Na Slovensku má Mattoni pri hlavných cestných ťahoch troch nadrozmerných orlov, prvého už Karlovarské minerální vody prerobili v polovici júla.
Veľkoplošný „orol“ bol nahradený umeleckým motívom. Vytvorila ho Míla Fürstová, uznávaná česká grafička žijúca v Londýne. Okrem iného sa zviditeľnila aj ako autorka dizajnu obalu albumu Ghost Stories skupiny Coldplay.
Výrobca Mattoni zatiaľ nehovorí, či premení aj zvyšných dvoch orlov u nás. Nový pútač už nemá reklamný odkaz, logo či žiaden iný komerčný prvok.
„Rozhodli sme sa rozlúčiť s diaľničnými orlami ako reklamou. Chceme prenechať priestor umelcom k premene orlov podľa svojich návrhov s ambíciou stať sa stálou inštaláciou umeleckých diel v krajine a prispieť tak k jej oživeniu,“ vysvetľuje Ondřej Postránský, riaditeľ strategického marketingu spoločnosti KMV.
Aj prvé bilbordy v Česku sa zmenili podľa návrhu M. Fürstovej. Umelecké diela z bilbordov začala KMV robiť po zmene zákona, ktorý z okolia ciest nariaďuje odstrániť reklamné plochy – ak sú bližšie k diaľnici ako 250 metrov a bližšie ako 50 metrov k ceste 1 triedy.
Producent Mattoni v Česku prvé plochy prerobil v priebehu júna a umelcom chce dať k dispozícii všetkých svojich 16 nadrozmerných plôch pri hlavných ťahoch.
KMV vychádza z toho, že ak reklamné plochy prerobí na umelecké diela, nebude ich musieť odstraňovať od ciest tak, ako to prikazuje novelizovaný zákon. Spoločnosť tvrdí, že takéto stavby jej potvrdil odbor životného prostredia aj stavebný odbor v Česku, informoval web iDnes.cz.
S týmto postupom však nesúhlasilo ministerstvo dopravy, z ktorého dielne novela zákona o pozemných komunikáciách vyšla. Rezort tvrdí, že nezáleží na tom, čo je na reklamnom zariadení, ak už bolo skôr schválené ako bilbord. Prevádzkovateľ ho tak podľa výkladu ministerstva má odstrániť aj napriek úprave.
KMV uvádza, že do úprav svojich outdoorových plôch investovala státistíce českých korún, teda viac prostriedkov, ako by stálo obyčajné odstránenie nosičov.