Pokiaľ je súčasťou hovorcovských cien len oceňovanie najlepších, môže to vzbudiť nesprávny dojem, že na práci celého sektora nie je čo zlepšovať – tieto dôvody viedli redakciu Mediálne.sk k zorganizovaniu vlastnej anti-ceny.

V online ankete sme vyzvali novinárov, aby „nominovali“ hovorcov, ktorí sa podľa nich opakovane správali neprofesionálne. Podmienkou bolo, aby svoj návrh zdôvodnili konkrétnymi výhradami a pod svoj návrh sa podpísali. Keďže redakcia Mediálne.sk zhrnula výhrady od viacerých žurnalistov, mená nominujúcich sa rozhodla nezverejniť.

Zástupcovia elektronických aj tlačových médií poslali celkovo 21 podnetov na hovorcov, ktorí by mali podľa nich na svojom prístupe k žurnalistom popracovať.

Vo všeobecnosti sa dajú výhrady novinárov k hovorcovskému stavu zhrnúť do niekoľkých výčitiek. V prvom rade je to politická nadpráca či zbytočné hádky s novinármi. Hoci mnohí hovorcovia majú za sebou novinársku minulosť, nemajú - podľa sťažností novinárov - pochopenie pre termíny alebo potrebu jasných a vecných stanovísk. Kontraproduktívne vyznievajú aj neúprimné poúčania o tom, ako robiť žurnalistiku. 

Do užšieho výberu sme pre väčšiu reprezentatívnosť posunuli iba tých hovorcov, pri ktorých sa objavili "nominácie" od viacerých žurnalistov. Pri všetkých štyroch ide o bývalých novinárov. 

Hovorcovskú malinu by si podľa oslovených zaslúžili Radko Kuruc, Peter Višváder, Andrea Predajňová a Zuzana Čižmáriková. Mediálne.sk oslovilo všetkých štyroch.

Hlasovať o absolútnom "víťazovi" môžete na konci článku.

  • TIP REDAKCIE: Hovorcovia, máte negatívne skúsenosti s novinármi? Napíšte o nich v diskusii pod článkom, alebo na redakčný e-mail: [email protected]

Kto si zaslúži hovorcovskú malinu? Podľa novinárov Kuruc, Višváder, Predajňová a Čižmáriková

Peter Kažimír a Radko Kuruc Zdroj: SITA

Meno nového štátneho tajomníka ministerstva financií Radka Kuruca, nedávno ešte hovorcu rovnakého rezortu, sa v súvislosti s malinou spomínalo už vlani. Už vtedy sa niektorí ekonomickí redaktori neoficiálne sťažovali, že na redakcie vyvíja väčší tlak ako Erik Tomáš. Novinári mu z jeho hovorcovského pôsobenia vyčítajú najmä neprofesionálnu komunikáciu. Namiesto odpovedí reaguje na položené otázky kritikou, uštipačnou poznámkou a často dialóg s novinárom vyhrocuje do hádky, čo môže byť metóda, ako slabšie povahy odradiť od témy, znejú výhrady viacerých novinárov v ankete Mediálne.sk.

R. Kuruc má podľa žurnalistov tendenciu sťažovať sa, že témy nie sú spracované v ich prospech, redakciám vyčíta výber odborníkov či opozičných politikov ako respondentov. Pri výpočte výhrad k ministerstvu financií sa objavilo aj meno ďalšej členky komunikačného tímu Alexandry Gogovej a to v súvislosti s nevhodnou komunikáciou či ironickým postojom k uzávierkam.

Kto si zaslúži hovorcovskú malinu? Podľa novinárov Kuruc, Višváder, Predajňová a Čižmáriková

Peter Višváder Zdroj: Archív RTVS

Vaše otázky sú nepodstatné, aj takúto vetu si mohli novinári vypočuť z úst hovorcu Sociálnej poisťovne Petra Višvádera. Ešte závažnejšie je, ak na otázky vôbec neodpovie, napríklad preto, že novinára obviní z tendenčného spracovania. Rok po odvysielaní reportáže s ním redaktorka komunikuje len prostredníctvom oficiálnych infožiadostí. Pričom aj tie sa občas „strácajú“. Podľa iného novinára si volá žurnalistov na koberček na „osobné konzultácie“.  

Kto si zaslúži hovorcovskú malinu? Podľa novinárov Kuruc, Višváder, Predajňová a Čižmáriková

Andrea Predajňová Zdroj: Archív TV Joj

Hovorkyňa generálnej prokuratúry Andrea Predajňová sa podľa novinárov občas sťažuje na veľa práce a otázky vníma ako obťažovanie. Konkrétna výhrada smerovala k ignorovaniu otázky, pričom novinárovi by postačila aj odpoveď, že sa k téme nevyjadria. Špecifickým prístupom bolo obvinenie novinára, že má osobný záujem na prípade. Okrem A. Predajňovej sa smerom k prokuratúre objavilo aj meno Jany Tökölyovej, ktorá kedysi rozprávala za generálnu prokuratúru, dnes je na špeciálnej prokuratúre. Výčitky k nej sa týkajú nevhodnej komunikácie a neprimeranému ironickému poučovaniu.

"Keďže ide o anketu, za ktorou nestoja relevantné profesné organizácie, respektíve profesionálni novinári, nevidím dôvod na ňu bližšie reagovať. (...) Ide o osobné si vybavovanie účtov jedného konkrétneho novinára. Na základe Vami takto uvedenej formulácie sa jasne dá identifikovať jeho meno," reagovala Andrea Predajňová.

Kto si zaslúži hovorcovskú malinu? Podľa novinárov Kuruc, Višváder, Predajňová a Čižmáriková

Zuzana Čižmáriková a Zuzana Zvolenská Zdroj: SITA

Šéfke komunikačného odboru ministerstva zdravotníctva Zuzane Čižmárikovej vyčítajú zapojení novinári, že kritizuje výber témy, zdroj informácie či novinársky postup. Chýbať jej má nápomocnosť smerom k redakciám. Zaujímavým prípadom je, keď namiesto jednoduchého preposlania odpovede ďalšiemu členovi redakcie príde odporúčanie, aby si novinár vypýtal zaslanú reakciu od kolegyne.

Nevhodné  sa ukazuje aj poúčanie, ako by mal žurnalista robiť svoju prácu. Výčitky novinárov smerujú aj k posielaniu nahratých odpovedí bez možnosti dávať doplňujúce otázky, čo je nevhodné, najmä ak sú odpovede vyhýbavé.

"Práve novinári z rozhlasu si pýtajú MP3 nahrávky, dokonca keď im pošleme stanovisko, presne si vyznačia vetu, ktorú chcú nahrať. Stačilo by, ak by povedali, že chcú telefonát, tak majú telefonát," reagovala na poslednú z výhrad Z. Čižmáriková, ktorá túto službu považuje za nadštandard a tiež technickú výhodu, keďže MP3 je v technicky lepšej kvalite ako nahrávka z telefónu. Sama má tiež výhrady k prístupu novinárov. "Za celé dva roky ani raz neprišli po stanovisko osobne na MZSR ako bežná agenda, chodia iba na tlačové konferencie."

Hlasovanie

Mená ďalších hovorcov sa v nomináciách objavili len raz. Je teda ťažké zovšeobecniť, či ide o náhodné a ospravedlniteľné zlyhania, alebo systémové prešľapy. Trocha prekvapujúco sa medzi nomináciami neobjavili hovorcovia komerčných firiem či PR agentúr, hoci aj voči nim zaznievajú v zákulisí početné výhrady. Pravda, firmy odpovedajú na novinárske otázky dobrovoľne, kým pri štátnych inštitúciách ide o povinnosť.

Absolútny víťaz ankety vzíde z hlasovania v druhom kole. Svoj názor môžu vyjadriť zástupcovia médií prostredníctvom priloženého formulára. V druhom kole nie je potrebné svoj výber zdôvodniť. V záujme ochrany pred zneužitím je však potrebné identifikovať sa mailovou adresou. Hlasovanie je tajné. Deadline je do utorka 12:00.