Vrcholoví politickí predstavitelia Ruska chcú vraj zlepšiť imidž tak ako bolo v rokoch 2006 až 2014, keď pre nich pracovala americká PR a marketingová spoločnosť Ketchum, ktorá patrí do svetovej siete Omnicom Group. Tá vypovedala služby Kremľu v marci 2015.

PR Week zistil, že ruská vláda chce vynaložiť veľké peniaze a najať si tri alebo štyri západné spoločnosti. Hlavnou úlohou PR agentúr bude prilákať na stranu Kremľa vierohodné hlasy na Západe.

Ako pripomína PR Week, za ruské záujmy tradične lobujú Gerhard Schröder, bývalý nemecký kancelár a v súčasnej dobe vedúci projektu Gazpromu Nord Stream 2 a bývalý francúzsky prezident Nicolas Sarkozy.

Agentúry nájdu v otvorených tendroch

Hovorca Vladimira Putina Dmitrij Peskov pre PR Week potvrdil, že vláda zvažuje niekoľko kandidátov z PR agentúr. Výber nových PR partnerov sa podľa Peskova uskutoční prostredníctvom otvorených tendrov.

„Už sme sa pokúsili o spoluprácu s agentúrami, menšími ako Ketchum. Avšak, neboli sme spokojní s ich prácou. Ale stále je možnosť, že nájdeme náhradu pre Ketchum do konca roka,“ dodal D. Peskov.

V máji si ruská vláda najala agentúru Burson-Marsteller pre krízový manažment nedávneho olympijského dopingového škandálu. Zástupcovia spoločnosti odmietli komentovať pre PR Week, či sa budú uchádzať o novú imidžovú zmluvu pre Rusko. Londýnske PR firmy Bell Pottinger a Portland, ktoré majú medzi svojimi klientmi zahraničné vlády, rovnako nechceli povedať, či sa zapoja do súťaže.

Podľa zdrojov blízkych tlačovej kancelárii premiéra D. Medvedeva sa Rusko usiluje vylepšiť svoj obraz predovšetkým v USA, Kanade a Európskej únii. Ruská vláda tiež plánuje rozšíriť právomoci Rossotrudničestva - zvláštnej federálnej inštitúcie, zameranej na aktívnu podporu ruských postojov v humanitárnej oblasti v zahraničí.

V pláne je zvýšenie počtu ruských centier vedy a kultúry v západných štátoch a využitie komunikácie s ruskými občanmi, ktorí žijú v zahraničí.

Koľko stojí oprava imidžu

Podľa ruského ministra komunikácií Nikolaja Nikiforov je za „opravu imidžu“ Ruska vláda pripravená platiť v rozmedzí od 30 do 50 miliónov amerických dolárov ročne. Od roku 2000 Rusko vynaložilo na túto oblasť asi 115 miliónov dolárov.

Prednedávnom, 3. novembra odsúhlasili parlamentné komisie návrh rozpočtu, podľa ktorého pôjde na financovanie ruskej zahraničnej politiky oveľa viac peňazí. Reč je o štátnom programe Zahranično-politickej činnosti.

Ak tento rok rozpočet programu predstavoval 121,6 miliardy rubľov, v roku 2017 to bude 123 miliárd rubľov a v roku 2019 už 127,5 miliárd rubľov.

Poslanec ruského parlamentu Leonid Kalašnikov rast nákladov na zahraničnú politiku spája aj zo znehodnotením rubľa, ale nenazýva to jedinou príčinou navýšenia výdavkov.

Štátny program Zahranično-politickej činnosti je plánom pre financovanie potrieb ruskej diplomacie. Program je rozdelený do troch „podprogramov“. Tretí podprogram sa vzťahuje na medzinárodnú humanitárnu spoluprácu, ktorá zahŕňa propagáciu Ruska v zahraničí.

Lukratívny biznis pre Ketchum

Angus Roxburgh, bývalý novinár BBC a vedúci poradca kremľovského PR tímu vo svojej knihe z roku 2012 „The Strongman: Vladimir Putin and the Struggle for Russia“ (Silný muž: Vladimír Putin a boj za Rusko) písal, že Ketchum dostal zákazku bez tendra vďaka osobným konexiám.

Podľa toho, ako A. Roxburgh opisoval práce kremľovského tímu s médiami, dôraz kládli na komunikáciu so západnými novinármi tak, aby ich postupne získali na ruskú stranu. Bolo treba „vysvetliť Rusom ako západné médiá fungujú a presvedčiť ich, aby sledovali osvedčené postupy nadväzovania a udržiavania vzťahov s médiami“.

V rámci týchto aktivít Putinov hovorca D. Peskov usporiadal pre novinárov niekoľko večerí v luxusných reštauráciách. Spoločnosť Ketchum zo svojich lukratívnych zmlúv s ruskou vládou (vrátané vládnym Gazpromom) získala aspoň 60 miliónov dolárov v období rokov 2006 až 2014. Ruské záujmy pomáhala propagovať aj počas rusko-gruzínskej vojny v roku 2008.