Od jej vzniku si ju stiahli viac ako dve miliardy ľudí, z ktorých je približne 700 miliónov aktívnych aspoň raz za mesiac. Reč nie je o Facebooku alebo Instagrame, ale o sociálnej sieti, o ktorej ste možno doteraz ešte ani nepočuli. Zoznámte sa, TikTok.

Sociálna sieť v podobe mobilnej aplikácie bola spustená len v septembri 2016, no veľmi rýchlo sa stala úspešnou a v súčasnosti jej valuácia presahuje viac ako 50 miliárd dolárov. Na rozdiel od iných sociálnych sietí nepochádza z USA, ale patrí čínskej spoločnosti ByteDance.

TikTok je určený na vytváranie a zdieľanie krátkych videí. Aplikácia umožňuje používateľom vytvárať krátke videoklipy s dĺžkou až 15 sekúnd a krátke videá v rozsahu 3 až 60 sekúnd.

Ruská propaganda a sociálne siete

Jeho dominantná črta je extrémna používateľská jednoduchosť. Po stiahnutí aplikácie a rýchlej registrácii sú automaticky servírované videá, a to aj bez toho aby ich užívateľ musel vyhľadávať. Na TikToku tak nemusí sledovať ani jeden účet. Obsah ponúka automaticky a po otvorení aplikácie stačí prechádzať od jedného videa k druhému.

V posledných týždňoch je však TikTok doslova zaplavený ruskou propagandou a na rozdiel od dezinformácii na Facebooku je takmer úplne skrytá.

Pre lepšiu predstavu, krátky test na vybranom profile:

Z 50 videí bolo identifikovaných až osem ako čistá ruská propaganda, teda takmer každé piate video. Samozrejme, algoritmus funguje u každého užívateľa inak, ale testovací profil nemal predtým žiadnu históriu sledovania dezinformačných kanálov ani proruských stránok.

Časť videí je priamo v ruštine, napr. video oslavujúce Putina ako lídra, ale pre naše končiny je nebezpečný fakt, že veľká väčšina videí je v češtine alebo slovenčine, napr. video profesora Petra Staněka o tom, že Rusi zaútočiť museli, lebo ich k tomu dotlačila Amerika, alebo českého „historika“, ktorý hovorí o fašizme Ukrajincov…

Prečo je to nebezpečné?

TikTok funguje na princípe Content Graphu – neukazuje len videá účtov, ktoré užívateľ sleduje, ale na základe obsahu zhliadnutých videí následne ponúka rovnaký obsah. Teda stačí  si pozrieť pár dezinformačných videí (neúmyselne) a od toho momentu je užívateľ takmer uväznený v propagandistickej bubline.

Dezinformačné kanály tak vedia takmer z ničoho rýchlo vyrásť a ich videá majú často stovky tisíc videní napriek tomu, že majú len pár desiatok followerov.

TikTok je navyše najrýchlejšie rastúca sociálna sieť. Podľa odhadov je na nej minimálne 100-tisíc Slovákov, pravdepodobne je ich však výrazne viac, niektoré odhady hovoria o viac ako pol milióne. A už to zďaleka nie sú len teenageri, ale aj ľudia v kategórii 20 a 30 rokov.

V poslednom čase sa väčšina sociálnych sietí ukazuje vo veľmi zlom svetle a prítomnosť dezinformácii dokazuje, že môžu byť veľmi nebezpečné. Eskalácia napätia, dezinformácií a nenávisti na internete sa stáva celospoločenským problémom a mala by byť predmetom verejného záujmu. A to na každej zo sietí.

TikTok
Zdroj: TREND
TikTok

 

Gabriel Tóth

Absolvent katedry Politológie na Filozofickej fakulte UK v Bratislave. Na rovnakej katedre získal aj doktorát (PhD.) z politickej komunikácie a v súčasnosti je jej externým členom. Ako hovorca začínal v Allianz – Slovenskej poisťovni, neskôr pôsobil v Penta Investments. Je zakladateľom prvej digitálnej PR a PA agentúry na Slovensku nazvanej Katedra Komunikácie. 

 

 

Upozornenie

Upozornenie: Redakcia sa nemusí stotožňovať s názorom autora