Práve kozy, sliepky či sadenice sú dary, ktoré Človek v ohrození považuje za najlepšiu voľbu. Vyzýva, aby ľudia na Štedrý deň namiesto „zbytočností“ venovali dlhodobú pomoc – kozu, včelí úľ alebo sadenice. Organizácia spustila aj tematický web s možnosťou priamo prispieť.

„Darčeky si na Vianoce odovzdávame každý rok. Boli by sme radi, keby sa aj zo Skutočných darčekov stala tradícia. Ľudia cez ne môžu svojich blízkych potešiť darom, ktorý neprispieva k tvorbe zbytočného odpadu a navyše pomáha celým rodinám či komunitám,“ hovorí riaditeľ organizácie Človek v ohrození Braňo Tichý.

Maskotkou kampane sa tento rok stala koza Božka. Tá „zablúdila“ na najrôznejšie miesta. Vyspovedal ju moderátor Rádia FM Martin Staňo a zúčastnila sa aj natáčania programu Ťažký týždeň s Jánom Gorduličom. Z tejto návštevy vzniklo video z dielne Mareka Lehockého.

Koza Božka tiež prišla do kancelárie dizajnéra Jakuba Ptačina, nahrávacieho štúdia kapely Medial Banana a oslovila aj anonymnú dvojicu Zomri. Tá ju zapojila do svojej kampane na StartLabe.

Namiesto zbytočností darujte kozu, vyzýva v kampani Človek v ohrození

Koza Božka navštívila aj kapelu Medial Banana Zdroj: Tomáš Halász

Kampaň podporilo už viac ako 20 osobností, medzi ktorými je aj okrem menovaných aj slovenský prezident Andrej Kiska. Božka navštívila aj jeho sídlo, takže má za sebou aj skúsenosť s prezidentským palácom. Fotky a videá jej stretnutí budú v priebehu decembra postupne zverejňované na sociálnych sieťach.

Mimovládna organizácia tiež pripomína, že oblasti, do ktorých tohtoročné Skutočné darčeky poputujú, sa postupne rozrastajú. Každý darček je pritom vyberaný podľa toho, čo miestni obyvatelia urgentne potrebujú.

Namiesto zbytočností darujte kozu, vyzýva v kampani Človek v ohrození

Organizácia Človek v ohrození približuje návštevy kozy Božky aj na svojom Instagrame Zdroj: Instagram / Človek v ohrození

„Pomyselné balíčky môžu skončiť v Keni, Libanone, Albánsku, Gruzínsku, Mjanmarsku či na Filipínach, ale tiež na Slovensku, v sociálne vylúčených komunitách. Reálne tam ale žiadne balíky nepoletia. Všetko nakupujeme priamo v danej oblasti, čím podporujeme aj miestnu ekonomiku,“ ozrejmuje B. Tichý.

Každý zo Skutočných darčekov je zároveň dlhodobou pomocou. B. Tichý uvádza, že sliepky ani kozy nekončia na tanieri, ale poskytujú obživu vo forme vajec a mlieka. To, čo rodiny nespotrebujú, môžu predať na trhu. Stávajú sa tak finančne sebestačnými.

Namiesto zbytočností darujte kozu, vyzýva v kampani Človek v ohrození

Zdroj: Človek v ohrození