Príchod letnej vlny pivných reklám v májovom hodnotení „vynovenej“ ankety najlepších slovenských reklám Kampaň mesiaca tohtoročnú porotu neoslovil. Na prvú priečku sa totiž prebojovala pramenitá voda Zlatá Studňa, ktorá sa po marcovom rebrandingu predstavila v kampani s úplne novým konceptom podchyteným claimom „Žite s ľahkosťou“.

Kampaň mesiaca: Zlatá studňa sprchuje závistlivé babičky, loserov či cicinky

Za úspechom výhernej kampane stojí aj kreatívne štúdio Milk, ktoré pre značku vyvinulo dlhodobý koncept so snahou vyhnúť sa zaužívanému klišé v segmente a priniesť niečo odlišné tak, aby sa Zlatá studňa jasne zapísala na preplnenej mape na trhu balených vôd.

„Zadanie od klienta bolo posunúť ľahkosť ako kľúčový benefit značky Zlatá studňa. Téma ľahkosti a vody zvádza na používanie tzv. reklamých istôt ako napríklad vyrenderované prúdy krásnej vody, krásni ľudia či levitujúce víly,“ uviedli pre Mediálne.sk kreatívny riaditeľ Milku Martin Jenča a Milan Šemelák, ktorý stojí za ideovým a strategickým konceptom kampane.

Ako ďalej vysvetľujú, v agentúre chceli vytvoriť skôr niečo úprimné, kampaň postavenú na reálnych momentoch zo života, plus rušivý moment – šplech, ktorý zaujme a zanechá v hlavách spotrebiteľov akýsi message. „To sa nám, myslím, podarilo a preto je kampaň úspešná. A prečo vodná sprcha? Lebo existuje veľmi veľa závistlivých babičiek, rozmaznaných ciciniek (pozn. red.: originálny výraz režiséra Janeka Rúžičku z castingu) a ufrflaných loserov, čo ju naozaj potrebujú,“ uzavreli.

Vizitka Martina Jenču a Milana Šemeláka z Milku

Ako ste sa dostali k reklame? Bol to váš "dream job"?
Dream job bol určite tvoriť zmysluplné veci. Či to vždy platí v reklame je na niekoľkohodinovú diskusiu :)

Kde čerpáte inšpiráciu pre nové kampane?
V bežnom živote, pozorovaním ľudí a vecí okolo seba. Nič iné netreba.

Najlepšia reklama/y, na ktorej ste sa spolupodieľali bola...
No jednoznačne Zlatá studňa, nie? :)

Aké zlozvyky vám priniesla práca v reklame?
Absolútnu nenávisť voči priemernosti a generickosti, ktorá v tejto brandži vládne.

Dokážete sa na reklamu pozerať okom "spotrebiteľa"?
Áno, bez toho sa nedá vytvoriť žiadna funkčná stratégia. Kreativita bez stratégie je nefunkčná. Čiže insight musí byť, ale zasa netreba to preháňať. :)

Akú vec ste si v minulosti kúpili na základe reklamy, hoci ju vôbec nechcete či nepotrebujete?
Monocle detské kocky, všetky Moleskine diáre, Hermes šatka, všetky iPody, iPady, iPhony čo existujú.

Čo robíte, keď nepracujete?
Pracujeme.

Obúchaný „outdoor“

Na Slovensku si o reklamnú plochu ešte nikto netrieskal hlavu a teraz to predsa prišlo. Slovenská požičovňa, ktorá si v kategórii „Outdoor“ vydobila prvú priečku a v kategórii „Kampaň“ skončila na 2. mieste, v najnovšej kampani zabudla na „neetickú“ rodinku Veselých či pána Milana a po dlhšej dobe predstavila novú komunikáciu. V čisto outdoorovej kampani upravila citilighty tak, že z nich vyrobila špeciálne „búchače“, na ktorých mohli okoloidúci vyjadriť svoj hnev nad nesprávnym rozhodnutím.

Kampaň mesiaca: Zlatá studňa sprchuje závistlivé babičky, loserov či cicinky

„Našim cieľom bolo upozorniť ľudí na to, že si vo svojej banke požičiavajú peniaze so zbytočne vysokým úrokom a dať im výhodnejšiu ponuku. Zamysleli sme sa nad tým, ako ľudia asi zareagujú, keď zistia, že si požičali oveľa drahšie ako mohli a zároveň sme sa inšpirovali známym idiómom „trieskať si hlavu“, keď je už neskoro,“ opisuje zdroj inšpirácie pre koncept kreatívny riaditeľ z agentúry Wiktor Leo Burnett Peter Ižo.

A v čom vidí dôvod úspechu kampane? Najmä v práci s dobrým insightom a v tom, že je jednoducho vtipná. „Namiesto obyčajného citylightu s informáciou ľudia vidia reklamu, ktorá s nimi komunikuje,“ dodal.

Vizitka Petra Iža z Wiktor Leo Burnett

Ako ste sa dostali k reklame? Bol to váš "dream job"?
Áno, bol to môj dream job. Jedného dňa som uvidel inzerát agentúry MUW, prihlásil som sa, asi sa im to páčilo, tak ma prijali. Bolo to v roku 2002. Tam začala moja kariéra.

Kde čerpáte inšpiráciu pre nové kampane?
Pre nové kampane netreba inšpirácia, stačí zadanie od klienta :-) Ak máte na mysli inšpiráciu pre nápady, tak potom všade. Všetko vás môže inšpirovať, nikdy neviete, čo kedy sa vám hodí.

Najlepšia reklama/y, na ktorej ste sa spolupodieľali bola...
Som hrdý, že som sa spolupodieľal na TV spotoch pre Kooperativu „Nevadí“, potom je to kampaň „Retro“ pre klienta Quatro a najmä rádio spot „Private banker“ pre J&T Banku.

Aké zlozvyky vám priniesla práca v reklame?
Asi nadávanie. Niekedy je proste jednoduchšie povedať dva vulgarizmy, ako siahodlho vysvetľovať.

Dokážete sa na reklamu pozerať okom "spotrebiteľa"?
Dúfam, že áno. Odtrhnutie od reality je pre kreatívca smrť.

Akú vec ste si v minulosti kúpili na základe reklamy, hoci ju vôbec nechcete či nepotrebujete?
Všetko, čo som si kúpil, jednoducho potrebujem :-)

Čo robíte, keď nepracujete?
Som s deťmi, leňoším, drtím FIFU na PS3, sledujem Barcelonu, čítam si a tak.

Aplikácia pre brainstorming

Kampaň mesiaca: Zlatá studňa sprchuje závistlivé babičky, loserov či cicinky

To najlepšie z onlinu. Májové hodnotenie prinieslo úspech aplikácii pre iPhone od Triad-u. Slúžiť má ako zdroj inšpirácie počas brainstormingov a počas vymýšľania stratégií. Aplikácia sa v slovenskom App Store dostala medzi najsťahovanejšie a za mesiac si ju stiahlo viac ako 3-tisíc používateľov. S nápadom priniesť aplikáciu pre verejnosť prišli v agentúre na brainstormingu, keď zistili, že by sa hodil nejaký nástroj, prostredníctvom ktorého odštartujú nápady a majú ho stále pri sebe.

„Na Nápadovači je skvelé, že sa veľmi ľahko používa a keď sa počas brainstormingu chceme zahrať, hádžeme si smartfón a čítame nápady. Ked sme zúfalí, búchame si iPhone o hlavu. Navyše nápady môžeme stále pridávať, takže aplikácia je vždy aktuálna,“ vysvetľuje kreatívny riaditeľ agentúry Triad Advertising Jaro Zacko.

Prvotné očakávania od aplikácie bolo približne stovka stiahnutí, keďže hlavná cieľovka marketérov je dosť malá. „Nápadovač má slúžiť ako inšpirácia a vďaka nej sme sa chceli dostať do rúk marketingovým manažérom, čo sa nám podarilo. Číslo 3-tisíc stiahnutí je pre túto cieľovú skupinu úplne úžasné,“ uzavrel.

Vizitka Jara Zacka z Triad Advertising

Ako ste sa dostali k reklame? Bol to váš "dream job"?
K reklame som sa dostal tak, že ma bavilo písať a vymýšlať. Keď som sa dozvedel, že existuje práca "copywritera", hneď som vedel, že je to dream job :).

Kde čerpáte inšpiráciu pre nové kampane?
Inšpirácia je všade, ideálne v reálnom svete. Lebo ľudia nežijú v svete reklamy, ale vo svojom svete.

Najlepšia reklama/y, na ktorej ste sa spolupodieľali bola...
Každá reklama, čo robíme, je super.

Aké zlozvyky vám priniesla práca v reklame?
Zlozvyk je ten, že si všímam viac billboardy ako okolie a viac reklamu ako články v časopisoch :).

Dokážete sa na reklamu pozerať okom "spotrebiteľa"?
Snažím sa. Pozerať na reklamu iba ako tvorca reklamy je nebezpečné... potom by sme si mohli myslieť, že každý spotrebiteľ miluje náš prací prášok alebo, že všetci sa tešia na ten nový spot :).

Akú vec ste si v minulosti kúpili na základe reklamy, hoci ju vôbec nechcete či nepotrebujete?
Kvôli úžasnej online kampani som vošiel nadšene do obchodu Uniqlo, ale nič sa mi tam nepáčilo.

Čo robíte, keď nepracujete?
Keď nepracujeme, tak v Triade grilujeme :). Keď nie som v Triade, chodím na bike, na tenis alebo na výlety. Snažím sa kompenzovať sedavú prácu :).

Kampaň mesiaca: Zlatá studňa sprchuje závistlivé babičky, loserov či cicinky

Aj druhú priečku v online obhájila digitálna agentúra, tentokrát s Interaktívnou microsite pre Samsung TV, ktorá sa dá ovládať hlasom, gestami a dokáže rozpoznávať tváre.

Inšpiráciou pre agentúru bol samotný spôsob ovládania televízie, ktorý chceli ľuďom sediacim za počítačom ukázať čo najlepším spôsobom vďaka technológii webu, ktorá to v súčasnosti umožňuje.

Tvorcom kampane je kreatívny riaditeľ z agentúry Digita.sk Peter Andráš, ktorý potvrdil, že úspech kampane spočíva v tom, že ľuďom umožnili prostredníctvom microsite vyskúšať si za počítačom ovládanie hlasom či gestami a tým pádom zaujímavo sprostredkovať zážitok z produktu.

Vizitka Petra Andráša z Digita.sk

Ako ste sa dostali k reklame? Bol to váš "dream job"?
Aj keď som vyštudoval marketing, nikdy som si nemyslel, že by som mohol reklamu sám tvoriť. Až v prvom zamestnaní v zahraničnej internetovej agentúre som zistil, že mi to celkom ide a zapáčilo sa mi to.

Kde čerpáte inšpiráciu pre nové kampane?
Všade okolo seba, neustále sledujem technologické aj dizajnérske trendy, aj práce doma a vo svete. Myslím, že to bez toho ani nejde.

Najlepšia reklama/y, na ktorej ste sa spolupodieľali bola...
Vždy keď sa niečo podarí, mám pocit, že je to to najlepšie. Našťastie zatiaľ mávam tento pocit dosť často :).

Aké zlozvyky vám priniesla práca v reklame?
Neviem, či je to zlozvyk, ale neubránim sa hodnoteniu iných prác, ktoré vidím. Či už s úprimným uznaním, alebo s pocitom, že by som to spravil určite lepšie...

Dokážete sa na reklamu pozerať okom "spotrebiteľa"?
Verím, že áno, snažím sa, aby naše práce boli hlavne zrozumiteľné pre tých, ktorým sú určené.

Akú vec ste si v minulosti kúpili na základe reklamy, hoci ju vôbec nechcete či nepotrebujete?
Nestáva sa mi to veľmi často, momentálne si spomínam akurát na joystick na iPad, ktorý až tak veľmi nepotrebujem, ale aj tak som rád, že ho mám :).

Čo robíte, keď nepracujete?
Snažím sa venovať rodine a aspoň cez víkend vypnúť. Cez týždeň, dokonca ani po večeroch, sa mi to veľmi nedarí.

Gorila má silu

Kampaň mesiaca: Zlatá studňa sprchuje závistlivé babičky, loserov či cicinky

Trojlístok najlepších kampaní uzavrelo kníhkupectvo Gorila, ktoré v komunikácii „Sila kníh“ odbočilo do svojho tradičného komunikačného konceptu. Kampaň pozostáva z troch vizuálov zobrazujúcich mužov odlišnými knižnými titulmi, ktoré majú ukázať spôsob, akým môže jediná kniha zmeniť život čitateľa.

Kampaň pochádza z dielne agentúry Jandl, ktorá sa pri prípravách sústredila najmä na to, aby správa smerujúca k verejnosti bola jasná. „Sme presvedčení, že sa nám to podarilo a nebojíme sa toho, že by bežní zákazníci internetového obchodu kampaň nepochopili. Nasvedčuje tomu aj doterajšia spätná väzba, uzavrel kreatívny riaditeľ Jandl-u Pavel Fuksa.

Vizitka Pavla Fuksu z Jandl

Ako ste sa dostali k reklame? Bol to váš "dream job"?
To je tak dávno, že si to už ani nepamätám, bolo to v minulom storočí. Ano, je to stale môj “dream job”.

Kde čerpáte inšpiráciu pre nové kampane?
V knihách, filmoch, zážitkoch, stretnutiach a internete.

Najlepšia reklama/y, na ktorej ste sa spolupodieľali bola..
Kampane na Rajec, Vodafone, Nike, Wikipedia, Budvar.

Aké zlozvyky vám priniesla práca v reklame?
Neschopnosť zaspať, cynizmus, neustálu kriku ostatných, záchvaty hnevu, posttraumatickú stresovú poruchu, depresiu, syndróm nepokojných nôh, neschopnosť sústrediť sa, rezistenciu na kofeín a taurín, bruxizmus, zhoršenie zraku a halucinácie.

Dokážete sa na reklamu pozerať okom "spotrebiteľa"?
Áno.

Akú vec ste si v minulosti kúpili na základe reklamy, hoci ju vôbec nechcete či nepotrebujete?
Auto, topánky, McDonald's a KFC.

Čo robíte, keď nepracujete?
Pracujem.