Ak je jedna vec, ku ktorej sa kreatívny tím kampaňového výboru Slovenskej národnej strane neprinútil, tak to je škrtanie nápadov, ktoré mu zišli na um. Toľko rôznorodých myšlienok a nesúrodých hesiel nemala v predvolebnej kampani žiadna strana.

Bilbordy siahajú od „neoliberálnych výmyslov“ ako zníženie rovnej dane na 16 percent, cez zámer schváliť povinný podiel slovenskej hudby v rádiách až po viaceré výlevy na Rómov.

Copy-writeri SNS sú podľa všetkého neskrotní grafomani – heslá na vonkajších nosičoch sú také dlhé, že vodiči by museli na ceste spomaliť, aby si niektoré z nich stihli prečítať. Nehovoriac o tom, že pre pochopenie niektorých z nich treba auto na pár minút zaparkovať do odstavného pruhu.

Najnáročnejší bilbord navrhuje nový zákon o sponzoringu, výzvu podporiť šport, kultúru a školstvo a zároveň zastaviť korupciu... vedľa toho je ešte hlavné posolstvo „Slováci, začnime sa spoliehať sami na seba!“, sekundárne posolstvo „Máme nové riešenia!“, výzva „Voľte SNS“, webstránka a mená a funkcie troch predstaviteľov strany. Ufff!

Kampaň SNS: Kakofónia okorenená rasizmom

Zdroj: SNS

V druhej várke nosičov už strana zostručnila svoje myšlienky do kratšieho formátu s karikatúrami.

Kampaň SNS: Kakofónia okorenená rasizmom

Zdroj: Návrat ku Galériám v sekcii Voľby 2012

SNS usporiadala pre svojich voličov niekoľko súťaží – napríklad o supernárodniara/-národniarku, v ktorej sa dal vyhrať iPad (!).

Kampaň SNS: Kakofónia okorenená rasizmom

V ankete, ktorý bilbord SNS je najlepší, zas mohlo 20 priaznivcov vyhrať kravatu s motívom SNS. Mimochodom, najobľúbenejším bilbordom sa šokujúco stal:

Kampaň SNS: Kakofónia okorenená rasizmom

Zdroj: Návrat ku Galériám v sekcii Voľby 2012

Strana sa vybúrila aj v pohyblivej audiovizuálnej podobe v sérii jednoduchších, ale aj nákladných spotov s hudobným podmazom členov skupiny Tublatanka, ktorý sa musel pre chýbajúci podpis textára v priebehu kampane meniť. Pri údajne vyše polmiliónových nákladoch a 160-tisíc zhliadnutiach na YouTube to zrejme nebola najvydarenejšia investícia.

V kampani SNS si prišiel na svoje aj časopis Extra Plus, ktorý za špeciálne, zadarmo rozdávané vydanie podľa blogu O médiách zinkasoval 140-tisíc eur. Aký je rozdiel medzi bežným a špeciálnym volebným vydaním, ktoré si objednala SNS, redakcia Mediálne.sk pri zbežnom prelistovaní nezistila.

Priznané náklady na kampaň

22.10.2011 - 9.2.2012 (SNS neuvádza presné časové rozpätie)

Inzercia v Extra Plus
150 000 €

Inzercia v TelePlus, Eurotelevízii
1 440 €

TV spoty (návrh, produkcia)
540 000 €

Bilbordy
315 000 €

Plagáty
30 000 €

Reklamné predmety
48 560 €

SPOLU
1 085 000 €

Celá správa na stiahnutie

PRAMEŇ: MF SR