Zdroj: SITA / Návrat ku Galériám v sekcii Voľby 2012
Jedno jediné heslo – istota. Smer-SD stavil v predvolebnej kampani na ústrednú nekonfliktnú myšlienku, ktorú na reklamných nosičoch takmer vôbec neobmieňa. „Claim“ z prvej fázy kampane – Ľudia si zaslúžia istoty – strana v posledných dňoch iba mierne upravila na „Voľme istoty“ a doplnila ho o jemný náznak mobilizácie – „Jeden hlas môže rozhodnúť“. Myšlienku od samého začiatku podporujú viaceré tváre Smeru - Robert Fico, Robert Kaliňák, Marek Maďarič a Dušan Čaplovič. Neskôr sa pridali aj ďalší predstavitelia.
Preč sú časy, keď Fico agresívne kričal na politických oponentov. „V ťažkých časoch potrebujeme spojiť sily. Nie hádať sa a rozdeľovať,“ hovorí Fico na úvodnej stránke na Facebooku, kde vyzýva k spolupráci „každého, kto má dobré úmysly“.
Aj v ďalšej reklamnej komunikácii, ako aj na mítingoch predstavitelia Smeru prízvukujú všeobecné heslá, vychádzajúce z ústredného pocitu istoty – štát, ktorý chráni a zastaví pád životnej úrovne; stabilita; „mladým prácu, starým úctu“...
K tradičnej stratégii sugerovania pocitu, že všetko ide dole vodou, s jasne pomenovaným vinníkom, sa Smer-SD vrátil v novom videospote s dramatickým hudobným podmazom, kde Fico hovorí, ako sa život na Slovensku výrazne zhoršil a že „čelíme rekordnému zdražovaniu“ – to všetko po roku a pol pravicovej vlády. Predseda strany ponúka ako riešenie stabilnú vládu, ktorá je lepšia ako „neschopná koalícia šiestich pravicových strán“.
Strana investuje značné úsilie do internetového projektu „Smer-TV“, na ktorom pribúdajú desiatky klipov z mítingov (ako napríklad Robert Kaliňák tancuje s dôchodkyňami), ale aj špeciálne reportáže – za zmienku stojí napríklad emociálny zážitok Roberta Fica zo spolunažívania rysa, mačky a ľudských bytostí. Všetky klipy sa dajú pozrieť aj na iOS zariadeniach.
V ostatných mesiacoch Smer-SD nabral tisícky ľudí na svojej stránke na Facebooku – aktuálne ich je vyše 26-tisíc, v decembri ich bolo ešte okolo 10-tisíc. Smer-SD vtedy za záhadných okolností nabral vyše 20-tisíc ľudí v priebehu niekoľkých dní, čo strana vysvetľovala hackerským útokom.
Na sociálnej sieti administrátori upozorňujú na články politikov Smeru, statusmi komentujú texty o aktuálnych udalostiach či o politických oponentoch, odkazujú na mítingy alebo účasť predstaviteľov Smeru v politických debatách a vyzývajú na zasielanie SMS správ. Stovky likeov a desiatky pozitívnych komentárov odhaľujú rúško tajomstva o názoroch ináč zamĺknutých „likerov“ Smeru-SD.
Priznané náklady na kampaň
19.10.2011 - 10.2.2012
Inzercia v tlači
20 188,17 €
Cestovné
52,36 €
Bilbordy, letáky
123 908,06 €
Online, Smer TV
18 960 €
Reklamné predmety
12 609,29 €
Ostatná spotreba (pohostenie, občerstvenie...)
6 546,55 €
Iné služby (nájmy, foto, technika...)
100 632,61 €
SPOLU
282 897,04 €
Zdroj: MF SR
Seriál o kampaniach politických strán bude vychádzať každý deň tento a budúci týždeň. Poradie strán je zostavené podľa posledného prieskumu verejnej mienky o voličských preferenciách.
Prečítajte si tiež:
- Kampaň KDH: Hon na socialistov... aj bez "sa"
- Kampaň OĽaNO: Za gorilou bol Matovič
- Kampaň 99 percent: Čo má pani Dušatková spoločné s Aktami X?
- Kampaň SDKÚ-DS: Sedem s Vacvalovou je späť