Napriek tomu, že slovenský reklamný a mediálny trh sa môže každý rok pochváliť štandardizáciou pravidiel a profesionalizáciou svojho fungovania, zaujímavé až kľúčové udalosti nechýbali ani počas posledných dvanástich mesiacov. Redakcia TRENDU a Mediálne.sk vybrala pätnásť najdôležitejších akvizícií, vstupov a zmien pravidiel, ktoré prekvapili či dokonca aj otriasli trhom. Rebríček je súčasťou ročenky TREND TOP v reklame 2007, ktorá je v predaji od 13. septembra. Ďalšie články z ročenky na www.medialne.sk/rocenka2007


Mediálne TOP udalosti uplynulého roka



1. Príchod nového denníka Plus jeden deň



Mediálne TOP udalosti uplynulého roka

Spustenie nového celoštátneho denníka je vždy veľká udalosť. Z hľadiska tvorby obsahu ide o jeden z najnáročnejších printových projektov.



Navyše, ani rastúca popularita online spravodajstva klasickým tlačeným novinám nepraje. Vydavateľstvo Spoločnosť 7 Plus zaútočilo stránkami Plus jedného dňa na najpredávanejší denník Nový Čas, jeho prítomnosť pocítili aj serióznejšie noviny.



Počin slovenského vydavateľstva, ktoré ešte nemalo skúsenosti s takým veľkým denným projektom, čitateľov zaujalo. S priemerne takmer 60 tisícmi predaných výtlačkov sa predajnosť Plus jedného dňa priblížila denníkom Sme a Pravda, hlavný konkurent Nový Čas však aj naďalej dosahuje trikrát lepšie výsledky.



Všetko dianie okolo denníka Plus jeden deň od prvých fám, cez spustenie až po prvé výsledky čítanosti a kauzy.



2. Pravdu kúpil Daily Mail



Britský koncern Daily Mail and General Trust kúpil koncom júla minulého roka prostredníctvom dcérskej firmy Northcliffe International Ltd. 99,94 percenta akcií vydavateľstva Perex, ktoré vydáva denník Pravda. Noviny tak získali silného zahraničného partnera a zároveň sa zbavili biľagu, ktorý na nich zanechával bývalý majiteľ Juraj Široký, spájaný s činnosťou Štátnej bezpečnosti a financovaním Smeru. Novým predsedom predstavenstva sa po zmene majiteľa stal Oto Lanc.



Po necelom roku od prebratia odišiel z Perexu do konkurenčného vydavateľstva Petit Press obchodný riaditeľ Peter Mačinga. Petr Šabata na poste šéfredaktora zostal, ďalšie zásadné personálne zmeny sa neudiali. Britský mediálny koncern Daily Mail s ročným obratom dve miliardy libier už na Slovensku v roku 2005 kúpil jobserver Profesia.sk a ešte v roku 2004 vstúpil do vydavateľstva inzertných novín Avízo.


Všetky správy o kúpe denníka Pravda Daily Mailom na Mediálne.sk.



3. STV má nového riaditeľa



Mediálne TOP udalosti uplynulého roka

V decembri 2006 sa po viacerých neúspešných hlasovaniach Rada Slovenskej televízie uzniesla na novom riaditeľovi. Nástupcom Richarda Rybníčka a dočasného riaditeľa Branislava Zahradníka sa stal na Slovensku neznámy Radim Hreha, ktorý ešte za čias riaditeľa českej súkromnej televízie Nova Vladimíra Železného pracoval pre lobistickú a PR agentúru stanice. Pred vstupom do Mlynskej doliny krátko pracoval ako mediálny poradca riaditeľa Českej televízie Jiřího Janečka, skadiaľ však po proteste ľudí z verejnoprávnej televízie na čele s hercom Janom Krausom odišiel.



Tvorcovia mu vyčítali prácu pre Novu v čase, keď Česká republika stratila v arbitrážnom konaní miliardy pre neochránenie investícií investora televízie CME, ktorý sa sporil s V. Železným. Na R. Hrehu už počas výberového konania začala prisychať nálepka nominanta koaličných strán.



Prvé kroky vo funkcii šéfa STV potvrdili minimálne to, že nemá veľkú odolnosť proti vonkajším tlakom na personálne obsadenie televízie. Ako prvého zosadil z funkcie šéfredaktora spravodajstva Rolanda Kyšku, nasledoval moderátor relácie Reportéri Eugen Korda, s veľkým ohlasom sa skončila talkshow Pod lampou. Problémy v spravodajstve vyvrcholili v lete 2007, keď tretina redaktorov dala výpoveď.



Všetky správy o Radimovi Hrehovi na Mediálne.sk.



4. Televízia Joj sa dostala pod značku J&T



Mediálne TOP udalosti uplynulého roka

Skupina J&T a spoločnosť Grafobal podnikateľa Ivana Kmotríka si začiatkom roka 2007 „vymenili“ televízie TA3 a Joj. Druhú najsledovanejšiu súkromnú stanicu kúpila novozaložená spoločnosť J&T Media Enterprises a Ivan Kmotrík sa po rokoch špekulácií, keď sa v mediálnej brandži považoval za skutočného investora televízie TA3, stal reálnym majiteľom spravodajskej stanice.



J&T nepovažuje Joj za krátkodobú investíciu, ktorú rýchlo predá – podľa spoluzakladateľa J&T Patrika Tkáča by Joj mala v budúcnosti zarábať ročne aj pol miliardy korún. „Vlastníctvo televízie je pre nás istá ochrana. Aby sa o nás niekto nepokúšal šíriť nepravdy a ohovárania. Ale kupovali sme ju pre zisky,“ opísal v rozhovore pre TREND motívy kúpy P. Tkáč. J&T si začiatkom mája dosadil kompletne nový manažment. Generálnym riaditeľom Joj sa stal finančník Richard Flimmel, do televízie sa vrátil programový riaditeľ Markízy František Borovský.


Viac informácií o predaji Joj J&T Media Enterprises a prvých krokoch nového manažmentu.



Mediálne TOP udalosti uplynulého roka

Zdroj: TREND

5. Sme má nového šéfredaktora



V septembri 2006 odstúpil z pozície šéfredaktora denníka Sme Martin M. Šimečka, ktorý ako nástupca nebohého Karola Ježíka viedol seriózny denník od roku 1999. M. M. Šimečka neskôr prijal pozíciu šéfredaktora českého týždenníka Respekt. V Sme bol po jeho odchode poverený vedením redakcie Matúš Kostolný, vydavateľstvo Petit Press mu funkciu definitívne zverilo začiatkom roka 2007.


 

Matúš Kostolný v spravodajstve Mediálne.sk.

 



6. Ringier predal TV časopisy vydavateľstvu Bauer



Švajčiarske vydavateľstvo Ringier v júni oznámilo, že predá dvanásť programových časopisov vo Švajčiarsku, Česku, Rumunsku a Slovensku. Východoeurópske tituly vrátane slovenskej Eurotelevízie, Telemagazínu a TV Maxu kúpilo nemecké vydavateľstvo Heinrich Bauer Verlag. Dôvodom predaja mali byť strategické zámery vydavateľstiev – Ringier nevidí pri nástupe digitálnych technológií budúcnosť TV titulov ružovo.



Tri slovenské časopisy zastreší nová spoločnosť Bauer Media SK, ktorú zakladá česká pobočka nemeckého vydavateľstva. Aktivity na oboch trhoch zatiaľ koordinuje riaditeľ českej pobočky Jaromír Skopalík, podľa ktorého si chce vydavateľstvo vytvoriť na slovenskom trhu silnú pozíciu a nové tituly chce spustiť už v roku 2008.


Celý vývoj udalostí okolo vstupu vydavateľstva Bauer na trh.



7. Rádio Okey kupuje Lagardère



Francúzska mediálna skupina Lagardère 13. marca 2007 oficiálne oznámila svoj vstup na slovenský rozhlasový trh. Stala sa väčšinovým vlastníkom multiregionálneho Rádia Okey a začala prevádzku mediálneho zastúpenia Regie Radio Music pre Slovensko, ktoré chce okrem predaja reklamného času Rádia Okey zastupovať aj ďalšie rozhlasové stanice. Od 1. júna rádio Okey zaviedlo nový hudobný formát Hot Adult Contemporary, ktoré používa aj trhový líder Expres.


Všetko o vstupe Lagardére na slovenský trh.



8. Jemné melódie potvrdili svoje frekvencie



Mediálne TOP udalosti uplynulého roka

Jemné melódie sa v máji vzdali väčšiny frekvencií, na ktorých rádio vysiela. Majitelia stanice sa k tomuto na prvý pohľad rizikovému kroku odhodlali pre spor s Radou pre vysielanie a retransmisiu.



Tá riaditeľovi Martinovi Lengyelovi vyčítala, že Jemné melódie úplne stratili charakter siete regionálnych projektov. Rádio totiž získalo frekvencie tak, že vlastníci postupne skúpili viaceré úspešné aj neúspešné regionálne rádiá.



Licenčná rada odsúhlasila aj ich programové zosieťovanie, na základe projektu však naďalej počítala, že sa zachová regionálny charakter siete. Ten sa po spustení Jemných melódií úplne vytratil. Tým, že sa Jemné melódie vzdali frekvencií, bolo na rozhodnutí licenčnej rady, či ich „požičia“ regionálnemu projektu alebo ich vráti jemnému rádiu. Regionálne projekty sa v licenčnom konaní ani neobjavili, celoplošné rádiá sa rozhodli, že o väčšinu frekvencií nezabojujú, a tak potvrdili existenciu Jemných melódií.


Spravodajstvo Mediálne.sk o téme.



9. Prijatie „digitálneho zákona“



V marci 2007 Národná rada SR prijala zákon o digitalizácii televízneho vysielania. Slovenský televízny trh je v súčasnosti vzhľadom na vyťaženosť televíznych frekvencií v terestriálnom priestore obsadený. Vďaka digitalizácii sa otvára príležitosť pre nové kanály, ktorých prežitie bude, samozrejme, závisieť už len od kvality projektu a predovšetkým možností reklamného trhu.



Štát pôvodne počítal, že ešte v roku 2006 by sa mohla začať riadna prevádzka digitálneho vysielania, podľa prijatého zákona je však štart takzvaného štandardu DVB-T možný najskôr o viac než rok. Aj to budú digitálne vysielať len súčasné celoplošné televízie.



Oddialenie prechodu na digitál si vylobovali súkromné stanice. Štát bol podľa nich nepripravený a unáhlenie by znamenalo riziko straty divákov. Približne polovica domácností na Slovensku si totiž po prechode na digitálne vysielanie bude musieť zakúpiť set-top boxy, no podľa prieskumov o tejto nutnosti väčšina z nich nevie takmer nič. Pre trh aj inzerentov prijatie digitálneho zákona znamená, že ceny televíznej reklamy budú minimálne do roku 2012 určovať najmä televízie Markíza a Joj, v čoraz menšej miere Slovenská televízia.



Užšiu cieľovú skupinu by mohol poskytnúť pripravovaný športový kanál STV, jeho kvalita a vôbec spustenie závisia od neistého vyriešenia finančnej situácie televízie. A hoci slovenský reklamný trh pri zohľadnení jeho rastu dáva priestor aj pre vznik ďalšej plnoformátovej televízie či skupiny tematických kanálov, v dôsledku lobingu komerčných televízií sa diváci ani inzerenti počas najbližších piatich rokov kvalitných projektov pravdepodobne nedočkajú.


10. Štart Telefónicy



Mediálne TOP udalosti uplynulého roka

Minuloročný výber tretieho mobilného operátora nepotešil len zákazníkov, ale aj médiá. Mobilní operátori patria k najväčším zadávateľom reklamy a podľa odhadov by Telefónica mohla zvýšiť hodnotu reklamného koláča tento rok aj o päť percent.



Podľa monitorovaných výdavkov sa španielska telekomunikačná spoločnosť umiestnila v prvom polroku 2007 s nákupom reklamného priestoru za vyše 700 miliónov korún v prvej päťke najväčších inzerentov.


11. Zmeny v rozhlase



Začiatkom roka manažment Slovenského rozhlasu uviedol zmeny piatich okruhov verejnoprávneho rádia. Rozhlas zladil korporátne vystupovanie, upravil zvučky, programovú štruktúru a reorganizoval pokrytie staníc, čím najviac utrpelo Rádio_FM, národnostný okruh Patria prešiel kompletne na stredné vlny. Tie ministerstvo kultúry odmieta financovať. Rozhlasu preto hrozí, že tento rok skončí opäť v strate. Na zmeny reagovali pohoršene niektoré občianske združenia, ku ktorým sa pridružili aj koaliční poslanci. Negatívne prijatie reformy poslucháčmi rozhlasu sa však na počúvanosti neprejavilo.


12. Služba Google AdSense aj pre slovenský web



Internetový gigant Google v decembri 2006 oficiálne spustil systém kontextovej reklamy AdSense aj pre slovenské webstránky a inzerentov. Bloggeri či prevádzkovatelia menších stránok tak dostali šancu zarábať na svojej návštevnosti. Pravda, na reklamách Googlu sa veľké peniaze zarobiť nedajú. V skutočnosti nie je veľa malých stránok, ktoré dokážu z pay-per-click reklamy Googlu získať viac ako sto až dvesto dolárov mesačne.


13. Rozmach blogov



Mediálne TOP udalosti uplynulého roka

Posledný kalendárny rok bol pre blogy na slovenskom internete prelomový. Úspechom blogovej sekcie spravodajského servera Sme.sk sa nechali inšpirovať aj ďalšie médiá. Vlastné blogové sekcie spustil denník Hospodárske noviny a týždenníky TREND a .týždeň. Denník Pravda pre svoju internetovú stránku získal server Blog.sk.



Zatiaľ čo v rámci blogových sekcii Sme.sk a Pravda.sk sa komunita autorov skladá prevažne z návštevníkov týchto stránok, eTREND, tyzden.sk a HNonline.sk stavili na uzavretý systém a k ich bloggerom patria prevažne členovia redakcií, ale aj osobnosti z politiky, hospodárstva a spoločenského života.



Blogy sú lacným marketingovým nástrojom, samozrejme, ak je obsah atraktívny a pravidelne aktualizovaný. Blogové podstránky tvoria významný zdroj návštevnosti materských serverov. Blogovú sekciu webu Sme.sk vyhľadá mesačne viac než 300-tisíc návštevníkov, čo predstavuje zhruba tretinu návštevnosti celej stránky. V rámci servera eTREND patrí blogová rubrika s 30 tisícmi mesačných návštevníkov taktiež k najnavštevovanejším.


Mediálne TOP udalosti uplynulého roka

Zdroj: TREND

14. Príchod Žurnálu


V marci 2007 sa predstavil ďalší pokus o kvalitný spravodajsko-spoločenský týždenník. Vzhľadom na viaceré neúspešné projekty ako Formát, Live! či Moment si spustenie serióznejšie zameraného týždenníka vyžaduje okrem potrebných financií aj značnú dávku invenčnosti a odvahy.



Úspech či neúspech Žurnálu sa zatiaľ číselne vyjadriť nedá – titul v lete ešte nepristúpil na oficiálne overovanie svojho predaného nákladu.


 

Príchod Žurnálu v spravodajstve Mediálne.sk



15. Štart Aktuálne.sk



Prvý výhradne internetový denník Aktuálne.sk sa na Slovenskom webe objavil na jeseň 2006. Česká spoločnosť NetCentrum prevádzkujúca servery Centrum ho uviedla ako ambiciózny projekt, ktorý bude schopný denne prinášať pôvodné multimediálne spravodajstvo konkurujúce klasickým tlačeným titulom. Prevádzkovateľ veril v rastúci ekonomický potenciál slovenského internetu, ktorý mal projekt už od začiatku uživiť.



Mediálne TOP udalosti uplynulého roka

V úvodnej fáze pred spustením zhltol spravodajský server desať miliónov korún. V priebehu dvanástich mesiacov od štartu online denníka sa pôvodný redakčný kolektív zložený zo skúsených novinárov zmenil takmer úplne.



Mesačná návštevnosť internetového denníka sa podľa meraní prieskumu AIMonitor pohybuje nad hranicou 200-tisíc používateľov.



Spravodajstvo o príchode a pôsobení servera Aktuálne.sk.