Výrobca luxusných automobilov Mercedes-Benz v pondelok na Instagrame zverejnil reklamnú fotografiu, na ktorej je vidieť jeho biely automobil na pláži s morskými vlnami v pozadí. Snímku sprevádza citát dalajlámu: „Pozerajte sa na situácie z rôznych uhlov, budete otvorenejší.“
Dalajlámu, ktorý je nositeľom Nobelovej ceny za mier za rok 1989, Peking považuje za nebezpečného separatistu. Dalajláma opakuje, že chce iba väčšiu autonómiu pre Tibet a skutočné náboženské, politické a kultúrne slobody.
Prístup na Instagram čínske úrady blokujú, používatelia, ktorí dokážu túto bariéru prelomiť, ale príspevok automobilky skopírovali a zdieľali na miestnych sociálnych sieťach. Reklama vyvolala množstvo rozhorčených reakcií.
Koncern Daimler sa v utorok čínskej strane ospravedlnil na sociálnej sieti Weibo, ktorá je čínskou obdobou Twitteru.
Vo štvrtok čínska tlačová agentúra Nová Čína oznámila, že nemecká automobilka napísala čínskemu veľvyslancovi v Nemecku list, v ktorom vyjadrila úprimnú ospravedlnenie.
Ironic this is the quote prompting @MercedesBenz to apologize for causing Chinese offense: "Look at situations from all angles, and you will become more open." https://t.co/bNlCHkfxuJ pic.twitter.com/mMeucbaT8L
— Te-Ping Chen (@tepingchen) 6. februára 2018
Podľa agentúry Nová Čína Daimler v liste uvádza, že svoju reklamou nemal v úmysle spochybňovať čínsku zvrchovanosť nad Tibetom a nemieni poskytovať „podporu či pomoc nikomu, kto zámerne zhoršuje alebo sa snaží podvracať čínsku suverenitu a územnú integritu“.
„Daimler hlboko ľutuje, že touto nedbalou a necitlivou chybou zranil a zarmútil čínsky ľud. Daimler plne chápe závažnosť situácie a úprimne sa ospravedlňuje,“ stojí údajne ďalej v liste.
Čínske ministerstvo zahraničia prvé ospravedlnenie nemeckej automobilky privítalo. Oficiálne novinky vládnucej komunistickej strany Ľudový denník ale ospravedlnenie odmietli s tým, že „je neúprimné a odráža nepochopenie čínskej kultúry a hodnôt zo strany nemeckej automobilky“.