Pepsi so zmeneným zložením je už v predaji v niektorých obchodných reťazcoch. Spoločnosť uvádza, že k zmene pristúpila na základe výsledkov zo spotrebiteľského prieskumu, ktorý ukázal, že ak si už ľudia kolový nápoj kúpia, v oveľa väčšej miere preferujú cukor pred ostatnými sladidlami.
Kolový nápoj s cukrom by si podľa prieskumu zakúpilo 47 percent spotrebiteľov, ďalších 43 percent respondentov odpoveď zjemnilo na „skôr s cukrom“. Umelé sladidlá prípadne náhradu cukru preferuje len desatina ľudí pijúcich kolové nápoje, vyplýva z prieskumu výrobcu.
PepsiCo si od zmeny receptúry sľubuje nárast predaja nápoja. „Veríme, že chuťovú zmenu ľudia privítajú a ocenia. Pre nás je to jedna z príležitostí k ďalšiemu rastu na domácom trhu kolových nápojov, kde sa nám už v posledných rokoch podarilo zvýšiť podiel na súčasných 13 percent,“ vysvetľuje generálny riaditeľ Pepsi-Cola Slovensko Josef Neumann.
Ako ďalej dodáva, na zloženie výrobku vplýva niekoľko faktorov. „Je ním napríklad celkový chuťový profil, dostupnosť surovín alebo preferencia spotrebiteľov v spojení s fenoménom online médií,“ vysvetľuje.
PepsiCo zverejnila aj ďalšie dáta, ktoré zahŕňal prieskum. Vyplýva z nich, že zákazníci, ktorí kupujú nealkoholické kolové nápoje, sa pri voľbe značky, ktorú vložia do košíka, najviac riadia svojou chuťovou preferenciou, teda skúsenosťou z minulosti. Takto kolové nápoje nakupuje 48 percent opýtaných.
Ďalších 24 percent sa riadi aktuálnou cenou, 23 percent respondentov uvádza väčšiu spontánnosť - aktuálnu chuť na určitú značku. Len necelých päť percent spotrebiteľov uviedlo, že sa pri výbere priamo riadi zložením nápoja.
Napriek tomu väčšina respondentov - 54 percent - zároveň uviedla, že venuje pozornosť aj etikete výrobku, teda zloženiu. Podľa PepsiCo zaujíma ľudí najviac práve položka sladidla, ktorú si všíma takmer 72 percent zákazníkov. Farbivá a arómy zaujímajú 56 percent ľudí a krajine pôvodu venuje pozornosť 49 opýtaných.
Ďalším paradoxom však je, že napriek relatívne vysokému záujmu o informáciu o sladidle na etike, povedomie ľudí o rozdieloch medzi cukrom a fruktózo-glukózovým sirupom je v skutočnosti nízke. Podľa PepsiCo 60 percent spotrebiteľov nepozná rozdiel, z toho necelých 20 percent sa oň ani detailnejšie nezaujíma.
Zmena v receptúre na slovenskom trhu neovplyvní cenu nápoja. Zložitejšie by to mal výrobca zrejme na iných trhoch - v mnohých krajinách je aktuálne zavádzanie takzvanej dane z cukru, ktorú poznajú vo Francúzsku, v Mexiku či Maďarsku. Takzvanú Sugar Tax zvyšujúcu cenu nezdravých potravín tohto typu mieni aplikovať aj Veľká Británia, ktorá s ňou počíta v roku 2018. Krajina chce aj týmto spôsobom chrániť budúce generácie pred obezitou.