Ak sa vám názov Köttbullar dostával do pamäti ťažšie, pri zeleninovom variante sa zapotíte zrejme ešte viac. Ste však aspoň na polceste - druhá časť slova je zo švédčiny rovnaká. Vegeteriánske guľôčky sa volajú Grönsaksbullar a Ikea ich od 8. apríla ponúka za rovnakú cenu ako svoju tradičnú mäsovú pochúťku.
Zeleninové guľôčky môžu Slováci ochutnať medzi prvými, do USA, Ázie či Austrálie sa dostanú až o čosi neskôr.
Novinka obsahuje len zeleninu vrátane mrkvy, kukurice či zeleného hrachu. Ikea tvrdí, že z jej strany ide o prvý krok na novej ceste k širšej ponuke zdravších a udržateľnejších potravín v reštauráciách.
Jedlo, čo má chrániť životné prostredie
„Zaistíme širšiu ponuku zdravého jedla, ktoré bude obsahovať zdravé suroviny a myslieť budeme aj na zdraviu prospešnú veľkosť porcií,“ avizuje švédska spoločnosť. „Spolu so zeleninovými guľôčkami uvádzame aj ďalšie nové jedlá, ktoré budú obsahovať čerstvé lokálne suroviny.“
V pridaní novej položky do menu vidí reťazec aj ekologický rozmer – produkcia zeleninových guľôčok má mať menší dopad na životné prostredie, keďže má 30-násobné menšiu uhlíkovú stopu, ako je to v prípade mäsového variantu.
„Aj naďalej budeme podávať výborné jedlo, sprostredkovávať chuť Švédska za dostupné ceny, ale navyše sa budeme viac zameriavať na tie aspekty jedla, ktoré ľudia považujú za skutočne dôležité: zdravie a trvalú udržateľnosť,“ poznamenal k uvedeniu vegetariánskeho pokrmu riaditeľ Ikea Food Services Michael La Cour.
Okrem klasickej porcie s 10 kusmi za 3,49 eura je v ponuke aj 15 guľôčok za 4,49 eura. Od mája Ikea guľôčky pridá v slovenskej prevádzke aj ako polotovar do svojho obchodu so švédskymi špecialitami.
Pri zeleninových guľôčkach môže mať spoločnosť istotu, že v nich s určitosťou nebude nikto hľadať konské mäso. Škandál, keď sa koňacina mala nachádzať v mäsových guľôčkach, riešila firma na niektorých európskych trhoch začiatkom roku 2013. Predaj tohto jedla vtedy na čas stopla.
Nie je tajomstvom, že reštaurácie sú dôležitou súčasťou celkového konceptu obchodných domov Ikea, kde sa starajú o nemalú časť tržieb spoločnosti.
Ikea chce reštaurácie modernizovať
Švédsky reťazec avizuje, že popri aktualizácii menu chystá počas finančného roku 2016 modernizáciu svojich reštaurácií – tak aby, sa v nich zákazníci cítili ako doma. „Budeme sa snažiť naplno využiť naše znalosti z oblasti bytového zariaďovania a života v domácnosti a nadviažeme na švédsku tradíciu,“ avizuje firma.
Mimochodom, nápad začleniť reštaurácie do obchodných domov Ikea prišiel po tom, čo spoločnosť zistila, že časť zákazníkov nakupovanie predčasne ukončuje a odchádza z prozaického dôvodu – sú hladní.
Len na britskom trhu samotná firma predala od roku 1987 odhadom viac ako 12 miliárd mäsových guľôčok a vyše miliardy hotdogov. Globálne Ikea predáva ročne okolo 150 miliónov guľôčok.