Nápojárska spoločnosť Kofola spustila vo svojom výrobnom závode v českom Mníchove Hradišti novú výrobnú linku za 150 miliónov českých korún. Bude vyrábať nápoje s vysokým podielom ovocia bez obsahu konzervačných látok a farbív. Firma tým reaguje na meniace sa dopyt na trhu. Na tlačovej konferencii to tento týždeň uviedli zástupcovia Kofoly. Po novom bude Kofola k dostaniu aj v plechovkách.

"Môžeme povedať, že naši spotrebitelia sa, hoci je kríza, menia," uviedol generálny riaditeľ firmy Jannis Samaras. Stále viac ľudí sa podľa neho zaujíma o zloženie jedla a nápojov, ktoré konzumujú, a prikláňajú sa k zdravším variantom výrobkov. Podľa zástupcov Kofoly je linka, ktorá umožní plnenie PET fliaš horúcou tekutinou i s kúskami ovocia, európskym unikátom. Linka dokáže ročne naplniť až 60 miliónov fliaš. Okrem radu sirupov značky Jupí bude Kofola na linke vyrábať napríklad nápoj typu smoothie obsahujúce okrem ovocnej šťavy tiež dreň z ovocia či nápoj s extraktom z čierneho čaju.

"Český trh so sirupmi dynamicky rastie," uviedol marketingový riaditeľ Kofoly Jiří Vlasák. V období od vlaňajšieho októbra do tohtoročného septembra sa podľa neho v Česku predalo o sedem percent viac sirupov ako o rok predtým. Vo finančnom vyjadrení predaj sirupov vzrástol dokonca o 12 percent na 3,8 miliardy korún.

Vlasák za rastúcim záujmom Čechov o sirupy vidí okrem iného agresívnu kampaň vodárenských firiem propagujúcich pitie kohútikovej vody na úkor balených vôd. Významné je tiež ekonomické hľadisko, pretože voda so sirupom je výrazne lacnejšou alternatívou ku kupovaným nealkoholickým nápojom.

Server iDnes.cz s odkazom na časopis Forbes napísal, že od novembra bude Kofola k dostaniu vo štvrťlitrových plechovkách. Chce sa s nimi presadiť na benzínových pumpách a vylepšiť si obchodnú maržu, stlačenú kvôli expanzii reťazcov, a stagnujúci dopyt. Hovorkyňa Kofoly Hana Nováková pre ČTK povedala, že firma vyrába Kofolu v plechovkách od tohtoročného októbra.

Firma sa k nápojom v plechovkách dostala už tento rok na jar, keď za 175 miliónov korún kúpila českú firmu Pinelli vyrábajúcu energetické nápoje Semtex a Erektus. Súčasťou akvizície bola aj továreň a baliareň nápojov do plechoviek. Tento rok chce podľa Forbesu Kofola zarobiť zhruba 60 miliónov korún a po odznení krízy by časť akcií firmy mohla byť na predaj na varšavskej burze, napísal iDnes.

Spoločnosť Kofola je súčasťou rovnomennej skupiny Kofola sídliaca v Poľsku. Skupine v prvom polroku tohto roka vzrástli tržby o viac ako 22 percent na 4,3 miliardy korún. Prevádzkový zisk (EBITDA) predstavoval 380 miliónov korún, čo bol medziročne nárast o šesť miliónov Kč.

Skupina pôsobí okrem Poľska a Česka v Rusku a na Slovensku. Medzi jej najvýznamnejšie značky patria Kofola, Rajec, Vinea, Hoop Cola, Jupí, Jupík alebo Paola. Tento rok v apríli Kofola kúpila popredného tuzemského výrobcu energetických nápojov, firmu Pinelli.

Skupina Kofola zamestnáva okolo 2 000 ľudí, v Česku ich je zhruba 650. Pracujú v siedmich výrobných závodoch, z ktorých dva sú v Českej republike, jeden na Slovensku, tri v Poľsku a jeden v Rusku.