KAMPAŇ 11/14
Hodnotenie: 3,74 / 5 bodov
Zadávateľ: Nadácia pre deti Slovenska
PR Agentúra: Jandl
Viac o kampani na konci článku
2. miesto
Vianoce bez ošiaľu
Hodnotenie: 3,17 / 5 bodov
Zadávateľ: O2
Agentúra: Elite Solutions, Triad Advertising, Kreatívny tím O2
3. miesto
Vianočná súťaž 2014
Hodnotenie: 2,8 / 5 bodov
Zadávateľ: Coop Jednota
Agentúra: Jandl
Bodové hodnotenie kategórie Kampaň (max. počet bodov je 5)
Hodina deťom má veľkého detského hrdinu
Už niekoľkokrát sa stalo, že kampaň od rovnakého zadávateľa zvalcovala v ankete Kampaň mesiaca nie jednu, ale rovno viacero kategórií. To platí aj v prípade „hrdinskej“ kampane Nadácie pre deti Slovenska, ktorá má okrem najlepšej kampane aj víťazný televízny spot, print a rádiový spot.
Cieľom kampane bolo rovnako ako každý rok upriamiť pozornosť verejnosti na zbierku Hodina deťom, ktorú organizuje Nadácia deťom Slovenska. Zbierka má získať finančné prostriedky na podporu projektov pre deti z celého Slovenska.
Myšlienku tohtoročnej kampane postavili jej autori z reklamnej agentúry Jandl na jednoduchosti – zatiaľ čo deti v usporiadaných rodinách často snívajú o tom, že z nich budú superhrdinovia, mnoho ich kamarátov má sen jediný – prežiť obyčajné a pokojné detstvo.
„Kampaň vyzdvihuje neľahké osudy niektorých detí a ich sny, ktoré sa v porovnaní so snami väčšiny detí môžu zdať banálne,“ opisuje kampaň strategy planner z agentúry Jandl Ivana Valeková.
Komunikačný koncept s názvom „Veľké sny potrebujú malú pomoc“ vznikol už v priebehu minulého roka pri zásadnej zmene komunikácie celého projektu. Koncept sa odpútal od pozornosti celebrít, na ktorých boli v minulosti postavené všetky kampane, a dal hlavnú úlohu deťom. Práve tie už druhý rok zohrávajú v celej komunikácii kľúčovú úlohu.
„V rovnakom koncepte sme pokračovali aj tento rok, avšak oproti predchádzajúcemu roku bolo naším cieľom posunúť komunikáciu vyslovene pozitívnych a veselých emócii k vážnejšiemu tónu, ktorý má za úlohu vyvolať u ľudí väčšiu potrebu pomôcť,“ vysvetľuje I. Valeková.
Herecké celebrity sa v kampani Hodina deťom objavili aj tento rok, avšak nehrali prím. Boli súčasťou projektu Sen za sen, ktorý prebiehal na špeciálnej microsite projektu Hodina deťom.
Kampaň pre Hodinu deťom pozostáva z televízneho spotu, ktorého hlavným hrdinom je malý chlapec s hlavou plnou snov. Hrá sa sám na ulici, pričom si na seba obliekol veľký červený plášť, veľmi podobný tomu, aký nosia superhrdinovia známy z viacerých filmov či rozprávok.
„Nie všetky deti snívajú o tom, že sa stanú superhrdinami. Niektoré snívajú jednoducho o tom, že budú mať šťastné detstvo. Veľké sny potrebujú malú pomoc,“ vysvetľuje divákom voice-over v televíznom spote.
Rovnaký hrdina sa objavil aj na printovom vizuále s rovnakým posolstvom, aký divákom prináša televízny spot. Odrazom malého chlapca je obrovský tieň muža na stene domu.
„Sen o superhrdinovi bol pre nás synonymom sna šťastného a spokojného dieťaťa. Veľké sny, ktoré potrebujú malú pomoc bodovali, u poroty a laickej verejnosti aj minulý rok. Je to pravdepodobne kvôli jasnému posolstvu a emočnej sile kampane. To je pre nás znakom, že koncept má význam rozvíjať aj naďalej,“ uzatvára.
Ku kampani pre Hodinu deťom sa vyjadrila aj porota z radov verejnosti. Kampani pripisuje obrovské emócie či výborne vizuálne prevedenie. „Kampaň pre Hodinu deťom bola krásna a veľmi emotívna,“ uvádza čiťateľka Monika.
Vizitka tvorcov
Copywriterka Karla Calheiros z Jandl
Ako ste sa dostali k reklame? Bol to váš „dream job“?
Reklamu som obdivovala od malička, ale nikdy som nevedela, ako sa do nej dostať. Môj život teda nabral iný smer. Začala som pracovať ako kuchárka, potom som si otvorila vlastnú reštauráciu a vtedy som sa opäť stretla s reklamou. Zistila som, že ma baví omnoho viac ako to, čo práve robím, tak som reštauráciu predala a odišla na Miami Ad School.
Kde čerpáte inšpiráciu pre nové kampane?
Som presvedčená, že najlepší spôsob, ako sa dopracovať k nápadu, je ponoriť sa hlboko do produktu alebo brandu a prepracovať sa až k jadru. DNA treba rozpitvať, získať všetky možné informácie, vypočuť si názory ľudí, zistiť, aké sú benefity a toto všetko pomaly spracovávať. Čokoľvek potom v priebehu dňa robím – počúvam hudbu, pozerám film, alebo čítam článok – sa s tým samé od seba snaží spojiť a ja potom zrazu zbadám alebo začujem niečo, z čoho skrsne nápad. Objaví sa spojenie, vznikne insight, všetko si to začnem zapisovať, vytvárať variácie. Zisťujem, čo funguje najlepšie. Takto to väčšinou prebieha, hoc celý ten proces vôbec nie je taký jednoduchý, ako sa môže zdať.
Najlepšia reklama/y, na ktorej ste sa spolupodieľali bola...
Myslím, že najlepšia bola zatiaľ Hodina Deťom a to z dvoch dôvodov: celý tímm odviedol fakt dobrú prácu, všetci sme naozaj verili tomuto nápadu a snažili sa, aby výsledok bol čo najlepší. Je skvelý. Podruhé som vždy chcela robiť kampaň pre neziskovú organizáciu (táto bola moja prvá) a hlavne ak viem, že svojou prácou pomôžem deťom, ten pocit odmeny je ešte sladší.
Aké zlozvyky vám priniesla práca v reklame?
Mám množstvo zvykov, ale žiaden z nich asi nie je zlý. Dokonca si myslím, že mi reklama dala veľa dobrých návykov. Je napríklad veľmi dôležité sledovať, čo sa deje vo svete, akú hudbu ľudia počúvajú, aké filmy letia. Baví ma chodiť na výstavy, čitať a vôbec, nasávať všetko, v čom je ukrytá nejaká kreativita. Pretože to všetko je potrava pre tvorivý mozog a mňa to všetko veľmi napĺňa.
Dokážete sa na reklamu pozerať okom „spotrebiteľa“?
Z istého pohľadu áno. Ak som aj ja súčasťou cieľovky, viem posúdiť, či ma oslovuje, či sa s ňou viem stotožniť, či je message funkčný. Pod cieľovou skupinou myslím ženy v mojom veku a zhruba s mojimi návykmi. S produktami pre mužov sa mi napríklad stotožňuje ťažšie.
Akú vec ste si v minulosti kúpili na základe reklamy, hoci ju vôbec nechcete či nepotrebujete?
Všetci sme to urobili, v tom predsa tkvie čaro reklamy. Preto máme niektoré značky radšej ako iné. Prihovárajú sa nám, brand concept alebo postoj, ktorý reprezentujú, je nám sympatický. Nakoniec, hoci je to podvedomé rozhodnutie, si vždy vyberieme značku, ktorá odráža naše vlastné hodnoty.
Čo robíte, keď nepracujete?
Veľmi rada, vlastne kedykoľvek môžem, cestujem. Čítam, pozerám filmy, skúšam rôzne jedlá. Stále sa učím nové veci a vôbec, zbieram nové skúsenosti.