Google zvýšil hodnotu svojej značky oproti vlaňajšku o 23 percent na 302,1 miliardy dolárov, Apple o 29 percent na 300,6 miliardy a Amazon sa za rok zhodnotil o 49 percent na 208 miliárd dolárov.

Najväčšie zastúpenie v prvej desiatke majú technologické firmy a maloobchodné spoločnosti. Práve maloobchod bol vlani najrýchlejšie rastúcim odvetvím s nárastom o 35 percent, nasleduje poisťovníctvo s 34 percentami a technológie s 28 percentami.

Medzi desiatimi najviac rastúcimi odbormi sú aj automobilky, ktoré s nástupom elektrického pohonu a autonómnej mobility ťažia z úzkej spolupráce s technologickými firmami. Celkovo zvýšili svoju hodnotu o sedem percent. Najhodnotnejšou automobilovou značkou zostáva vedúci svetový propagátor hybridných pohonov Toyota s hodnotou 30 miliárd dolárov.

„Tento rok sme zaznamenali vôbec najväčší rast hodnoty značiek spôsobený rastom vo všetkých kategóriách. Ako noví, tak aj existujúce hráči žnú odmenu za statočnosť a prijatie dlhodobej stratégie budovania značky,“ uviedol David Roth z WPP.

Rastúce používanie technológií pracujúcich s dátami, umelou inteligenciou či rozšírenú realitou spolu s kreatívnym marketingovým prístupom umožňujú mnohým značkám hlbšie porozumieť spotrebiteľom a poskytnúť im personalizovaný obsah.

V rebríčku sa objavilo osem nových značiek, medzi nimi napríklad prepravné aplikácie Uber alebo výrobca športového vybavenia Adidas. Celková hodnota stovky najcennejších značiek sveta sa tento rok zvýšila o rekordných 21 percent na 4,4 bilióna dolárov.

Rebríček najhodnotnejších značiek sveta
Poradie 2018 Značka Kategória Hodnota značky 2018 (v miliardách USD) Zmena v hodnote značky Poradie 2017
1 Google technológie 302,063 23 % 1
2 Apple technológie 300,595 28 % 2
3 Amazon obchod 207,594 49 % 4
4 Microsoft technológie 200,987 40 % 3
5 Tencent technológie 178,99 65 % 8
6 Facebook technológie 162,106 25 % 5
7 Visa platby 145,611 31 % 7
8 McDonald's reštaurácie 126,044 29 % 10
9 Alibaba obchod 113,401 92 % 14
10 AT&T telekomunikácie 106,698 -7 % 6
Zdroj: BrandZTop 100