Podľa rebríčka medzinárodnej agentúry Recma bola za rok 2012 najsilnejšou mediálnou agentúrou na Slovensku Unimedia. Jej podiel na trhu predstavuje viac ako 19 percent.
Agentúra je lídrom aj v hodnotení podľa celkových tržieb z výkazu ziskov a strát, ktoré zostavuje týždenník TREND.
Spolu s agentúrami Starmedia, Médea, Branding a Idea Media patrí medzi nezávislé lokálne agentúry. Ostatné sú súčasťou svetových komunikačných skupín WPP, Publicis, Omnicom, Dentsu Aegis a Interpublic (pozn. Starmedia patrí k skupine Starcom MediaVest iba na základe afilačnej zmluvy, preto je zaradená medzi nezávislé).
Mediálne agentúry podľa celkových aktivít za rok 2012 | ||||
Podiel na trhu (%) | Agentúra | Celkové aktivity (mil. eur) | Zmena (%) | |
1. | 19,3 | Unimedia (nezávislá) | 72 | -3 |
2. | 13,9 | MEC (GroupM) | 52 | -3 |
3. | 12,8 | OMD (OMG) | 48 | -3 |
4. | 12,3 | MediaCom (GroupM) | 46 | 9 |
5. | 11,0 | Universal McCann (Mediabrands) | 41 | 2 |
6. | 8,0 | Starmedia (nezávislá) | 30 | 6 |
7. | 5,6 | ZenithOptimedia (Publicis Media) | 21 | 34 |
8.-9. | 3,2 | Mindshare (GroupM) | 12 | 20 |
8.-9. | 3,2 | PHD (OMG) | 12 | 15 |
10. | 2,7 | Carat (Dentsu Aegis Network) | 10 | -9 |
11. | 2,4 | Médea (nezávislá) | 9 | 20 |
12. | 2,1 | Branding (nezávislá) | 8 | 0 |
13. | 1,6 | PanMedia Western (Mediabrands) | 6 | -18 |
14. | 1,1 | Vizeum (Dentsu Aegis Network) | 4 | -8 |
15. | 0,8 | Idea Media (nezávislá) | 3 | 0 |
Prameň: Recma |
Recma hodnotila pätnásť slovenských agentúr, ktoré vlani rástli priemerne o tri percentá, rovnako ako rok predtým.
Prvé tri agentúry v rebríčku, Unimedia, MEC a OMD, vykázali medziročne rovnaký pokles o tri percentá. Najväčší 34-percentný nárast dosiahla ZenithOptimedia na siedmom mieste. Nárast bol spôsobený posilnením agentúry, ktorá získala rozpočty Raiffeisen bank, Hasbro, C&A Mode, Komunálnej poisťovne a iné.
Agentúry sa v hodnotení Recma neporovnávajú podľa tržieb, ale podľa celkových aktivít. Tie zahŕňajú oblasť mediálneho nákupu a plánovania, digitálny servis, závislosť od zahraničných spoločností a ostatné služby. K tým patrí napríklad sponzoring, eventy, športový marketing, výskumné a poradenské služby.
Recma Institut so sídlom v Paríži zverejnil aj prehľad sily svetových komunikačných skupín, ktoré sú hodnotené podľa výkonov ich mediálnych sietí.
Najsilnejšou bola vlani WPP, pred skupinami Publicis a Omnicom. Po aktuálne ohlásenom zlúčení Publicis a Omnicomu vznikne nová jednotka medzi komunikačnými skupinami vo svete.
Najlepšie hodnotená globálna mediálna sieť v roku 2012 bola Starcom MediaVest, na druhom mieste skončila OMD a na tretej ZenithOptimedia. Na Slovensku spolupracuje na princípe afilačnej zmluvy so sieťou Starcom MediaVest agentúra Starmedia.
Recma sledovala vlaňajšie výkony mediálnych subjektov v 61 krajinách v rámci takzvaného domáceho reportu. Prvýkrát vyšiel rebríček mediálnych agentúr v máji 1999.
Mediálne agentúry na Slovensku v roku 2012 | ||
Tržby (tis. eur) | Medziročná zmena (%) | |
Unimedia | 60 600 | -2,9 |
MEC | 35 220 | -2,6 |
ZenithOptimedia | 23 106 | 36,2 |
Universal McCann | 22 962 | 19,0 |
OMD | 22 580 | -6,0 |
MediaCom | 19 569 | 3,9 |
Starmedia | 15 797 | -0,7 |
Aegis Media | 11 214 | -8 |
Médea | 7 444 | 20,2 |
Mindshare | 6 582 | 19,7 |
PHD | 6 181 | -2,8 |
Panmedia Western | 5 005 | -32,7 |
Ideamedia | 4 772 | -20,9 |
PRAMEŇ: Tržby podľa výkazu ziskov a strát, údaje poskytnuté spoločnosťami, zostavil TREND Analyses |