M. Lajčák pripomenul, že táto suma sa hradila z rozpočtu predsedníctva, ktorý je 70-miliónov eur. „Predsedníctva našich partnerov vo V4 stáli nad 100 miliónov. Súčasťou balíka sú aj kultúrne a prezentačné projekty. Z tohto balíka bolo hradené aj toto podujatie,“ vysvetlil minister.
Agentúru Evka, ktorá 40-minútový program pripravila, si ministerstvo vybralo z troch ponúk ako najlacnejšiu. Kto predkladal zvyšné dve, Lajčákov úrad nepovedal.
„Oslovili sme agentúry, dostali sme ponuky a vybrali sme agentúru s najnižšou cenovou ponukou,“ uviedol minister s tým, že kritiku za cenu galavečera v historickej budove SND vníma ako neserióznu a účelovú.
„Bolo mi jasné, že pár dní pred voľbami bude snaha to nejakým spôsobom zničiť, čiže vôbec nie som prekvapený tým vývojom. Stojím si za tým,“ uviedol M. Lajčák s tým, že diskutovali aj o možnosti usporiadať len tlačovú konferenciu. Tú uprednostnilo v minulosti pri predstavení loga napríklad Maďarsko. Česi v roku 2008 stavili na komornejšie podujatie organizované priamo úradom vlády, pripomenulo Sme.
Dôvodom, prečo si ministerstvo zvolilo galavečer, a nie tlačovku, je, že bolo podľa šéfa diplomacie riziko, že v tom prípade by si logo nikto ani nevšimol. „Podujatie bolo krásne a ohlasy na podujatie, aj na logo, od tých, ktorí nie sú zaujatí, sú mimoriadne pozitívne. Mne je len trochu ľúto toho autora loga, lebo si naozaj nezaslúži takú tú zlobu, ktorá je však neobjektívna a jasne tendenčná. Nič iné som nečakal, ani nečakám. Ostávam veľmi pokojný, pretože s týmto rizikom sme do toho šli,“ povedal M. Lajčák.
Minister opäť pripomenul, že Slovensko každoročne dostáva od Európskej únie 1,47 miliardy eur v čistom. „Keď raz za 14 rokov máme dať 70 miliónov, tak mi to príde naozaj malicherné, zaujaté a nedôstojné. Garantujem vám, že všetko je transparentné a garantujem vám, že ten rozpočet dodržíme,“ vyhlásil minister pred médiami. Dodal tiež, že napriek tomu, že ministerstvo robí všetko transparentne, pri každom verejnom obstarávaní vníma až hysterickú atmosféru, koľko to bude stáť.
Logo slovenského predsedníctva v Rade Európskej únie predstavili v pondelok v historickej budove SND. Autorom loga je 23-ročný študent a výtvarník Jakub Dušička. Logo je tvorené údajnou zvláštnosťou slovenského jazyka - diakritickými znamienkami. Stálo 4 500 eur, vzišlo z verejnej súťaže, v ktorej bolo prihlásených 229 návrhov od odborníkov aj laikov. Návrhy hodnotila odborná komisia, ktorej členmi okrem zástupcov rezortu zahraničia boli aj traja externí odborníci na dizajn a reklamu.
Náklady na samotný galavečer sa blížili k 200-tisícovej hranici. Až 156-tisíc eur zaplatilo ministerstvo organizátorovi – Agentúre Evka. Ďalších takmer 39-tisíc eur platilo za prenájom národného divadla. Z rozpočtu dalo ďalšie peniaze napríklad na občerstvenie pozvaných hostí.
Bratislavská Agentúra Evka je pri štátnych zákazkách úspešná už dlhšie. Tou najväčšou bola realizácia a prevádzkovanie slovenského pavilónu na Expo 2015 v Miláne, za čo ministerstvo hospodárstvo platilo v dvoch zmluvách 3,3 milióna eur. Ďalšie prostriedky – po 360-tisíc eur - agentúre poslali štátne firmy Transpetrol a SEPS, ktoré za ne boli na podujatí spropagované.
Agentúra zastrešovala účasť Slovenska aj na Expo v roku 2010 v Šanghaji. V roku 2011, počas vlády Ivety Radičovej, dostala od ministerstva pôdohospodárstva nenávratný príspevok skoro 190-tisíc eur z európskeho fondu európskeho rozvoja. Minister Zsolt Simon dotáciu podpísal na projekt Implementácia progresívnych technológií v drevovýrobe.