V inom poradí brandov, ktoré odzrkadľuje ich hodnotu, kraľuje neohrozene technologický gigant Apple.
Brand Finance vychádza pri svojich výpočtoch zo sily značky, do ktorej sa premietajú kritériá ako známosť, lojálnosť, propagácia, spokojnosť zamestnancov či reputácia firmy. V tejto kategórii sa najnovšie vyšvihlo na špicu Lego.
Podľa Brand Finance rodičia oceňujú v dobe nasýtenej technológiami schopnosť stavebnice podporovať prirodzenú kreativitu detí. Zároveň vnímajú Lego s istou dávkou nostalgie, keďže hračka sa im spája so spomienkami na vlastné detstvo. Obe generácie oslovila vlaňajšia počítačovo animovaná filmová novinka v 3D, ktorá sleduje osudy Emmeta, mini-figúrky z lega. Film zarobil za zhruba jeden rok približne pol miliardy dolárov.
Najvplyvnejšie značky | |||||
Poradie | Značka | Odvetvie | Krajina | Sila značky (max. 100 bodov) | Hodnota značky v mld. $ |
1 | Lego | Hračky | Dánsko | 93,40 | 3,90 |
2 | PwC | Poradenstvo | USA | 91,80 | 17,30 |
3 | Red Bull | Nápoje | Rakúsko | 91,10 | 7,40 |
4 | McKinsey | Poradenstvo | USA | 90,10 | 4,10 |
5 | Unilever | Potraviny | Veľká Británia | 90,10 | 4,80 |
6 | L´Oréal | Kozmetika | Francúzsko | 89,70 | 12,50 |
7 | Burberry | Oblečenie | Veľká Británia | 89,70 | 4,60 |
8 | Rolex | Hodinky | Švajčiarsko | 89,70 | 5,50 |
9 | Ferrari | Automobily | Taliansko | 89,60 | 4,70 |
10 | Nike | Oblečenie | USA | 89,60 | 24,10 |
PRAMEŇ: Brand Finance |
Druhým najvplyvnejším brandom súčasnosti je podľa Brand Finance poradenská spoločnosť PwC, tretie miesto patrí energetickému nápoju Red Bull. Vlaňajší líder poradia Ferrari sa prepadol na deviatu priečku. Brand Finance pripomína, že vzpínajúci sa kôň na kapote monopostu už dlhší čas nezískal titul v pretekoch Formuly 1. Značka začína pomaly strácať lesk. Na jej exkluzivitu starostlivo dohliadal šéf Luca di Montezemolo, ktorý vlani z Ferrari odišiel.
V ďalšom rebríčku hodnoty značiek Brand Finance kombinuje ich silu s komerčným potenciálom. V tomto poradí kraľuje Apple so 128 miliardami dolárov s impozantným náskokom pred juhokórejským konkurentom Samsung s hodnotou brandu 81 miliárd dolárov. Tretí je Google s necelými 77 miliardami dolárov. Hegemóniu amerických brandov v prvej desiatke narúšajú len Samsung a čínsky telekom China Mobile.
Hoci „nahryznuté jablko“ nie je najsilnejšia značka ako taká, poráža akúkoľvek konkurenciu v schopnosti speňažiť svoje unikátne „i-technológie“. Apple si nedávno zaknihoval obdivuhodný kvartálny zisk 18 miliárd dolárov a hodnota firmy preskočila 700 miliárd dolárov. V oboch prípadoch ide o historické rekordy vôbec.
Brand Finance zostavuje tiež rebríček značiek, ktorých hodnota za ostatný rok rástla najrýchlejšie. Prvé tri miesta patria technologickým firmám Twitter, Baidu a Facebook. Nasleduje reťazec Chipotle Mexican Gril, ktorý na americkom trhu zdatne konkuruje fastfoodovému obrovi McDonald´s.
Najhodnotnejšie značky | |||||
(v mld. $) | |||||
Poradie | Značka | Odvetvie | Krajina | Hodnota značky | Medziročná zmena v % |
1 | Apple | Technológie | USA | 128,30 | 23 |
2 | Samsung | Konglomerát | Južná Kórea | 81,70 | 4 |
3 | Technológie | USA | 76,70 | 12 | |
4 | Microsoft | Technológie | USA | 67,10 | 7 |
5 | Verizon | Telekom | USA | 59,80 | 12 |
6 | AT&T | Telekom | USA | 58,80 | 30 |
7 | Amazon.com | Technológie | USA | 56,10 | 24 |
8 | General Electric | Technológie | USA | 48 | -9 |
9 | China Mobile | Telecom | Čína | 47,90 | 50 |
10 | Walmart | Retail | USA | 46,70 | 4 |
PRAMEŇ: Brand Finance |