Voda Smartwater získala 30,5 percenta hlasov verejnosti z celkového počtu takmer 70-tisíc. Zákazníkom sa nepáči tvrdenie, že je lepšia ako bežné minerálky. Podľa Foodwatch nie je o nič kvalitnejšia, ale zato sedemkrát drahšia, píše Der Standard. Liter vody Smartwater totiž stojí v Nemecku zhruba 1,65 eura.
Produkt Coca-Coly sa predáva aj u nás, 600-mililitrové balenie napríklad Tesco ponúka za 1,09 eura.
Smartwater sa prezentuje ako „voda inšpirovaná oblakmi“. Vyrába sa odparovaním vody a skondenzovaná para sa neskôr zachytí, pričom stratené minerálne látky sa vzápätí pridajú.
„Milujete zvuk dažďových kvapiek dopadajúcich na okno? Predstavte si toto všetko v jedinej fľaši – vodu, ktorá vás udrží hydratovaných po celý deň a pritom má jasnú a sviežu chuť,“ znie jedna z viet v marketingovej prezentácii produktu.
Foodwatch hlási, že postup s odparovaním nijako nepomáha ľudskému zdraviu a umelo pridané minerály môžu spotrebiteľom skôr škodiť. Organizácia dokonca vyzvala reťazce, aby zo svojich pultov tento produkt stiahli.
Tvárami značky sú celosvetovo známe osobnosti ako herečka Jennifer Aniston, herec Alec Baldwin či speváčka Kylie Minogue. Na slovenskom trhu je produkt dostupný od tohto roka, tvárou Smartwater sa stal Sajfa.
Coca-cola vyhlásila, že negatívne ocenenie, o ktorom rozhodli hlasujúci spotrebitelia, dostala neoprávnene a nebude ho akceptovať. Spoločnosť tvrdí, že všetko, čo deklaruje o svojom produkte, sedí, a je aj v súlade s normami o potravinách.
Rebríček produktov, ktorým Foodwatch udelil anticenu Zdroj: Foodwatch
Na druhom mieste v rebríčku anticeny skončil detský kečup od firmy Heinz. Ako uvádza Spiegel Online, tento tovar obsahuje rovnaké prísady ako bežný kečup „pre dospelých“, no napriek tomu je o 40 percent drahší.
Kritika smeruje k vysokému obsahu cukru. Takéto produkty určené pre deti by sa podľa Svetovej zdravotníckej organizácie nemali vôbec propagovať.
V rebríčku sa objavil aj olivový olej spoločnosti Dennree. Ten má na svojom obale vyobrazené iba olivy, no okrem nich ho tvorí až 49-percentný podiel slnečnicového oleja. Anticenu získali aj hrachový guláš od Edeky a müsli tyčinka Corny Milch, ktoré mali svojimi etiketami taktiež zavádzať.
Organizácia Foodwatch udelila Zlatý veterník po ôsmy raz. Minulý rok anticenu získali detské sušienky Alete pre vysoký obsah cukru.