„Na základe vykonanej kontroly, ktorá prebehla aj za prítomnosti pracovníka GAS Familia 13. 8. 2015, boli všetky zistenia odstúpené na ŠVPS SR a RVPS Bratislava na ďalšie konanie, nakoľko šíriteľ reklamy má sídlo v územnej pôsobnosti RVPS Bratislava. Tá začala v predmetnej veci konať u šíriteľa reklamy podľa zákona o reklame,“ povedal P. Hajnala s tým, že šíriteľovi reklamy hrozí pokuta.
Postup štátnych úradov sa však nepáči poslancovi NR SR Pavlovi Abrhanovi (KDH), ktorý na reklamu upozornil. „Nielen bilbord je nehorázny, ale aj postup štátnej správy, ktorá dopisuje sama sebe a dohaduje sa, komu to patrí, miesto toho, aby zakázala takúto kampaň,“ povedal P. Abrhan.
Poslanec tiež upozornil, že kampaň sa začala začiatkom augusta a je pravdepodobné, že bude trvať len mesiac. „Ak štátna správa bude nečinná, kampaň prebehne a potom vyrubenie pokuty bude nedostatočné. Štátny orgán by mal zasiahnuť a prerušiť kampaň, ktorá porušuje zákon,“ zdôraznil.
Štátna veterinárna a potravinová správa patrí podľa zákona o reklame k orgánom dozoru, ktoré zisťujú porušenia legislatívy v tejto oblasti. Okrem uloženia pokuty výrobcovi potravín má kompetenciu aj zakázať konkrétnu kampaň.
V rozhodnutí o zákaze šírenia má tiež inštitúcia právo uložiť povinnosť zverejnenia takéhoto rozhodnutia a opravného vyhlásenia v médiách.
Predseda poslaneckého klubu KDH P. Abrhan už minulý týždeň kritizoval problematickú reklamu na alkohol, ktorá je zameraná na mládež. Podľa neho je táto kampaň nehorázna a Štátna veterinárna a potravinová správa ju mala zakázať.
„Keď nekonajú kompetentní, vyzývam ministra pôdohospodárstva Ľubomíra Jahnátka, aby konal on,“ povedal P. Abrhan s tým, že takéto bilbordy sú umiestnené aj pri školách. Zároveň oznámil, že KDH predloží novelu zákona, ktorá zakáže umiestňovanie reklamy na alkohol v okolí škôl a zdravotníckych zariadení.
Kampaň Gas Familie pochádza z dielne agentúry This is Locco. Bilbordy s vizuálom podnecujúcim ku konzumácii alkoholu sa nachádzali napríklad pri ZŠ Kalinčiakova v Bratislava či ZŠ Trebišovská 10 v Košiciach, ale aj neďaleko protialkoholického centra v hlavnom meste. Viaceré sťažnosti na kampaň už dostala aj Rada pre reklamu.