TREND.sk v tejto otázke oslovil Abdoc, česko-slovensko-vietnamský start-up pôsobiaci v Prahe, ktorý v súčasnosti pracuje na produkte Avocode. Jeho podstatou je uľahčiť prácu webovým vývojárom, aby nemuseli používať Photoshop, s ktorým pracujú dizajnéri. Okrem úspory času má produkt priniesť aj úsporu peňazí za drahé licencie. Podrobnejšie o produkte a firme písal TREND 7/2014.
Cieľovou skupinou zákazníkov sú teoreticky milióny vývojárov po celom svete. „Naša cieľovka nie je malá. Ak si nás kúpia stovky tisíc ľudí, budeme spokojní,“ hovorí so smiechom Petr Brzek z Abdocu.
Základom sú sociálne siete
Robiť takúto kampaň v dnešnej dobe inak ako na internete ani nejde. „Keď je produkt určený pre celý svet, najlepšou možnosťou je online kampaň. Nakúpiť TV spoty alebo billboardy po celom svete sa nedá,“ hodnotí pre TREND.sk Jaroslav Zacko z reklamnej agentúry Triad Advertising.
Pred spustením samotnej kampane je podľa J. Zacka dôležité urobiť niekoľko krokov. Základom je dobrý názov produktu, výborný dizajn, prehľadná landing page (web, ktorý podporuje marketing produktu a predstavuje ho – pozn. red.) a aj SEO – optimalizácia pre vyhľadávače, aby sa pri daných heslách produkt umiestňoval čo najvyššie.
„Dobré je o produkte rozprávať ešte skôr, ako ho naozaj vytvoríte, aby ste už predtým získali kontakty na záujemcov a povedomie o produkte,“ odporúča J. Zacko. Takáto stratégia sa osvedčila aj Abdocu. Na začiatku spustili mierne kontroverznú (virálne sa šíri lepšie) kampaň v podobe stránky „kill photoshop“, aby zaujali čo najviac ľudí. Za dva týždne dosiahli návštevnosť okolo 200-tisíc ľudí, zdieľaní na sociálnych sieťach viac ako 8-tisíc.
Ďalším krokom bolo spustenie už spomínanej landing page, kde start-up prvýkrát predstavil názov produktu Avocode a vysvetlil, o čo konkrétne ide. Túto stránku spustili len minulý týždeň a za 48 hodín prekonali hranicu 25-tisíc subscriberov a dosiahli viac ako 5-tisíc zdieľaní.
„Bol som prekvapený, že o nás tweetovali ľudia, ktorí majú niekoľko tisíc followerov. Boli aj takí, ktorí ich majú tridsať, ale to nám veľmi nepomôže. Feedback sme dostali napríklad aj od Paula Irisha, ktorý je developer advocade v Google Chrome a v našich kruhoch je dosť známy,“ hovorí o skúsenostiach Abdocu P. Brzek.
Menej klasické cesty
Okrem „klasických“ sociálnych sietí, teda Facebooku a Twitteru, je vhodné zamieriť aj na ďalšie stránky, ktoré pomáhajú pri oslovovaní ďalších ľudí. „Záujem môžete získať napríklad tak, že prototyp zverejníte na stránky ako Kickstarter,“ myslí si J. Zacko.
K rovnakému záveru dospeli aj v Abdocu. „Kickstarter už v dnešnej dobe funguje viac ako marketingový nástroj než ako stránka, kde sa dajú zohnať peniaze. Vnímame ho ako ďalší kanál, pomocou ktorého môžeme zaujať ďalších potenciálnych zákazníkov,“ súhlasí P. Brzek.
Podľa J. Zacka je ďalej dôležité získať prvých zákazníkov a nadšencov, ktorí budú produkt ďalej šíriť a ponúknuť ho takzvaným opinion lídrom v danom segmente, ako sú blogeri alebo novinári.
„Príde mi to tak, že české médiá fungujú na základe známostí. Keď poznáš pár ľudí, pretlačíš svoj článok všade. Zahraničné médiá sú oveľa zaujímavejšie. Máme v nich pár známych, ktorí o nás väčšinou napíšu, ak sa im ozveme,“ hovorí P. Brzek. Zároveň Abdoc oslovuje aj niektorých blogerov, napríklad jedného v Japonsku, vďaka ktorému dokážu preniknúť a svoje produkty predávať aj na opačnej strane sveta.
Dôležitou skupinou zákazníkov, na ktorú netreba zabúdať, sú, samozrejme, tí súčasní, ktorí si už niečo kúpili. Ak takých firmá nemá, môže ich získať pomocou tvorby produktov zdarma, pokojne aj zo srandy. „Prvého apríla sme vydali doplnok do Photoshopu, ktorý ukazuje počasie. Jednoduchú vec, ktorej tvorba nám zabrala asi štyri dni, si stiahli desiatky tisíc ľudí. Dokonca nám napísali aj z Adobe, že sa im to páči a zaradili ho do svojho obchodu,“ hovorí P. Brzek.
Nezabúdať na offline
„Online ale nie je jediný svet, kde by ste mali byť. Dôležité je zúčastniť sa udalostí, kde sa stretáva vaša cieľová skupina a tam zaujať,“ pripomína J. Zacko a hovorí o príklade slovenského start-upu Sli.do, ktorí pri prezentáciách „spájajú“ prednášajúcich s publikom a ponúkajú im možnosť interaktívne komunikovať. „Stretli sme ich na svetovej konferencii SXSW. Chodia po Amerike a priamo na konferenciách svoj produkt úspešne predávajú.“
Zároveň sa netreba báť, že ide o produkt zo Slovenska či Česka. „Mnoho úspešných start-upov pochádza z exotickejších krajín. Dôležitý je dojem z produktu a prezentácie, aby pôsobil naozaj profesionálne a naozaj funkčne,“ vysvetľuje J. Zacko. „Napríklad jeden z mojich obľúbených online nástrojov robí malý tím ľudí v Rumunsku. Vôbec to ale neriešim a rád im platím, lebo je to naozaj výborný produkt na svetovej úrovni.“