1. #prepacmekac – Burger King
Burger King sa po rokoch vrátil na Slovensko a hneď na úvod stavil na provokáciu hlavného konkurenta, čomu sa nevyhýba ani v kampaniach na iných trhoch. McDonaldu sa fastfoodový reťazec ospravedlnil na Slovensku rýmovačkou „prepáč, mekáč“ s dôvetkom, že „kráľ je len jeden“. V tomto duchu sa štylizovala celá kampaň k launchu prvej prevádzky Burger Kingu v Bory Mall. Zákazníci si dokonca mohli objednať špeciálne uvádza menu #prepacmekac. Značka komunikovala primárne v online. Viac informácií.
2. Tváre slobody – O2
O2 si aj tento rok pripomenulo výročie Nežnej revolúcie. Operátor chcel tentoraz poďakovať tým, ktorí pred 29 rokmi stáli na námestiach a bojovali za slobodu a demokraciu. Súčasťou konceptu bola tematická webstránka, na ktorej sa do 17. novembra zbierali príbehy jednotlivcov z demonštrácií. V rámci kampane vznikla aj pieseň Tváre slobody skupiny Ultrazvuk, teda raperov Veca a Tona S. s hosťujúcou speváčkou Zuzanou Mikulcovou. Nechýbali ani čítané oznamy v rádiách, brandingy, bannery či hashtag #slobodaniejesamozrejmost. Operátor tiež posielal špeciálnu ďakovnú SMS správu obyvateľom tých miest, kde zhromaždenia v roku 1989 reálne prebiehali a upozorňoval aj na prekročenie štátnej hranice. Ku kampani sa pridali už tradične aj ďalšie firmy. Viac informácií.
O2 aj tento rok posiela klientom SMS k 17. novembru Zdroj: O2
3. Hokej v dobrých rukách – Dr. Max
Sieť lekární Dr. Max povolala do kampane slovenského hokejistu Mariána Hossu. Jej cieľom je poukázať na to, že k športu prirodzene patrí aj starostlivosť o zdravie. V imidžovom spote sa M. Hossa pripojí k chlapcovi, ktorý sedí sám na lavičke a sleduje tmavé nebo. „Aj ty raz budeš taká hviezda,“ prihovorí sa mu známy hokejista. Kľúčový slogan kampane znie „Kto chce byť dobrý, musí začať skoro. Kto chce pomôcť, musí začať hneď!“. Spoločnosť Dr.Max zároveň pripomína partnerstvo so Slovenským zväzom ľadového hokeja. Viac informácií.
4. Dobré a zodpovedné Vianoce – Slovenská sporiteľňa
Banka spustila svoju vianočnú kampaň v polovici novembra. Slovenská sporiteľňa stavila na ideu „Dobrých a zodpovedných Vianoc“, v rámci ktorých pripravila špeciálny web, súťaž o vianočný stromček a tradične aj televízny spot. Jeho ústrednou myšlienkou je „Darujte dobro, dostanete šťastie“ a témou priateľstvo medzi dievčatkom a vianočným stromčekom. Banka tiež podporuje myšlienku dobrého a zodpovedného nakupovania darčekov vďaka Štedrej karte a mobilným platbám cez Google Pay. Zodpovedne prebiehala aj produkcia samotného spotu, pri natáčaní sa totiž použil ekologický celulózový umelý sneh či catering bez plastov. Viac informácií.
5. Dal som to – SIHPA
November je známy aj ako mesiac boja proti rakovine prostaty. Muži si fotia svoje fúzy a publikujú ich na sociálnych sieťach. Tak vzniklo spojenie Movember (moustache + November). Do slovenského Movembra sa pod heslom Dal som to zapojili aj slovenskí hokejisti. Hokejista, ktorý odohrá úspešný zápas, sa stáva hrdinom. Cieľom bolo v tomto prípade spraviť hrdinov zo všetkých mužov. Tých, ktorí zvládnu vlastný zápas: vyšetrenie prostaty. Ambasádor kampane, známy hokejista Róbert Pukalovič, vyzýval prostredníctvom motivačného videa ostatných mužov: „Ja som to dal a som na to hrdý. Neboj, dáš to aj ty.“ Okrem videa boli muži oslovení priamo na hokejových zápasoch v Bratislave, v Košiciach, Žiline a Poprade. Na webe kampane Dalsom.sk sa každý muž mohol na preventívnu prehliadku objednať. Garantom kampane bola Slovenská urologická spoločnosť a hlavným partnerom SIHPA – Slovenská asociácia hráčov ľadového hokeja.
Zdroj: Vagus
Patrik Herman v kampani pre Vagus Zdroj: Vagus
6. Daň z potravín – Slovenská asociácia moderného obchodu
Slovenská asociácia moderného obchodu (SAMO), ktorá spája najväčšie obchodné reťaze, konkurentov spojila ešte silnejšie v období, keď lobovali proti chystanému zákonu o špeciálnom odvode. Ten napokon parlament schválili, hoci posudzovať ho bude ešte asi aj ústavný súd. SAMO pozývalo ľudí na web Nechcemetozaplatit, kde mali vyjadriť názor na odvod zákazníci, ktorí v konečnom dôsledku napokon nový odvod zaplatia zo svojich peňaženiek. Aliancia v reklame daň z potravín ukázala ako produkt, ktorý by sa nikdy nemal dostať do predajní. Viac informácií.
7. Vianoce, o akých sa vám ani nesnívalo – COOP Jednota
Vianoce sú za rohom a niektorí sa tak veľmi tešia, že ani nevedia zaspať. Vtedy príde vhod stará salašnícka múdrosť: „Keď nevieš zaspať, ovečky treba porátať.“ A ako sa ukáže v tohtoročnej vianočnej kampani COOP Jednota, ovečiek je presne 3 333 – rovnako ako všetkých výhier v koncoročnej spotrebiteľskej súťaži reťazca. V televíznom spote ani na kľúčovom vizuáli tradične nechýbali obľúbené postavičky baču a honelníka.
Zdroj: COOP Jednota
8. Giving Tuesday – Nadácia Pontis
Nadácia Pontis predstavila kampaň k „darovaciemu utorku“, teda myšlienke #GivingTuesday. Filantropická aktivita mala za cieľ počas utorka 27. novembra konkurovať nákupným sviatkom, akým je napríklad Black Friday, a povzniesť myšlienku dobrovoľníctva. Na Slovensku túto aktivitu podporilo viacero známych tvárí, pripojili sa k nej herečka Táňa Pauhofová, športovec Matej Tóth, moderátor Milan „Junior“ Zimnýkoval, youtuber Expl0ited a spevák Miro Jaroš. V spote poukazujú to, čo si nekúpili, aby namiesto toho obdarovali niekoho iného. Viac informácií.
Zdroj: Pontis
9. Skutočný darček – Človek v ohrození
„Daruj kozu tam, kde ju treba!“ hlásila pred sviatkami mimovládna organizácia Človek v ohrození. „Tvárou“ kampane Skutočný darček sa stala skutočná koza Božka, ktorá navštívila viaceré známe osobnosti, okrem iných aj hlavu štátu Andreja Kisku v prezidentskom paláci. Človek v ohrození aj týmto spôsobom vyzýva ľudí, aby namiesto zbytočností darovali pod stromček práve kozy, sliepky, sadenice či včelí úľ. Pripomína, že zvieratá nekončia na tanieri, ale poskytujú obživu vo forme ich produktov. To, čo rodiny nespotrebujú, môžu predať na trhu. Tieto pomyselné balíčky končia v rôznych kútoch sveta, napríklad v Keni, Libanone, ale aj na Slovensku, v sociálne vylúčených komunitách. Viac informácií.
Zdroj: Človek v ohrození
10. CSR projekty – Lidl
Lidl na konci roka imidžovým spotom pripomínal svoje CSR projekty na Slovensku. Reťazec vďaka nim podporuje deti so zdravotnými problémami v rámci aktivity „Od začiatku v dobrých rukách“, výstavbu detských ihrísk „Žihadielko“, nákup inkubátorov v nemocniciach v iniciatíve „Dobré rozprávky“ či vysádzanie stromov v Tatrách vďaka projektu „Voda pre stromy“. Hlavnú rolu v spote si zahralo malé dievčatko, ktoré ďalekohľadom sleduje všetkých „zázračných“ zákazníkov. Spoločnosť im tiež chcela touto cestou poďakovať. Viac informácií.
11. Dosť bolo omáčok – Kariéra.sk
Pracovný portál Kariéra.sk, spadajúci pod spoločnosť Zoznam, prišiel s novou kampaňou. Poukazuje v nej na pracovné ponuky a pohovory, na ktorých sa uchádzač nedozvie takmer žiadne relevantné informácie, práve naopak, iba „samé omáčky”. V tomto duchu sa nesie aj televízny spot. V ňom zástupca firmy záujemcovi najprv menuje benefity, ktoré ho na danej pozícii čakajú. Po upozornení sa zrazu zastaví a položí otázku „Kde vidíte kôprovú o päť rokov?“. Kariéra.sk upozorňuje aj na svoju novú funkciu – filtrovanie ponúk podľa platu. Okrem televízie je kampaň nasadená aj v OOH, rozhlase, printe a online. Viac informácií.
Zdroj: Facebook / MUW Saatchi & Saatchi
12. Regál pre zdroje rigorózky – Möbelix
Spoločnosť Möbelix Slovensko sa rozhodla klasický produkt prezentovať netradične. V reklame na poličku nepriamo poukazuje na kauzu predsedu parlamentu Andreja Danka. Opisuje ju totiž ako „regál, do ktorého zmestíte všetky zdroje pre svoju rigorózku“. Spoločnosť zverejnila reklamu na svojom profile na Facebooku. Dobovou poličkou na zložky si uťahuje z A. Danka, ktorý čelí podozreniu, že jeho rigorózna práca je kompilát vykrádajúci obsah piatich kníh. Práve túto päticu titulov znázornil aj Möbelix v reklame. K príspevku napísal popis „Niektorí z nás potrebujú literatúry viac, iní menej“. Viac informácií.
13. The Gift – Miklosko Fashion Design
Značka oblečenia návrhára Fera Mikloška sa rozhodla zaujať krátkym online filmom s názvom The Gift, ktorý znázornil príbeh mladého muža a jeho problému s prijatím vlastného ja. Takisto uňho prevláda strach a nepochopenie, ktorému musí čeliť pre svoju sexuálnu orientáciu. Pointa prichádza, keď otec svojmu synovi venuje ten najväčší dar – pochopenie. Napriek komplikovanej téme ostáva film blízko hodnotám značky, ktorými sú móda, unikátnosť a hľadanie pochopenia. Viac informácií.
14. Follow za foLove – Dobrý Anjel
Dobrý anjel sa v novej kampani pohral so slovíčkami, ktoré poznáme dôverne z online prostredia. Od ľudí chcel, aby vymenili like za life a follow za foLove. Charitatívna organizácia tak naznačila, že aj sociálne siete sa dajú využiť na reálnu pomoc – headliny vyzdvihujú charakteristické funkcie Facebooku a Instagramu. Na špeciálnej podstránke zas Dobrý anjel priblížil príbehy vybraných rodín, ktorým organizácia pomáha. Ku kampani sa pripojili aj influenceri, svoje Stories na Instagrame mali v čierno-bielej podobe. Kampaň sa na rozdiel od tých z minulých rokov sústredila len na digitál. Viac informácií.
Zdroj: Facebook / Dobrý anjel
Andrej Kiska podporil kampaň Dobrého anjela na Instagrame Zdroj: Instagram / Andrej Kiska
Kampaň Dobrého anjela na Instagrame Zdroj: Instagram / Dobrý anjel
15. Dlhujeme im to – Transparency International Slovakia
Transparency v aktuálnej kampani upozornila na to, že seniori podliehajú manipulácii štyrikrát častejšie ako mladí a nechajú sa ľahšie oklamať. Nezisková organizácia preto spustila kampaň #DlhujemeImTo, v ktorej vyzdvihuje dôležitosť ich vzdelávania. Zapojilo sa do nej viacero známych tvárí, niektoré aj so svojimi rodičmi. V rámci kampane vznikli krátke videá, v ktorých sa predstavili stand-upisti Ján Gordulič, Ludwig Bagin, Michael Szatmáry, herečky Dominika Morávková, Bronislava Kováčiková a fotograf Martin Črep. Pripomínajú, že rodičia ich po celý život veľa naučili a teraz je čas, aby ich niečo učili oni. Viac informácií.
Zdroj: TIS