Autori kampane Právo na život zavádzajú verejnosť, keď tvrdia, že na billboarde zobrazujú interrupciu v 11. týždni a že "toto je na Slovensku legálne". Pre TASR to uviedla Oľga Pietruchová zo Spoločnosti pre plánované rodičovstvo.

Kampaň proti potratom je zavádzajúca


Oľga Pietruchová.

Podľa zákona o umelom prerušení tehotenstva "žene sa umelo preruší tehotenstvo, ak o to písomne požiada a ak tehotenstvo nepresahuje 12 týždňov," hovorí Pietruchová s dodatkom, že podľa príslušnej vyhlášky sa trvanie tehotenstva ráta v dokončených týždňoch počínajúc prvým dňom poslednej menštruácie.

"Nakoľko k fertilizácii dochádza počas ovulácie v strede cyklu, je skutočný vek embrya o dva týždne nižší ako je daný týždeň tehotenstva," upozorňuje. Podľa autorov kampane však "dotyčný vizuál ukazuje potratený plod vo veku 11 týždňov od počatia."

"Zobrazený plod bol teda podľa slovenských štandardov potratený v 13. týždni tehotenstva, kedy sa už interrupcia u nás na žiadosť ženy nevykonáva," reaguje Pietruchová. Dodáva, že hoci sa tento časový posun môže zdať nepodstatný, na konci prvého trimestra sa plod vyvíja veľmi rýchlo kým v 11. týždni tehotenstva má cca 30 mm, v 13. týždni je to už cca 80 mm, čo zhruba môže zodpovedať fotografii. "Navyše, väčšina interrupcií sa u nás vykonáva do 8. týždňa tehotenstva, teda do 6. týždňa vývoja embrya, kedy je jeho veľkosť cca 10 mm a hmotnosť cca 1 gram," uzatvára Pietruchová.

Arbitrážna komisia Rady pre reklamu (RPR) sa na svojom septembrovom mimoriadnom zasadnutí uzniesla, že kampaň je v rozpore s etickým kódexom RPR. Ako uviedla predsedníčka komisie Jarmila Grujbárová, „kampaň nebola pripravená s pocitom zodpovednosti voči všetkým cieľovým skupinám, a to najmä voči deťom.“ Zadávatelia a tvorcovia kampane si totiž vybrali ako hlavné médium voľne dostupné billboardy. Zadávateľom odporučila billborady prelepiť.


Kampaň proti potratom je zavádzajúca


Prvé trestné oznámenie v súvislosti s billboardovou kampaňou podal občan Vladimír Lauš. Svoj podnet listom zaslal generálnemu prokurátorovi, policajnému prezidentovi a na Okresné riaditeľstvo Policajného zboru SR Bratislava I. "Požadujem okamžité zastavenie kampane proti nenarodeným osobám. Kampaň je v rozpore s etickým prostredím a právnym poriadkom, porušuje ochranu mládeže do 15 rokov a otravuje ostatných občanov aj hostí na Slovensku," uviedol.

Za kampaňou Právo na život, na ktorej billboardoch je fotografia dieťaťa po umelom potrate, stoja Európske Centrum pre Bioetickú Reformu (CBR Europe) a občianske združenie Pastor bonus.

Foto: SITA