Zdroj: Mediálne.sk
Žiadna iná kampaň nebola pod takým drobnohľadom v posledných týždňoch ako reklamná komunikácia 99 percent. Kampane nových strán neznámych tvarí zväčša nevzbudzujú pozornosť. Ani reklama hnutia sama o sebe nebola spočiatku zaujímavá. Po teasingovej časti odhalenej 17. novembra, ktorá komunikovala zatiaľ iba beztvárne občianske združenie, prišli populistické hlášky, nekonkrétny volebný program a kandidátky plné no-nameov. To ponúka väčšina z plejády zúfalých politických pokusov.
Zdroj: Infovoľby.sk
99 percent zaujalo, keď sa z pozadia vynoril Ivan Weiss, ktorý iritoval už v roku 2010 podporou masívnej kampane pre SDĽ. A z 99 percent sa stala skutočne zaujímavá strana koncom minulého roka – keď si pod rizikom porušenia zákona zaplatila možno najväčšiu politickú kampaň v elektronických médiách vôbec.
Ľudia za 99 percent ukázali, že televízie sa nedajú získať na svoju stranu iba „tradičnou“ cestou, teda komplikovaným ovládnutím manažmentu, ako sa to robí v STV či kedysi v Markíze. Postačí aj hotovosť, ktorá pokryje riziká z pokuty od spomaleného regulátora.
Na kampani 99 percent preto nie je zarážajúci jej obsah ani spracovanie, ale vplyv na biznisovú etiku Markízy, TV Joj a Fun rádia. Vystúpenia predstaviteľov strany priamo vo vysielaní boli najokatejšou prezentáciou vplyvu ľudí na médiá, ktoré neodolali. Veď diváci a poslucháči pri Modrom z neba, Paneláku a rumunských odrhovačkách rýchlo zabudnú, že pani Dušatková a pán Vačok sa podozrivo otŕčali ako experti vo fachu krátko pred voľbami.
Zdroj: Fun rádio
Nájdenie tvárí bolo pre komunikáciu 99 percent dôležité. Tvorcovia strany vedeli, že stranu neunesú iba prázdne heslá – do popredia sa preto dostala sympatická tetuška s fúzatým deduškom či mlado vyzerajúci ex-Markízák.
Zdroj: Redakcia Mediálne.sk / Návrat ku Galériám v sekcii Voľby 2012
Razenie jasnej a profesionálne konzultovanej komunikačnej línie je evidentné zo všetkých vyjadrení zástupcov strany. Jednoduché frázy permanentne útočia na aktuálnu politickú moc, označovanú za vyvolencov, ktorá pomáha všetkým iným, len nie „99 percentám“.
Strana nemá iný komunikačný cieľ ako posilniť pocit averzie voči ostatným konkurentom v znamení kauzy Gorila, na ktorú sa 99 percent pozoruhodne kvalitne pripravila. Okrem iného špeciálnou microsite pravdaoslovensku.sk, hrajúcou na konšpiračnú strunu.
Strana si však zároveň dáva veľký pozor na to, aby nič nesľúbila – to si totiž voliči zapamätajú veľmi dobre. Osemnásťbodový program všeobecne pomenúva problémové oblasti, za ktoré môžu mecenáši či ázijské firmy.
Pôvodne jednoduchá internetová stránka „občianskej iniciatívy“ sa rozrástla na asi najkvalitnejšie spracovaný digitálny portál spomedzi politických strán. Že reklamná masáž mala svoj efekt, dokazuje aj úspech strany na Facebooku s vyše 70-tisíc fanúšikmi. Predbehla ju iba o tri roky dlhšie pôsobiaca SaS.
Predbežný výkaz o nákladoch na kampaň do 9. februára sa dá preletieť rýchlo - strana 99 percent uvádza pri všetkých položkách nulu. Náklady totiž nieslo občianske združenie Občan v akcii, "sympatizujúce" so stranou. Podľa Ivana Weissa mali náklady na kampaň za toto obdobie dosiahnuť do 1,4 milióna eur, teda najviac spomedzi deklarovaných nákladov všetkých strán.
Prečítajte si tiež:
- Kampaň Smeru: Let´s Dance s Kaliňákom... aj na iPade
- Kampaň KDH: Hon na socialistov... aj bez "sa"
- Kampaň OĽaNO: Za gorilou bol Matovič
- Kampaň SDKÚ-DS: Sedem s Vacvalovou je späť