Regulátor dostal sťažnosť fyzickej osoby, ktorá upozorňovala na reklamný stojan pred pobočkou banky v Skalici. Stálo v ňom „Dievčatká – Bambuľky!!! Pridite si pre Bambuľkine nové šaty k nám do banky“. Podľa sťažovateľa reklama lákala deti na využitie služieb, za ktoré musia rodičia platiť.

Komisia čiastočne dala sťažovateľovi za pravdu, keďže skalická pobočka na reklamný nosič svojvoľne doplnila spomínaný oznam, hoci na ňom v tom čase už mala iný vizuál, ktorým komunikovala konkrétny produkt – zavedenie účtu.

Práve spojenie dvoch komunikátov spôsobilo, že zadávateľ podľa AK RPR v tomto prípade zamestnanec pobočky banky v Skalici, nepostupoval pri tvorbe reklamy s pocitom zodpovednosti voči spotrebiteľovi.

„Štylizácia reklamného textu, ktorý bol umiestnený na oficiálnom reklamnom pútači banky, prostredníctvom ktorého spoločnosť prezentuje benefity bankou poskytovaného účtu, môže vyvolať v priemernom spotrebiteľovi dojem, že podmienkou získania šiat je otvorenie si účtu v banke, čo vzhľadom na pravidlá súťaže, nie je pravda,“ uviedla v stanovisku arbitrážna komisia.

Raiffeisen banka si zavarila letákom s Bambuľkou. Porušila kódex

Zdroj: RPR

Samotná kampaň „Vyhrajte nové šaty pre svoju Bambuľku“ nebola priamo s ponúkaním produktov vôbec spojená. Raiffeisen banka v súťaži ponúkala malým dievčatkám možnosť odfotiť sa v pobočkách pri bambuľkovskej fotostene a hrať o šaty „novej“ Bambuľky z aktuálnej TV reklamy.

V Skalici však slogan zo súťaže, navyše v mierne upravenej verzii, doplnili k produktovému vizuálu, čím prišlo k spomínanému porušeniu Kódexu.

Podľa reklamnej rady navyše leták nebol umiestnený s komunikáciou súťaže, takže spotrebitelia sa ani nemohli dozvedieť, že šaty možno vyhrať aj bez ohľadu na kúpu produktu – otvorenie si účtu v banke.

Ani upravenie oficiálneho textu, pred ktoré pobočka pridala oslovenie „Dievčatká – Bambuľky!!!“ nebolo najšťastnejšie. „Použitie maloletých v reklame, prípadne cielenie komunikácie na maloletých si vyžaduje osobitú pozornosť,“ podotkla AK RPR.

Raiffeisen banka v tomto prípade chybu pripustila, zadávateľ ju vysvetľoval ako zlyhanie ľudského faktora. Leták bol následne odstránený.

V žiadnej z ďalších posudzovaných reklám už nenašla AK RPR na svojom ostatnom zasadnutí porušenie Kódexu.

Sťažovatelia ešte upozorňovali napríklad na plagát siete Medusa Group, ktorá pozývala na sledovanie hokeja v jednej z prevádzok vizuálom s Budhom, čo mohlo vyjadrovať podľa sťažnosti neúctu voči viere a náboženstvu.

Spoločnosť sa bránila tým, že využila len prvky typické pre štylizáciu danej prevádzky v kontexte s jej zariadením. Rada sa stotožnila s tým, že reklama neurážala náboženské cítenie spotrebiteľov.