorá reklamu označila za neetickú. Na webe UltraCare.sk už nefiguruje sekcia Prečo Filipínky?, kde firma vysvetľovala výber Filipín a prednosti ponúkaných chyžných. 

Na zasadnutí sa riešila aj sťažnosť na bilbordovú kampaň k uvedeniu týždenníka Téma na slovenský trh. Sťažovateľovi sa nepáčil text „najúspešnejší týždenník prichádza na Slovensku“, ktorý bol súčasťou vizuálu. Sťažovateľ toto tvrdenie považoval za neetické, prežotže nikde v reklame a ani na stránke zadávateľa nebolo uvedené, na základe čoho týždenník používa tento superlatív.

Reklama, ktorá ponúkala Slovákom chyžné z Filipín, neprešla

Týždenník Téma Zdroj: mafraslovakia.sk

Neetickosť kampane uznala aj Rada pre reklamu, ktorej nestačil argument zadávateľa, že týždenník bol v Česku zvolený čitateľmi ako najobľúbenejší v kategórii „Svet a spoločnosť“ v súťaži „Časopis roku 2016“ a zároveň sa stal najpredávanejším týždenník v kategórii spoločensko–spravodajský týždenník.

„Umiestnenie týždenníka v rebríčku, ktorý uvádza zadávateľ, nie je argumentom, ktorý jednoznačne preukazuje odpodstatnenosť využitia superlatívu v zmysle, že v súčasnosti nie je na trhu žiaden iný týždenník, ktorý by bol v Českej republike úspešnejší,“ uvádza AK RPR.

Verejnosti sa nepáčil ani televízny spot zadávateľa Swan, ktorý propagoval volania za 4 centy. Podnet namietal voči headlinu „Nič nové“ a poukazoval na zvýšenie ceny najvyužívanejšieho dátového balíčka Giga z jedného na dve eurá. Podľa sťažovateľa zadávateľ túto ponuku zamlčal a reklama je podvodná a neetická.

Rada si ale myslí opak a reklamu označila za etickú. Ako argument uviedla, že cieľom spotu je propagácia základnej a dlhodobej hlasovej a mobilnej služby. Headline je teda v súlade s komunikovanou službou.

Dve fyzické osoby sa na Radu obrátili so sťažnosťami voči spotu „Vianoce v pokoji a bez poštovného“ zadávateľa Heureka Shopping. Podľa jedného z nich reklama ho ako kresťana uráža a dehonestuje vianočná pieseň, druhá sťažnosť namieta, že na pozadí koledy „Tichá noc, svätá noc“ sa v reklame bijú ženy, aby získali vianočné darčeky, čo má byť nevhodné.

„Reklamné posolstvo je v tomto prípade komunikované prostredníctvom reklamného príbehu, ktorý zachytáva absurdnú situáciu ‚bitky‘ dvoch žien v kamennej predajni. Reklama síce pracuje so symbolikou vianočných sviatkov, avšak zároveň využíva zjavné reklamné nadsadenie, ktoré je zo spotu zrejmé,“ vysvetlila Komisia.

Sťažnostiam opäť čelila aj kampaň zadávateľa Calzedonia, na ktorej vizuáloch sa objavila „polonahá“ speváčka Rita Ora. Vyčítané jej bolo, že svojím stvárnením reklama prekročila hranice slušnosti a nepristupuje k tematike nahoty s citlivosťou voči adresátom, ktorými môžu byť aj deti.

Rada však uviedla, že vyobrazenie modelky a aj spracovanie vizuálu nie je neslušné a ani v rozpore so všeobecnými normami mravnosti a slušnosti. Reklamu označila za etickú.

Reklama, ktorá ponúkala Slovákom chyžné z Filipín, neprešla

Zdroj: Rada pre reklamu