Cieľom kampane Inštitútu pre verejné otázky je priblížiť výročie prostredníctvom zaujímavých faktov a historických „výkrikov“ v dnes už málo zrozumiteľnej azbuke mladej generácii, ktorá v mnohých prípadoch nevie, čo sa vtedy presne dialo.

Vyvrcholením kampane sú hlavné stránky s nadpismi v azbuke na štyroch slovenských internetových portáloch – TREND.sk, Funradio.sk, Startitup.sk a Refresher.sk.

„50 rokov po okupácii sa na slovenských weboch objavila ‚invázia‘ azbuky. Týmto gestom sme si spolu s našimi mediálnymi partnermi pripomenuli smutnú udalosť, ktorej dodnes v istom slova zmysle nerozumieme: ako sa mohlo tak očividne porušiť medzinárodné právo a zmeniť chvíľku slobodnú krajinu zo dňa na deň späť na sovietsku okupovanú kolóniu,“ hovorí za autorov kampane kreatívny riaditeľ agentúry MARK BBDO Vlado Slivka.

Niektoré slovenské weby sú v azbuke, pripomínajú výročie okupácie

Nerozumieme na Funradio.sk Zdroj: event2all

„Je veľmi dôležité uvedomovať si, pripomínať a vysvetľovať skutočnosti týkajúce sa okupácie. Najmä v čase, keď sa v časti spoločnosti a aj medzi politikmi množia nálady, ktoré ju nedostatočne odsudzujú, téme sa vyhýbajú, či spochybňujú zabratie územia suverénneho štátu, ako sme to videli pred niekoľkými rokmi na Kryme,“ povedal šéfredaktor Trend.sk Branislav Benčat.

„Myslíme si, že je dôležité pripomínať si históriu, a to najmä s ohľadom na rastúce extrémistické prejavy v krajine. Mladá generácia nepozná prepojenie augusta 1968 so súčasnosťou. Aj preto chceme ukázať poslucháčom Fun rádia, o čom bola okupácia, a ako by to asi vyzeralo dnes, ak by k podobnej situácii došlo,“ uviedol programový riaditeľ Fun rádia Marek Mikúšek.

Portál Refresher.sk, ktorého cieľovou skupinou sú mladí ľudia, pre svojich užívateľov pripravil podobné prekvapenie. „Radi sme sa stali súčasťou kampane a edukovali našu cieľovú skupinu. Tá o udalostiach zo ’68 a následnej okupácii možno počula na hodine dejepisu alebo od starých rodičov, ale to nie vždy stačí,“ vysvetlil zakladateľ Refresheru Gábor Boros.

Marketingová riaditeľka portálu Startitup.sk Viktória Maxinová tvrdí, že kampaň Nerozumiem podporili, lebo je potrebné pripomínať si udalosti, ktoré ovplyvnili krajinu. „A treba aj neustále vzdelávať súčasnú spoločnosť. Sme radi, že sme aspoň takouto formou mohli prispieť k osvete. Snáď už všetci aspoň o čosi viac rozumieme,“ dodala.

Súčasťou kampane Nerozumieme sú aj online bannery, články a reportáže v médiách, bilbordy, rozhlasové spoty či videá známych osobností, ktoré odkazujú na stránku www.nerozumieme.sk, kde je možné nájsť všetky relevantné informácie o auguste 1968.

Do kampane sa okrem spomínaných médií zapojil aj portál Čas.sk, ktorý poskytol priestor pre online bannery a spoločnosť Lordship, ktorá poskytla budovu hotela Kyjev, kde sa 16. augusta premietali odkazy okupantom.

Niektoré slovenské weby sú v azbuke, pripomínajú výročie okupácie

Vizuál z kampane Nerozumieme Zdroj: event2all

Koncepčne celá kampaň využívala autentické nápisy a zúfalé výkriky ľudí rozhorčených príchodom cudzích vojsk do Československa. Demonštranti chceli, aby ich rozhorčeniu votrelci stopercentne rozumeli, preto ich písali často práve azbukou.

Na kampani popri IVO, ktorý je jej iniciátorom, pracovali aj agentúry event2all a Diorama. Pomohli tiež fotograf Ján Lörinc a ďalší priami účastníci udalostí spred 50 rokov Alois Bouda a Ľudovít Hedera, ale tiež viacero slovenských známych osobností ako Andrej Bičan, Nikita Slovák, Peter Batthyány či Broňa Kováčiková, ktorí na svojom profile na sociálnych sieťach uverejnili videá so svojím pohľadom a názorom na udalosti z augusta 1968.