VÍŤAZNÁ KAMPAŇ – OKTÓBER 2016
Hodnotenie: 7,89 / 10 bodov
Zadávateľ: Dobrý Anjel
Agentúra: Made by Vaculik
Viac o kampani sa dočítate nižšie.
2. miesto
V Kauflande sa nemusíte obmedzovať
Hodnotenie: 6,4 / 10 bodov
Zadávateľ: Kaufland
Agentúra: Respect APP
3. miesto
Orange Mix
Hodnotenie: 6,19 / 10 bodov
Zadávateľ: Orange Slovensko
Agentúra: Wiktor Leo Burnett
Bodové hodnotenie kategórie Kampaň (max. počet bodov 10)
ODBORNÁ POROTA | VEREJNOSŤ | AGENTÚRY | SPOLU | |
Už 10 rokov pomáhame - Dobrý Anjel | 8,67 | 5,97 | 7,50 | 7,89 |
V Kauflande sa obmedzovať nemusíte - Kaufland | 6,40 | 5,32 | 7,50 | 6,40 |
Orange Mix - Orange Slovensko | 6,50 | 5,45 | 6,00 | 6,19 |
Otázky - Sme.sk | 6,50 | 5,32 | 5,00 | 5,96 |
Vianoce u Saganovcov 2061 - Telekom | 6,50 | 4,61 | 5,00 | 5,82 |
Jedlo pre ajťákov - T-Systems | 6,83 | 4,42 | 4,00 | 5,78 |
Hospodárske výsledky inak - Ikea | 6,17 | 7,71 | 2,50 | 5,74 |
Napredujte vďaka úverom od Tatra banky - Tatra banka | 5,17 | 5,00 | 5,00 | 5,10 |
Spravme krok ku zdraviu - Liga proti rakovine | 5,17 | 5,61 | 2,50 | 4,72 |
Uľahčite to aj svojim úverom - UniCredit Bank | 5,17 | 4,23 | 3,50 | 4,65 |
Starali sa o nás, keď sme boli malí. Teraz oni potrebujú našu pomoc - Socia | 5,00 | 5,10 | 2,50 | 4,52 |
Ak niekto tvrdo pracuje, musí prísť odmena - Sedita | 4,83 | 5,13 | 2,00 | 4,33 |
Zamestnanecký nábor - Lidl | 4,50 | 4,90 | 2,00 | 4,08 |
Pozn. v hodnotení je podľa pravidiel váha hlasov porota – verejnosť – agentúry v pomere 3:1:1 |
V hlasovaní verejnosti sme vyžrebovali Martinu Donáthovú, ktorá vyhrala štvrťročné digitálne predplatné TRENDU.
Jeden konkrétny reprezentuje tritisíc
Slovenskí zadávatelia sa oproti zahraničiu ešte stále akosi boja dať do svojich kampaní poriadnu „nálož“ emócií. Nezisková organizácia Dobrý Anjel, ktorá v najnovšej komunikácii oslavuje 10. výročie od svojho vzniku, je však na dobrej ceste. V ankete Kampaň mesiaca zaujala odbornú porotu i verejnosť.
Hlavným motívom víťaznej kampane boli lietajúce šatky vo vzduchu, ktoré predstavovali vytúžený moment, keď sa ich onkologický pacient vzdáva. Pretože sa vyliečil a začínajú mu rásť vlasy. Vo vzduchu sa ich v televíznom spote postupne objavia desiatky, ale pôsobivo až v závere sa divákovi odhalí pointa, keď jedno z mladých dievčat odhodí svoju šatku.
Na rozdiel od doterajších kampaní sa organizácia v rámci osláv výročia rozhodla pre zmenu v komunikácii. V kampani sa Dobrý Anjel nesnažil získať si nových podporovateľov, ako býva zvykom, ale komunikuje imidžovo - ďakuje každému, kto sa pričinil o to, že organizácia existuje už desiaty rok.
„Vždy v októbri máme kampaň. Odlišnosť však tentoraz bola v tom, že sme chceli len poďakovať existujúcim Dobrým anjelom a nie vyzývať ďalších ľudí, aby sa nimi stali. Bolo pre nás dôležité povedať ‚Ďakujeme‘. Nie je to samozrejmé, že sú medzi nami ľudi, ktorí prispievajú každý mesiac už roky a okrem dobrého pocitu si zaslúžia počuť, že to má zmysel a že sme im vďační,“ uviedla pre Mediálne.sk marketingová manažérka Dobrého Anjela Ľudmila Kolesárová.
Zdroj: Dobrý Anjel
Ako ďalej dodáva, kampane Dobrého Anjela sú väčšinou postavené na jednom konkrétnom príbehu, ktorý reprezentuje tisíce podobných, ktoré má organizácia v systéme. „Väčšina ľudí, ktorí začnú pomáhať, to tak aj pochopí a my sa tomu tešíme. No niekedy sa stáva, že ak prezentujeme jeden prípad, ľudia chcú pomáhať práve tej rodine a tak musíme trochu vysvetľovať, že nemôžeme ukázať tritisíc príbehov,“ hovorí Ľ. Kolesárová.
Ďakovná kampaň bola klasická nadlinková, poskladaná z televíznych a rozhlasových spotov, outdooru a printu. Okrem toho Dobrý Anjel rozosielal ďakovné direct maily, vydal výročné noviny a so špeciálnou ištaláciou zo šatiek sa zúčastnil aj na festivale Biela noc.
V kampani podľa Ľ. Kolesárovej zarezonoval najviac televízny a rádiový spot. „Pri televíznom spote ľudia hodnotili veľmi pozitívne jeho nevtieravosť a pohodovú atmosféru, ktorú svojou jemnou hudbou a lietajúcimi šatkami vniesol do každej domácnosti. Rádiospot naopak ľudí veľmi dojal. Reálne telefonáty preliečených detských onkologických pacientov Dobrým anjelom pôsobili veľmi pekne,“ vysvetľuje.
Dobrý Anjel sa v aktuálnej kampani spojil aj s viacerými slovenskými značkami. Desiate výročie si pripomenuli OMV či Telekom, ktorý ďakoval všetkým Telekom Dobrým Anjelom za to, že im nie je ľahojstajný osud rodín s deťmi s rakovinou či inou vážnou chorobou. Na svoj YouTube kanál uverejnil originálny spot Dobrého Anjela, ktorý v závere doplnil o krátku výzvu, v ktorej voice-over vysvetľuje, ako sa stať Dobrým Anjelom.
Aktuálnu kampaň pre Dobrého Anjela vytvorila reklamná agentúra Made by Vaculik, ktorá s organizáciou spolupracuje dlhodobo. Na projektoch pre Dobrého Anjela pracuje pro bono. Skladbu použitú v kampani naspievala slovenská speváčka Jana Kirschner.
Okrem jesenných televíznych kampaní každoročne Dobrý Anjel predstavuje v máji podlinkové kampane. „Okrem finančnej pomoci sa snažíme aj edukovať, prepájať svety chorých a zdravých a búrať bariéry. Aktivity ako napríklad Dobrá Zoo Dobrého Anjela alebo spolupráca s retailovými partnermi majú veľký úspech a pomáhajú budovať dôveru a vzťah k značke,“ dodáva Ľ. Kolesárová.
Pri Dobrom Anjelovi sme ešte limitovanejší ako pri bežných klientoch
O tom, ako sa pripravujú kampane pre Dobrého Anjela, hovoria creative director Peter Ižo a copywriterka Petra Števonková z agentúry Made by Vaculik.
Dobrý Anjel oslavuje v najnovšej kampani 10. výročie. Na čom ste si dali záležať, aby bolo z kampane cítiť najviac?
PŠ: Cieľom kampane bolo hlavne poďakovať všetkým darcom, ktorí finančne pomohli a pomáhajú rodinám bojovať s rakovinou a s ďalšími chorobami.
Kde vznikol nápad postaviť kampaň na lietajúcich šatkách?
PŠ: U nás v agentúre. Šatky a ich odhadzovanie symbolizujú víťazstvo nad chorobou, ako aj možnosť ľahšie ju zvládnuť vďaka pomoci od darcov.
Pri televíznych spotoch je veľmi dôležitý aj výber hudby. Čo rozhodlo o Jane Kirschner?
PŠ: Chceli sme do spotu pesničku, z ktorej dokáže ísť emócia, ktorá bude citlivá a zároveň slovenská, keďže Dobrý Anjel pomáha slovenským rodinám. A práve tvorba Jany Kirschner spĺňa všetky tieto požiadavky.
Kampaň sa hrá s emóciami. Ako sa pripravujú reklamné kampane pre takú citlivú tému, s ktorou pracuje Dobrý Anjel?
PI: Bolo by veľmi cynické odpovedať, že s radosťou… Všetky kampane chceme robiť dobre, poctivo a funkčne. Tu je navyše ešte ten úžasný rozmer, že robíte niečo, čo má naozaj zmysel. Že si uvedomíte, že život nie je iba o počte predaných produktov. Robiť dobro je vždy dobrý pocit.
Existuje nejaká hranica, keď si spolu s klientom poviete, že toto by už verejnosť nezvládla a šetríte emóciami?
PI: Hranica, samozrejme, existuje vždy. Je však skôr etická.
Spomedzi viacerých reklám zarezonovala aj kampaň z roku 2011, v ktorej dievčatko Ninka rozpráva svoju modlitbičku. Čo sa v komunikácii Dobrého anjela zmenilo odvtedy?
PI: Toto je trošku iná kampaň, než na aké sme u Dobrého anjela zvyknutí. Zámerne sme ju vzhľadom na 10. výročie chceli urobiť inak. Má mať oslavný charakter, ak sa, pravdaže, dá hovoriť o oslave v súvislosti s touto citlivou témou. Samozrejme, autentickosť je to, čo je pre kampane Dobrého Anjela typické, napríklad aj tu nám hrá dievčatko, ktoré je reálne zapojené do systému Dobrého Anjela.
Vieme, že máte vo svojom portfóliu viacero veľkých značiek, v čom je Dobrý Anjel ako klient výnimočný?PI: Vo všetkom. Dobrý anjel, to sú predovšetkým príbehy, krásne, ale aj smutné. Nejde tu o čísla a grafy, ale o osudy skutočných ľudí. O ich životy. Niečo, čo je pre jedného maličkosť, môže pre druhého znamenať obrovské šťastie. Alebo naopak tragédiu. Preto oproti vám v zasadačke nesedí „klient“, ale Ľudka Kolesárová, ktorej sa pracovný čas nekončí tak ako vám. To všetko intenzívne cítite pri každom stretnutí.
Nakoľko máte pri príprave kreatívnych konceptov voľnú ruku?
PI: Sme ešte limitovanejší ako pri bežných klientoch. Iba ten, kto nikdy podobné projekty nerobil, si myslí, že tu majú kreatívci slobodu a môžu si urobiť hocičo, hlavne nech je to kreatívne a sú z toho klince. Toto je najväčší omyl. Aj tu musíte rešpektovať značku, jej tonalitu a tak ďalej. Samozrejme, otázka budgetu je ešte dôležitejšia.
Aké ocenenia ste spolu s Dobrým Anjelom získali v reklamných súťažiach?
PI: Získali sme bronzový klinec v kategórii TV a kinoreklama v roku 2012 s kampaňou Modlitbička.
Aké su reakcie verejnosti? Stretli ste sa počas príprav reklamných kampaní s niečím a povedali ste si „Áno, dáva to zmysel, robíme to správne.“?
PI: Áno, dáva to zmysel a robíme to správne.
Ako sa vám v agentúre darilo v roku 2016?
PI: V agentúre roka sme skončili na treťom mieste, z čoho sa veľmi tešíme. Nie je jednoduché byť 20 rokov na špici, preto nás teší každý úspech.
Kde podľa vás pramení úspech Made by Vaculik?
PI: Stále nás to baví.
Ako v súčasnosti bojujete s konkurenciou? Kde naopak vidíte svoju pridanú hodnotu?
PI: Tak ako vždy. Tvrdou, poctivou robotou. Naša pridaná hodnota sú naše skúsenosti. Pracujeme s ľuďmi, ktorí v brandži predstavujú kvalitu a sú jednoducho profíci, ktorí niečo dokázali a dokazujú. Nezamestnávame žiadnych selfpromotérov, egohoničov a podobné figúrky. Možno aj preto sme jediná agentúra, ktorá má najdlhší vzťah s klientom. Tatra banka je s nami od začiatku. Chceme, aby naši klienti rástli spolu s nami.
Aj kreativita má svoje dno, kde ju najčastejšie čerpajú ľudia z reklamnej brandže?
PI: To je veľmi výstižná otázka, aj keď ste ju možno tak nemysleli. Mnohé reklamy viac pripomínajú dno než kreativitu, stačí si večer pozrieť reklamný brejk.
Ako oddychujete? Dokážete niekedy vypnúť od sveta reklamy?
PI: Som s deťmi, leňoším, hrám FIFU na PS4, sledujem Barcelonu, čítam si, premýšľam o živote a podobne.