Verejnosť reklame od spoločnosti Gas Familia vyčíta nabádanie ku konzumácii alkoholu, jeho nadmernej spotrebe či negatívny vplyv na deti a mladistvých.
S podobným názorom sa stotožnila aj Rada pre reklamu, ktorá označila bilbordovú kampaň za neetickú.
„Vizuály reklamy vytvárajú dojem, že pitie alkoholu je zábava, ktorá patrí pomaly ku každej obvyklej aktivite mladého človeka – raňajky, cestovanie, nakupovanie. Slogan „Ži po svojom“ spolu s vizuálmi v kontexte zobrazených situácií a okolností prezentujú alkohol spôsobom, ktorý je všeobecne považovaný za nevhodný, nerozumný alebo protiprávny,“ usúdila Rada pre reklamu.
Spoločnosti nepomohlo ani upozornenie, že zobrazení mladí ľudia nie sú pod vplyvom alkoholu alebo že protagonisti reklamy sú starší ako 18 rokov.
„Zadávateľ nepripravoval reklamu s pocitom zodpovednosti voči všetkým skupinám spotrebiteľov, keďže si ako komunikačné médium zvolil bilbord, ktorý je svojim charakterom dostupný širokej cieľovej skupine spotrebiteľov, vrátane detí a mladistvých,“ tvrdí Rada.
Aktualizované 14:51: Podľa vyjadrení agentúry This is Locco celá kampaň rozhoduje o existencii produktu a jej cieľom je presunúť značku známu produktami nižšej kategórie medzi značky vnímané prémiovejšie.
„Zadanie bolo jasné. Vytvoriť šokujúce a kontroverzné vizuály, ktoré bude ťažké prehliadnuť. Ideou kampane je zobraziť, že poriadny žúr sa dá užiť aj bez toho, aby sa človek bezhlavo opil. S tímom a klientom sme dlho ladili tonalitu. Nie je tajomstvo, že sme vizuály fotili na dva shootingy, lebo prvá séria bola iná, no klientovi sa zdala prislabá. Mali sme hodiny rozhovorov v rámci kreatívneho tímu, dokonca aj s právnikmi, ako ďaleko a hlboko kampaň môže ísť a ako môže byť interpretovaná," uviedol pre Mediálne.sk creative director z agentúry This is Locco Tomáš Rosputinský.
Podľa jeho slov z predkampaňového prieskumu vyplynulo, že určitú časť ľudí kampaň môže poburovať. „Vačšej časti dopytovaných, kde boli aj mamičky či starší ľudia, nie len cieľovka, sa však vizuály zdali mlado drzé a páčila sa im zvolená vizualita komunikácie. Finálne rozhodnutie a výber vizuálov boli len a len v réžii klienta," dodáva.
Jednotlivé „kontroverzné“ vizuály mali verejnosti ukázať svet modernej zábavy, v ktorej si mladí ľudia užívajú život po svojom. Kampaň rovnako zobrazuje hranicu medzi povoleným a zakázaným, ktorá je veľmi tenká.
Súčasťou všetkých vizuálov bol claim „Od Tatier k Dunaju“, ktorý je doplnený o hastag #ranajkuju, kde si dve mladé dievčatá užívajú vo vani alebo hastag #recykluju, pri ktorom mladému dievčaťu trčia len nohy zo smetného koša.
Zdroj: Facebook
Kampaň „Od Tatier k Dunaju“ pripravila pre spoločnosť Gas Familia reklamná agentúra This is Locco. Okrem outdooru bola súčasťou kampane aj mobilná aplikácia Party shot, prostredníctvom ktorej mohli používatelia zachytiť najlepšie situácie z narodeninovej párty či dovolenky a poslať ich ako skutočnú pohľadnicu do schránky a súťaž o párty kombajn.