Celkový rozpočet na reklamu a podporu predaja juhokórejského elektrotechnického koncernu Samsung dosiahol vlani 11,2 miliardy dolárov, čo predstavovalo 13-percentý nárast.
Nový rebríček Top 100 Najväčších svetových inzerentov, ktorý zverejnil portál AdAge.com, vychádza z odhadovaných výdavkov na reklamu, marketingové služby (vrátane propagácie a priameho marketingu) a digitálneho marketingu.
TOP 5 najväčších svetových inzerentov v roku 2017 | |||
Poradie | Spoločnosť | Krajina | Objem reklamných investícií (mld. dolárov) |
1. | Samsung Electronics Co. | Južná Kórea | 11,2 |
2. | Procter & Gamble Co. | USA | 10,5 |
3. | L'Oréal | Francúzsko | 8,6 |
4. | Unilever | Spojené kráľovstvo/Holandsko | 8,5 |
5. | Nestlé | Švajčiarsko | 7,2 |
PRAMEŇ: Ad Age Datacenter |
Samsung predbehol doterajšieho najväčšieho inzerenta, americkú spoločnosť Procter & Gamble (P&G), ktorá preinzerovala 10,5 miliárd dolárov.
P&G v roku 2017 znížil svoj digitálny reklamný rozpočet o 200 miliónov dolárov, pretože podľa spoločnosti boli neefektívne vynaložené a neoslovovali svoju cieľovú skupinu. Tieto ušetrené financie investovali do iných mediatypov, napríklad do televízie, rozhlasu a e-commerce.
P&G je ale stále najväčším inzerentom v klasických mediatypoch ako je televízia, tlač, rádiá, internet a in-store reklama, lebo na propagáciu v nich investoval vo finančnom roku končiacom sa v júni 2018 7,1 miliardy dolárov, kým výdavky Samsungu vlani bez masívneho sales-promotion badžetu dosiahli len 4,8 miliardy dolárov.
Celkové reklamné investície stovky najväčších zadávateľov sa podľa AdAge v roku 2017 zvýšili o 4,9 percenta na 279 miliárd dolárov. Viac ako dvom tretinám spoločností (68) výdavky na reklamu narástli. Vyše jednej miliardy dolárov investovalo na svoju propagáciu 105 spoločností.
V rebríčku Top 100 sa nachádzajú štyri čínske spoločnosti, ktoré spoločne zvýšili výdavky o 45 percent. Väčšina ich výdavkov bola v Číne, globálne druhom najväčšom reklamnom trhu.
TOP 5 najväčších inzerentov s najväčším medziročným nárastom | ||||
Poradie | Spoločnosť | Krajina | Objem reklamných investícií (mld. dolárov) | Medziročná zmena (2017/16, %) |
1. | Alibaba Group Holding | Čína | 2,7 | 105 |
2. | Tencent Holdings | Čína | 2,0 | 46 |
3. | Viacom | USA | 1,3 | 35 |
4. | Kering | Francúzsko | 1,4 | 34 |
5. | Alphabet (Google) | USA | 5,1 | 32 |
PRAMEŇ: Ad Age Datacenter |
Čínsky internetový obchod Alibaba v orku 2017 viac ako zdvojnásobil svoje inzertné výdaje, keď dosiahli 2,7 miliardy dolárov, čo je najrýchlejší rast medzi sto najväčšími inzerentmi.
Výdavky na reklamu a propagáciu najväčšej čínskej internetovej spoločnosti Tencent Holdings vzrástli o 46 percent na dve miliardy dolárov, čo je druhý najvyšší rast.
Medzi 100 najväčších inzerentov sa dostalo aj desať internetových spoločností, ktoré sa najviac zaslúžili o celkový nárast výdavkov. Spoločnosti ako Alibaba, Alphabet (vlastník Googlu), Amazon, Netflix, Tencent a ďalších päť spolu navýšili reklamné výdavky o 29,6 percenta. Zostávajúcich 90 spoločností rebríčka vygenerovalo nárast 2,6 percenta.
Najviac spoločností v rebríčku bolo zo Severnej Ameriky – 47, Európa mala 31 zástupcov a Ázia 22. Najviac sa investovalo do reklamy v segmente FGMC a automotive.