Najväčší slovenský reťazec so spotrebnou elektronikou Nay, ktorý na český trh vstúpil v závere roka 2008, zrušil plán vybudovať v Českej republike sieť vlastných predajní. Spoločnosť Nay preto neobnoví prevádzku svojich prvých dvoch tamojších obchodov v Olomouci a Třebíči, ktoré pred niekoľkými dňami uzavrela. Informoval o tom František Vámoši z marketingového oddelenia slovenskej spoločnosti Nay.
"Rozhodli sme sa zmeniť svoju stratégiu v ČR a nebudeme pokračovať v organickej expanzii. Z tohto dôvodu sme uzavreli naše dve kamenné predajne, pretože bez ďalšej organickej expanzie nemajú opodstatnenie," uviedol Vámos. Ďalšie prípadné obchodné aktivity spoločnosti Nay v Česku nechcel Vámos príliš komentovať. "Čo sa týka ďalšej expanzie, určite zvažujeme a zvážime každú príležitosť," uviedol bez ďalších podrobností.
Napríklad olomoucký obchod Nay je podľa zistení spravodajcu ČTK už takmer vyprataný a na jeho vstupných dverách sú vylepené cedule, že obchod bol až do odvolania z technických dôvodov uzatvorený. Na ceduli je tiež telefónne číslo infolinky Nay pre prípad reklamácie zakúpeného tovaru.
Spoločnosť Nay zároveň zrušila českú verziu svojich internetových stránok a na slovenskom webe www.nay.sk už nie sú v aktuálnom zozname predajní české obchody v Olomouci a Třebíči uvedené. Telefónne číslo, ktoré Nay predtým uvádzal ako kontakt na vedenie českej pobočky, je nefunkčný. Dovolať sa nedá ani do predajní v Olomouci a Třebíči.
Na Slovensku v súčasnosti firma Nay prevádzkuje 26 predajní so spotrebnou elektronikou a jej trhový podiel predstavuje zhruba 26 percent. V Česku bola spoločnosť Nay CZ v prvých dvoch rokoch pôsobenia stratová. V roku 2009 strata Nay CZ predstavovala bezmála 23 miliónov českých korún a vlani sa zvýšila na 53 miliónov korún. Tržby spoločnosti Nay CZ za predaj tovaru vlani vzrástli na 123 miliónov korún z 24 miliónov Kč v roku 2009.
Bývalý riaditeľ spoločnosti Nay CZ Petr Neuvirt na začiatku minulého roka pre ČTK povedal, že slovenská firma po viac než ročnej pauze vynútenej hospodárskou krízou plánuje pokračovať v expanzii a plánuje v Česku otvoriť až päť predajní so spotrebnou elektronikou. Reťazec Nay podľa Neuvirta uvažoval o tom, že v Česku zavedie aj internetový obchod, ktorý prevádzkuje na Slovensku.
Britská tlač už skôr špekulovala o tom, že maloobchodný predajca elektroniky DSG International sa chystá predať české obchody Electro World práve spoločnosti Nay. Vedenie DSG International však nakoniec oznámilo, že firma si české predajne Electro World ponechá. Sever motejlek.com tento rok v marci napísal, že Nay sa zaujíma o českú spoločnosť Mironet Technology, ktorá predáva výpočtovú techniku. Podľa servera mala byť čoskoro podpísaná akvizičná zmluva
Konkurencia na českom trhu je stále tvrdšia. Šesť najväčších predajcov HP Tronic, Fast ČR, Okay, Datart, Electro World a K + B Expert vlani podľa údajov spoločnosti Incoma GfK a Moderného obchodu vykázala tržby 21,5 miliardy korún, ktoré boli približne rovnaké ako v roku 2009. Zároveň rastie význam internetových obchodov.
Český trh s technickým tovarom, medzi ktoré patrí aj spotrebná elektronika, kvôli kríze klesá. V roku 2009 sa jeho hodnota podľa správy GfK Temax Czech Republic znížila medziročne o osem percent na 70,3 miliardy Kč a vlani o necelé tri percentá na 68,4 miliardy korún.