Septembrové zasadnutie Rady pre reklamu sa ani tentokrát nezaobišlo bez niekoľkých „pokarhaní“ pre zadávateľov reklamy na Slovensku.

Nepoučiteľňý zadávateľ Breva opäť „pobúril“ okrem verejnosti svojou nahotinkovou kampaňou aj komisiu. V oboch prípadoch boli letáky pripravené k Letnému výpredaju podľa arbitrov neetické.

Sťažovatelia boli za to, že reklama je nemravná, rada naopak uviedla, že motív zobrazenej ženy nemá súvis s propagovanými službami podnikateľského subjektu.

Rada pre reklamu riešila nahotinky či prešľapy operátorov a bánk

breva_september_rada_pre_reklamu Zdroj: Rada pre reklamu

Z celkovo šestnástich sťažností sa verejnosť pohoršila aj nad informáciami o prenose čísla na webe značky O2. „V rámci internetovej stránky zadávateľa nie je spotrebiteľ žiadnym spôsobom upozornený, že proces prenosu čísla sa môže predĺžiť zo štyroch  pracovných dní na pätnásť, pričom túto skutočnosť sa dozvie až pri podpise žiadosti o prenos čísla,“ tvrdí sťažovateľ.

S týmto názorom sa zhodla aj rada a označila spôsob komunikácie na webe operátora za neetický.

“Naša spoločnosť postupuje vždy v súlade s platnou legislatívou. Keďže sme silne prozákaznícky orientovaní, berieme sťažnosť vážne. Preverujeme možnosť individuálneho zlyhania a aj celý proces. Napriek vyššie uvedenému máme za to, že sa nejedná o reklamu a sme presvedčení, že konanie Rady pre reklamu nie je v súlade s jej platným kódexom. Podla TÚSR je tento process úplne v poriadku,” uviedla hovorkyňa Telefónica Slovakia Martina Jamrichová.

Komisia na zasadnutí riešila aj reklamnú kampaň „Keď ste neviazaní, ste O2“, rovnako z dielne zadávateľa Telefónica Slovakia. Sťažovateľ označil claim komunikácie za zavádzajúci, keďže „neviazanosť“ ponúkajú aj konkurenční operátori.

„Použitý headline odkazuje na skutočnosť, že spoločnosť nepoužíva "viazanosť" a reklamná kampaň propaguje výhradne ponuku služieb zákazníka. V reklame nie je uvedené, že spoločnosť je jediným operátorom, ktorý poskytuje službu. Ak RPR má za to, že reklama nie je zavádzajúca a neporušuje Kódex,“ tvrdí rada v správe zo zasadnutia.

Naopak konkurenčný operátor Slovak Telekom v spôsobe šírenia informácií nepochybil. Webové stránky s názvom „Easy Free“ a „Neobmedzený mobilný internet“ sú v súlade s reklamnou etikou.

Arbitrážna komisia sa so sťažovateľom nezhodla ani v prípade bilbordovej kampane „Je správne, že za volantom nepijete. Ale viac by ste sa na nás bavili“ zadávateľa Anténa Hitrádio. Aj napriek sťažnostiam, že reklama priamo nabáda k pitiu alkoholu za volantom, Rada toto tvrdenie odmietla s tým, že reklamný text jednoznačne neprezentuje spotrebu alkoholu ani nevyjadruje súhlas s jeho konzumáciou, ale skôr využíva akceptovateľnú mieru nadsadenia.

Rada pre reklamu riešila nahotinky či prešľapy operátorov a bánk

Anténa Hitrádio bilbord6 Zdroj: Anténa Hitrádio

V súlade s etikou je aj „cyklistická“ kampaň „Osobný účet“ zadávateľa Slovenská sporiteľňa. Rada sa nestotožnila s námietkami, že banka nabáda k porušeniu zákona o cestnej premávke alebo zobrazuje známu rodinku v nebezpečnej situácii na splave.

Medzi problémové rada zaradila aj webovú stránku „Depozitný fond“ od Tatra banky. Fyzická osoba poukázala na nepravdivé informácie o výhodách investovania, pričom za neetickú ju označila aj arbitrážna komisia Rady pre reklamu.

V súlade s etikou bola webová stránka zadávateľa Iuris, televízne spoty Škoda Auto a Mountfield, reklamná kampaň pripravená k podujatiu „Kremnické Gagy 2013“. Neetickú reklamu mal zadávateľ Valtec, ktorý zváračskú techniku na polepe auta propagoval takisto s využitím nahej ženy.

Rada pre reklamu riešila nahotinky či prešľapy operátorov a bánk

zvarcentrum_september_rpr Zdroj: Rada pre reklamu