Zdroj: SITA
Igor Matovič by vlastne ani nepotreboval predvolebnú reklamnú kampaň – bizarné nápady a vystúpenia, ako aj nakoniec neveľmi vydarený koncept „nezávislých osobností“, z ktorých tí najznámejší nakoniec zdúchli, generujú mladému politikovi toľko spontánnej publicity ako asi nikomu inému.
Strana Obyčajní ľudia a nezávislá osobnosti to už zo začiatku nemala s brandingom ľahké. Pôvodný názov Obyčajní ľudia vyfúkol zaregistrovaním Víťazoslav Moric s nulovými politickými ambíciami. V médiách sa nakoniec začali udomácňovať rôzne skratky Matovičovej strany, ktorá sa spočiatku snažila presvedčiť noviny, aby do grafov s predvolebnými preferenciami nejak predsa len vtesnali celé meno subjektu. Neúspešne – z Obyčajných ľudí vzniklo ľubozvučné OĽaNO s nádychom slovenského folklóru.
Bilbordová časť kampane strany sa zviezla na kauze Gorila – po „teasingovej fáze“ sa spoza primátu nakoniec vynoril Igor Matovič, čo zrejme nemalo znamenať priznanie sa k zosnovaniu celého škandálu. Hlavným posolstvom Matoviča je „zabrániť politikom rozkrádať Slovensko“.
Spomedzi ostatných tvári OĽaNO, ktoré neodplašil detektor lži, má viditeľnú kampaň už iba Alojz Hlina, ktorý neodolal ani čerstvo napadanému snehu.
Zdroj: Laco / Návrat ku Galériám v sekcii Voľby 2012
Hlavným komunikačným kanálom Igora Matoviča sú inzertné týždenníky siete Regionpress napísané na jeho manželku, v ktorých politik už niekoľko rokov kritizuje v stĺpčekoch, čo mu príde pod klávesnicu. S dosahom do vyše 1,5 milióna domácností ide o efektívne médium, z ktorého si Matovič neurobil iba úspešný biznis, ale aj fungujúci kanál pre vlastnú propagandu. O jeho úspechu svedčí, že napriek
Okrem Matovičových komentárov sú týždenníky ako Bratislavsko či Hlohovecko v posledných vydaniach plné inzerátov a rozhovorov s ostatnými „Obyčajnými ľuďmi“.politickému rozkolu ho používa aj bývalá sesterská SaS a v posledných týždňoch aj Smer či ĽS-HZDS.
Komentárovú pestrosť dopĺňali až do odchodu aj politici OKS a KDS, ktorí si podľa zástupcu týždenníkov Regionpressu kupovali tento priestor ako politickú reklamu. Podľa jedného z politikov OKS ho naopak dostali zadarmo...
Predbežný výkaz o výdavkoch na kampaň OĽaNO nie je ukážkou transparentnosti. Z celkových nákladov vo výške takmer štvrť milióna eur išlo takmer 190-tisíc na položku „ostatné“. Ďalších 48-tisíc eur minula strana na inzerciu v printoch – či ide o reklamu v tituloch Regionpressu, zo správy už nevidno. Strana získala dva výhodné úvery s nulovým úrokom – od manželského páru Matovičovie.
Priznané náklady na kampaň
19.10.2011 - 10.2.2012
Prieskumy
6 600 €
Inzercia v tlači
48 025,06 €
Ostatné náklady na propagáciu
187 063,79 €
PRAMEŇ: MF SR
Prečítajte si tiež:
- Kampaň Smeru: Let´s Dance s Kaliňákom... aj na iPade
- Kampaň KDH: Hon na socialistov... aj bez "sa"
- Kampaň 99 percent: Čo má pani Dušatková spoločné s Aktami X?
- Kampaň SDKÚ-DS: Sedem s Vacvalovou je späť