V prípade J&T Banky sťažovateľa zaujímalo, na základe čoho spoločnosť v televíznom spote tvrdí, že má najspokojnejších klientov. J&T Banka sa síce vo vysvetlení pre regulátora odvolala na výskum, v ktorom porovnávala svojich klientov so zákazníkmi retailového bankovníctva, no ani to podľa RPR neumožňuje banke hovoriť o najspokojnejších klientoch.

„Použitie tvrdenia o ‚najspokojnejších klientoch‘ kontexte, v akom ho v reklame použil zadávateľ, nemožno považovať za opodstatnené, pretože výrok vyvoláva dojem, že všetci bankoví klienti zadávateľa sú najspokojnejšími bankovými klientmi, čo preukázané nebolo, keďže výsledky prieskumu boli realizované len na vzorke klientov z prémiového segmentu,“ konštatovala komisia, ktorá sťažnosť označila za opodstatnenú.

Výsledkami výskumu svoje tvrdenie z vlastného spotu obhajoval aj výrobca Procter & Gamble, ktorý prostriedok na umývanie riadu Jar promuje sľubom, že „vydrží dlhšie ako konkurenčné prostriedky v priehľadnej fľaši“. AK RPR zistila, že v predmetnom výskume výrobca porovnával len štyri vybrané produkty, ktoré navyše v reklame nešpecifikoval.

„Samotné tvrdenie vyvoláva dojem, že Jar je lepšia ako všetky prostriedky na umývanie riadu v priehľadnej fľaši, čo však preukázané nebolo a rozšírenie platnosti výroku vyplývajúceho z prieskumu na všetky produkty z daného segmentu predávané na slovenskom trhu nepovažuje AK RPR v danom prípade za opodstatnené,“ uviedol regulátor v rozhodnutí, v ktorom dal za pravdu sťažovateľovi.

Neetickú kampaň mala podľa reklamnej rady aj televízia Joj, ktorá bilbordmi promovala svoju jesennú programovú ponuku. V teasingovej časti kampane mala na bilborde slogan „Sex je zábava pre chudobných“. Promo sa týkalo Show Jana Krausa, ktoré bolo v ďalšej fáze doplnené na odhaľujúce „Ak je sex pre chudobných, už ako pionier som bol veľmi chudobný“.

AK RPR vzala na vedomie, že išlo o výrok zabávača, no sťažovateľovi dala za pravdu v tom, že jeho použitie na bilborde nebolo etické vo vzťahu k všetkým skupinám spotrebiteľov, najmä k deťom a maloletým. Sťažovateľ tvrdil, že okolo jedného z bilbordov deti pravidelne prechádzali do školy.

Kraus výrokom o sexe v mladosti na bilborde Joj zhrešil

Zdroj: TV Joj

„Použitie výroku v rámci reklamy, v podobe, ktorú si zvolil zadávateľ, môže negatívne ovplyvniť mladistvých, ktorí pravdepodobne nie sú schopní interpretovať výrok v kontexte postavy Jana Krausa, ale naopak, môžu tvrdenie vnímať doslovne a myslieť si, že sex v mladistvom veku je prirodzená a normálna aktivita,“ uvádza komisia v rozhodnutí, ktorým sťažnosť uznala za opodstatnenú.

Štvrtým prípadom neetickej kampane bol web spoločnosti Scout Aviation, ktorý na svojej stránke tvrdil, že predáva jediný paramotor bez krútiaceho momentu na svete. Výrobca síce tvrdil, že na vynález má podanú patentovú prihlášku, to ale podľa AK RPR neznamená aj jej automatické schválenie respektíve opodstatnenosť reklamného tvrdenia. „V zmysle Etického kódexu sa za klamlivý údaj považuje aj údaj sám osebe pravdivý, ak môže vzhľadom na okolnosti a súvislosti, v akých sa používa, uviesť priemerného spotrebiteľa do omylu,“ dodala v rozhodnutí komisia.

Ako bezproblémové posúdila AK RPR kampane Aliancie za rodinu a jej vizuál k Referendu o ochrane rodiny. Na bilborde bol zobrazený heterosexuálny pár s dieťaťom a dvojica homosexuálov s textom "Toto nie je diskriminácia! To len nefunguje".

Sťažnosť sa netýkala posolstva, ale zobrazenia dieťaťa, čo bolo podľa sťažovateľa degradujúce pre dieťa. Rada sa s tým nestotožnila.

Rovnako ani v prípade reklamy spoločnosti Peugeot Slovakia, ktorá ponúkala vozidlá za akciové ceny, no jednému zo spotrebiteľov nevyhovela pre vypredanie zásob.

Kódex neporušilo ani vydavateľstvo Ikar, ktoré do týždenníka Báječná žena umiestnilo vkladané letáky so sloganom „Poznáme tajomstvo vášho manžela“, čím promovalo novú knihu Manželovo tajomstvo. Reklamná rada sa nestotožnila s názorom sťažovateľa, že šlo hrubý či násilný spôsob propagácie produktu.

V poriadku je aj sporo odetá žena vo výklade Sex shopu spoločnosti CRP, s. r. o. Modelka má prekryté intímne partie a vizuál v predmetom prípade súvisí s predmetom činnosti zadávateľa, konštatovala AK RPR. Neuznala ani námietku, že odhalenú dámu vidia deti a maloletí na sídlisku. „Reklama sa nachádza síce na priečelí budovy v oknách predajne, ktorá ale nie je umiestnená priamo na zastávke ani v inom priestore primárne určenom pre deti a mládež,“ uzavrela komisia.