Google zvýšil hodnotu svojej značky oproti vlaňajšku o 23 percent na 302,1 miliardy dolárov, Apple o 29 percent na 300,6 miliardy a Amazon sa za rok zhodnotil o 49 percent na 208 miliárd dolárov.
Najväčšie zastúpenie v prvej desiatke majú technologické firmy a maloobchodné spoločnosti. Práve maloobchod bol vlani najrýchlejšie rastúcim odvetvím s nárastom o 35 percent, nasleduje poisťovníctvo s 34 percentami a technológie s 28 percentami.
Medzi desiatimi najviac rastúcimi odbormi sú aj automobilky, ktoré s nástupom elektrického pohonu a autonómnej mobility ťažia z úzkej spolupráce s technologickými firmami. Celkovo zvýšili svoju hodnotu o sedem percent. Najhodnotnejšou automobilovou značkou zostáva vedúci svetový propagátor hybridných pohonov Toyota s hodnotou 30 miliárd dolárov.
„Tento rok sme zaznamenali vôbec najväčší rast hodnoty značiek spôsobený rastom vo všetkých kategóriách. Ako noví, tak aj existujúce hráči žnú odmenu za statočnosť a prijatie dlhodobej stratégie budovania značky,“ uviedol David Roth z WPP.
Rastúce používanie technológií pracujúcich s dátami, umelou inteligenciou či rozšírenú realitou spolu s kreatívnym marketingovým prístupom umožňujú mnohým značkám hlbšie porozumieť spotrebiteľom a poskytnúť im personalizovaný obsah.
V rebríčku sa objavilo osem nových značiek, medzi nimi napríklad prepravné aplikácie Uber alebo výrobca športového vybavenia Adidas. Celková hodnota stovky najcennejších značiek sveta sa tento rok zvýšila o rekordných 21 percent na 4,4 bilióna dolárov.
Rebríček najhodnotnejších značiek sveta | |||||
Poradie 2018 | Značka | Kategória | Hodnota značky 2018 (v miliardách USD) | Zmena v hodnote značky | Poradie 2017 |
1 | technológie | 302,063 | 23 % | 1 | |
2 | Apple | technológie | 300,595 | 28 % | 2 |
3 | Amazon | obchod | 207,594 | 49 % | 4 |
4 | Microsoft | technológie | 200,987 | 40 % | 3 |
5 | Tencent | technológie | 178,99 | 65 % | 8 |
6 | technológie | 162,106 | 25 % | 5 | |
7 | Visa | platby | 145,611 | 31 % | 7 |
8 | McDonald's | reštaurácie | 126,044 | 29 % | 10 |
9 | Alibaba | obchod | 113,401 | 92 % | 14 |
10 | AT&T | telekomunikácie | 106,698 | -7 % | 6 |
Zdroj: BrandZTop 100 |