Päť najväčších inzerentov minulo za predošlý rok 196,9 milióna eur, čo je viac ako 12 percent z celkového objemu mediálnych investícií na slovenskom reklamnom trhu.
Títo piati zadávatelia zároveň zvýšili svoje výdavky do reklamy o 16,6 percenta. Všetci z prvej päťky, s výnimkou spoločnosti Slovak Telekom, dali vlani na reklamu viac ako rok predtým.
Vyplýva to z monitoringu agentúry Kantar Media, ktorá poskytuje prehľad reklamných výdavkov v brutto cenách, bez započítania zliav, barterov a bonusov. Uvedené výdavky sú za televíziu, rozhlas, outdoor, noviny, časopisy a kino.
Podľa aktuálnych odhadov zástupcov slovenských mediálnych agentúr tvoria čisté reklamné výdavky približne 22 percent z cenníkových cien.
TOP 5 zadávateľov reklamy na Slovensku | ||||
Zadávateľ | Výdavky na reklamu (tis. eur) | Zmena (%) | ||
2017 | 2016 | 2017/16 | ||
1. | Orange | 46 976 | 44 507 | 5,55 |
2. | Lidl | 46 342 | 35 824 | 29,36 |
3. | Slovak Telekom | 40 943 | 45 846 | -10,70 |
4. | Prima banka | 31 422 | 20 277 | 54,96 |
5. | Alza | 31 195 | 22 359 | 39,52 |
PRAMEŇ: Kantar Media |
Tradične najviac vlani inzerovali, rovnako ako posledných päť rokov banky (vrátane stavebných sporiteľní). K prvenstvu bánk prispeli najvýraznejšou mierou zadávatelia Prima banka, Slovenská sporiteľňa a trojicu dotvára Poštová banka.
Prima banka vďaka takmer 55-percentnému navýšeniu reklamných výdavkov po šiestich rokoch zosadila z vrcholu tento rok druhú Slovenskú sporiteľňu. Spoločne banky investovali do reklamy o 10,5 percenta viac ako v roku 2016.
Druhým sektorom, ktorý vlani veľmi intenzívne nasadzoval reklamné kampane, boli obchodné spoločnosti. Zaznamenali najvyšší, 36-percentný medziročný nárast. Z obchodných reťazcov inzerovali najviac Lidl, Kaufland a Coop Jednota.
Na tretej pozícii bol segment potravín. Nárast výdavkov bol na úrovni 17,8 percenta a najsilnejší zadávatelia sú už tradične Ferrero, Mars či Nestlé.
Výrazne vzrástla aj propagácia liekov a to až o 26,2 percenta. Medzi nimi sa ako najsilnejší zadávateľ reklamy umiestnil distribútor farmaceutických produktov, spoločnosť Simply You. Obhájil tak svoju pozíciu z roku 2016, ktorá bola toho času pre nich premiérová.
Na podporu telekomunikačných služieb sa minulo približne rovnako ako rok predtým. Orange síce navýšil svoje mediálne investície o 5,5 percenta, ale Slovak Telekom vydal vlani na svoju propagáciu o takmer 11 percent menej.