Väčšina z novinárov sa snaží komunikáciu s PR obmedziť na minimum. Správami najčastejšie bombardujú tlačové agentúry. "Vzhľadom na tempo práce sú pre nás užitočnejší hovorcovia samotných inštitúcií a firiem. Obkľuka cez PR agentúru by nás len zdržiavala," hovorí vedúci ekonomického oddelenia agentúry SITA Marek Eliáš.

Najzávažnejší problém vidí v tom, že PR agentúry robia veľa a zbytočne. "Maily rozposielajú systémom kobercový nálet - všetko každému. Zorganizujú tlačovku k produktu, čo štandardné médiá vôbec nezaujíma. Napriek tomu telefonujú, či sa zúčastníme. Ani po desiatom odmietnutí im nedopne, že sa snažia zbytočne," dodal M. Eliáš.

Niekedy sa však podľa neho podarí, že PR agentúry iniciatívne otvoria tému, urobia relevantný prieskum či štatistiku trhu. Napríklad v IT oblasti alebo realít.

Keď PR iba blokuje

S PR agentúrami prichádzajú do kontaktu skôr ekonomickí ako politickí redaktori. Aj príležitostne však dokáže PR "vytočiť". Investigatívna novinárka denníka Sme Monika Tódová naposledy komunikovala s PR zástupcom, keď chcela vyjadrenie oligarchu Jozefa Brhela do článku o ministrovi Robertovi Kaliňákovi. "Jeho PR manažér Juraj Puchý mi akurát sprostredkoval, že nemá záujem sa k ničomu vyjadrovať. Asi sa to nedá hodnotiť pozitívne," konštatuje M. Tódová.

Novinárka Hospodárskych novín Petra Jamrichová má viac negatívnych príkladov spolupráce s PR ako pozitívnych. "Keď napríklad PR manažér chce autorizovať nielen rozhovor, ale aj popisky pod snímky, fotky, titulky, jednoducho všetko."

Sklamal ju aj prístup agentúry, ktorá komunikovala zaujímavú tému. "Počas dňa som zistila, že sa veci nemajú tak, ako firma tvrdila. Usúdila som, že ma agentúra zavádzala len preto, aby sa ich klient objavil v článku," poznamenáva P. Jamrichová. Inokedy zase PR agentúra posúva informáciu ako "exkluzivitu" a po zadaní kľúčových slov do Googlu novinár zistí, že tému cez tlačovú správu zverejnili pred niekoľkými dňami.

Mnohé PR agentúry sú podľa P. Jamrichovej na trhu zbytočným subjektom. Sú len "preposielačmi" e-mailov. "Inými slovami - novinár pošle otázky, PR manažér ich pošle zodpovednej osobe a následne ich pošle späť." Za najhoršiu vec považuje, keď PR manažér nemá poňatia o klientovi, pre ktorého pracuje a do telefónu nie je schopný povedať ani len základné údaje o firme, hovorí P. Jamrichová.

Prácu PR agentúr vníma "v zásade pozitívne" redaktor Michal Holeš z Pravdy. Úroveň PR agentúr je podľa neho na Slovensku relatívne vysoká. "Až na pár jednochlapových agentúr, ktoré pracujú za malé peniaze a rovnako kvalitné výkony podávajú," hovorí M. Holeš.

Jeho kolegyňa z Pravdy Lenka Buchláková ilustruje nedostatok, ktorý v práci agentúr vidí, v "osobnej úsmevnej" skúsenosti. "Predčasom mi zavolala pani z PR agentúry, ktorá sa ma ako prvú vetu opýtala, komu sa to vlastne dovolala. Vraj len dostala kontakt do Pravdy a ani nevie, na ktoré oddelenie sa dovolala, čo mám vlastne na starosti, len chce pretlačiť tému o odpadoch."

Aj dobré skúsenosti

Pri otázke na pozitívne skúsenosti boli redaktori v ankete Mediálne.sk menej otvorení. M. Holeš opisuje, ako perfektne jedna agenúra zafungovala, keď žiadal rozhovor od Nafty na - pre nich nie príliš pozitívnu tému - o neúspešných prieskumných vrtoch na Záhorí. P. Jamrichová zase spomenula, ako jej jeden PR manažér poskytol off record informáciu, ktorá ju posunula v téme. L. Buchláková oceňuje, keď jej na konferenciách dokáže profesionálna PR agentúra sprostredkovať zaujímavé rozhovory so zahraničným hosťom.

Mária Hunková z Hospodárskych novín zas uvádza príklad, keď agentúra skôr upokojila klienta: "Hodinu pred redakčnou uzávierkou mi jedna asociácia oznámila, že mi zakazujú použiť ich vyjadrenia. Agentúra, ktorá ich zastupovala, im vysvetlila, že ich reakcia je prehnaná a môže byť všetko pokojne publikované. V inom prípade mi napríklad pomohli s kontaktmi na ľudí, ktorých som potrebovala."

M. Eliáš si na pozitívny príklad nespomína vôbec. Zato na negatívny príklad nátlaku áno. " Istá PR agentúra nás pravidelne otravovala, aby sme v titulkoch správ rozlišovali klienta a materskú firmu. Pre technické obmedzenia, ako je počet znakov v titulku, však takáto nadpráca obvykle nebola možná. Pointa? Odberateľmi tlačových agentúr sú médiá, ktoré si tvoria vlastné titulky, verejnosť sa k našim pôvodným ani nedostane. To však PR-ke neprekážalo, so železnou pravidelnosťou vyvolávala a dokonca žiadala opravy, hoci chybu sme nespravili," tvrdí M. Eliáš. Tragédiou PR podľa neho je, že v nich robia bývalí novinári, ktorí namiesto toho, aby prácu zlepšili a využili svoje skúseností z médií, robia presný opak - preberajú neefektívne a otravné zvyky nového prostredia.

Osobitný etický kódex na kontakt novinára s PR majú Hospodárske noviny. Cieľom je, aby redaktor s PR spolupracoval čo najmenej. V Sme pravidlá upravuje etický kódex, ktorý denník zverejňuje na webe. Rieši prijímanie darov, podpisovanie petícií a podobne. V agentúre SITA sú podľa zástupkyne šéfredaktora Zuzany Devera komerčné informácie presadzované PR agentúrami zo spravodajstva vylúčené. "Výnimkou sú charitatívne projekty a dobročinnosť komerčných subjektov," dodáva Z. Devera.

Novinári sa len pod podmienkou anonymity vyjadrili, komu by podľa vlastných skúseností dali ocenenie Najlepšia či Najhoršia agentúra. Nakoľko sa nikto nechcel nechať citovať, Mediálne.sk zverejuje len tie, ktoré označili za najlepšie : Seesame, mediamedia, 1st Class Agency či AMI Communications.

Prečítajte si všetky vydania seriálu Mediálne.sk PRepelent o problémoch, ktoré klienti a médiá majú s PR agentúrami a ako by sa dali riešiť.