Budúcnosť možno najvýraznejšej postsocialistickej slovenskej odevnej značky Lifeline je veľmi neistá. Značka, ktorú bolo roky vidieť v obchodných centrách vedľa medzinárodných módnych domov, zmizla z trhu. Aj keď ju stále vlastní Lifeline Slovakia, visačku s typickým čiernobielym nápisom na žiadne odevy neprišíva. Spolu s celou firmou sa stala predmetom inventarizácie majetku v konkurze. O osudoch a problémoch firmy píše aktuálny TREND v printovom vydaní.

Firma podnikateľa v odevnej výrobe Juraja Sotáka priniesla značku Lifeline na trh v druhej polovici deväťdesiatych rokov minulého storočia. Manažéri Lifelinu s vedomím, že výroba v Európe nemá dlhé trvanie, presunuli po roku 2003 výrobu do Číny.

Najvýraznejšia postsocialistická značka módy Lifeline zmizla z trhu

Omnoho viac ich bavila móda a navyše si boli istí, že efektívnosť výroby treba riešiť konkurenciechopne, keďže na trhu rozhoduje dizajn a schopnosť predávať a budovať značku. Lifeline presadzoval svoju stratégiu prevažne osobitým dizajnom odevov, no aj promo akciami, zameranými nielen na zákazníčky, ale aj nový slovenský dizajn.

Aj keď umiestniť sídlo firmy vo východoslovenskej dedinke Rakovec nad Ondavou vyzeralo pomerne odvážne, pre značku to fungovalo. V Rakovci vyrástol dizajnérsko-konštrukčný tím pod vedením mladej slovenskej dizajnérky Ľudmily Bolešovej. V spolupráci s externými návrhármi tvoril kolekcie značky a zároveň aj dizajn predajní Lifeline.

V nákupných centrách musel Lifeline medzinárodným značkám konkurovať v nákupne atraktívnom prostredí. Nejaký čas firma ponúkala spoluprácu na predaji formou blízkou franšízovému modelu, neskôr smerovala k preberaniu obchodnej siete. Medzitým rozbehla predaj na Ukrajine, v Egypte, Saudskej Arábii a poberala sa na Balkán.

Finančne vysiľujúci vstup na nové trhy sa ale začiatkom minulého roku nepriaznivo skombinoval s dôsledkami krízy a firma sa dostala do reštrukturalizácie. Recept na návrat do biznisu a najmä partnera, ktorý by ho financoval, sa nájsť nepodarilo a firma skončila v konkurze. Keďže značku stále vlastní firma Lifeline Slovakia, je ako ochranná známka súčasťou konkurznej podstaty a konkurzný správca by ju mal ponúkať na predaj.