Martinus.sk expanduje cez kamenné predajne, v Bratislave otvorí najväčšiu

Trhový líder medzi internetovými obchodmi s knihami na Slovensku Martinus.sk buduje aj svoje "offline" pôsobenie. V hlavnom meste otvorí svoje v poradí piate a dosiaľ najväčšie kamenné kníhkupectvo. Na ploche 1 450 metrov štvorcových ho sprístupní 1. októbra 2011 v priestoroch novej budovy na Obchodnej 26 v Bratislave.

V súčasnosti Martinus prevádzkuje menšiu predajňu s rozlohou niečo cez 100 metrov štvorcových iba o pár metrov ďalej na Obchodnej 41. Funguje od mája 2009 a firma ju do niekoľkých mesiacov plánuje zavrieť, celkový počet teda zostane pri štyroch predajniach. "Kníhkupectvo na Obchodnej bol náš test, či stále vieme robiť aj kamenné kníhkupectvá, z ktorých sme vzišli a zároveň snaha sa definitívne odraziť od ostatných internetových konkurentov," vysvetlil pre web Reťazce.sk spolumajiteľ a hlavný ideológ Martinus.sk Michal Meško.

Nové priestory v Bratislave začal Martinus hľadať už minulý rok. "Snahy sa zosilnili s prichádzajúcimi Vianocami a našim explodujúcim skladom osobných odberov. Taktiež sa opakovali žiadosti od našich zákazníkov, ktorí očakávali väčší výber kníh či možnosť posedieť si a prelistovať knihy u nás. Nápor ľudí sa už na súčasnom mieste tiež nedal zvládať tak, ako by sme si to predstavovali my – a najmä naši zákazníci. Zároveň nám chýbal v Bratislave priestor, kde by sme mohli privítať autora krstiaceho knihu alebo urobiť čítačku pre deti," dodal Meško.

Martinus.sk expanduje cez kamenné predajne, v Bratislave otvorí najväčšiu

Zdroj: Martinus.sk

V ponuke nového kníhkupectva majú byť desaťtisíce kníh, pričom posilniť sa má najmä oddelenie s knihami o umení. Výraznou novinkou bude tiež prepojenie priestorov s treťou pobočkou rozvíjajúceho sa bratislavského kaviarenského konceptu Shtoor Home Made Café.  

Martinus v súčasnosti prevádzkuje štyri kamenné kníhkupectvá. Pôvodné v Martine funguje už od roku 1990, až takmer o dvadsať rokov neskôr v máji 2009 pribudla druhá spomínaná pobočka v Bratislave, v máji 2010 tretia v OC Centro v Nitre a napokon v novembri 2010 štvrtá v SC Mirage v Žiline.

Firma si kamenné predajne pochvaľuje aj z obchodného hľadiska. "Najmä v prípade najväčších bestsellerov je ich sila stále neuveriteľná – v prepočte na celkový obrat dokážu urobiť veľmi slušné čísla, na internete funguje naopak silný long-tail. Internetový a kamenný predaj sa od seba dosť líšia a to vidno aj na tom, ze prítomnosť dvoch najväčších kamenných sieti na Slovensku na internete je prakticky zanedbateľná," uviedol Meško. Vedúcimi hráčmi na trhu v segmente kamenných predajní sú Panta Rhei a BeneLibri / Modul.

Expanzívne plány Martinusu nie sú megalomanské, podľa Meška sa pohybujú medzi šiestimi až ôsmimi kníhkupectvami. "Ak ich však aj o tri roky bude stále len päť, nič sa nestane. Pri prípadnom otváraní ďalších kníhkupectiev sa budeme stále primárne zameriavať na krajské mestá, kde vieme osloviť najväčší počet ľudí," povedal. Zámerom je podľa neho otvoriť pobočku aj na východnom Slovensku. "Košice či Prešov máme v hľadáčiku už od roku 2009, avšak zatiaľ sme nenašli vhodnú kombináciu lokality, priestoru a ceny," vysvetlil pre Reťazce.sk.