Na vrchole rebríčka TOP Advertising Agencies Slovakia podľa vlaňajších výsledkov, ktorý každý rok zverejňuje Klub reklamných agentúr Slovenska (KRAS), vystriedala agentúru JandL, marketing a reklama, agentúra Wiktor Leo Burnett s tesným rozdielom 142 438 eur. Gross income agentúry Wiktor Leo Burnett medziročne vzrástol o 14 percent.
Metodika výpočtu gross income sa podľa vyjadrenia odborného poradcu a nezávislého auditora, spoločnosti BDO tento rok nemenila. Hodnotenie výkonnosti sa odvíja aj od minuloročných klientov agentúr a ich investícií do reklamy.
Nový model hodnotenia ekonomickej výkonnosti agentúr zaviedla brandžová asociácia ešte v roku 2010, odvtedy v ňom kraľoval JandL. Agentúre Wiktor Leo Burnett (WLB) pomohli dostať sa na čelo rebríčka najmä noví klienti a navyšovanie rozpočtov na komunikáciu aktuálnych klientov.
"Napríklad Zlatý Bažant, ktorý na nás presunul okrem ATL aj komplet digitálny budget. Hneď skraja roka 2017 sme začali pracovať pre 365 banku ako dôsledok nášho víťazstva v tendri z jesene 2016. Vyhrali sme tender aj na Generali a vzápätí aj tender na značku Lunter. Do portfólia nám pribudla aj značka Innogy a VSE a celé to bolo v lete 2017 korunované získaním Poštovej banky do portfólia našich klientov," vysvetľuje úspech agentúry managing director WLB Peter Kontra.
Rebríček TOP Advertising Agencies 2017 | |||||
Agentúra | Členstvo v združení KRAS | Gross income (eur) | Zmena (%) | ||
2017 | 2016 | 2017/16 | |||
1. | Wiktor Leo Burnett, s.r.o. | člen | 3 138 168 | 2 742 269 | 14,44 |
2. | JandL, marketing a reklama, s.r.o. | člen | 2 995 730 | 2 907 498 | 3,03 |
3. | Istropolitana Advertising, s.r.o. | člen | 2 042 968 | 1 874 662 | 8,98 |
4. | Made by Vaculik, s.r.o. | člen | 1 709 009 | 1 997 053 | -14,42 |
5. | MUW / Saatchi & Saatchi, s.r.o. | člen | 1 623 905 | 1 321 887 | 22,85 |
6. | MullenLowe GGK, s.r.o. | člen | 1 065 331 | 1 185 363 | -10,13 |
7. | Triad, s.r.o. | člen | 1 058 140 | 1 120 477 | -5,56 |
8. | Effectivity, s.r.o. | člen | 862 687 | 1 237 314 | -30,28 |
9. | Zaraguza, s.r.o. | člen | 793 910 | 1 016 877 | -21,93 |
10. | Apple Pie, s.r.o. | člen | 250 156 | 175 015 | 42,93 |
Zdroj: BDO, s.r.o., Bratislava |
„Veľkosť nebola nikdy primárnym cieľom WLB, vždy sme sa predovšetkým sústredili na kvalitu nášho produktu, čiže kreativitu. Ak sa však veľkosť nakoniec stane dôsledkom tejto stratégie zamerania sa na produkt, tak to samozrejme poteší ešte viac,“ dodáva P. Kontra.
Najväčší nárast výkonnosti dosiahli agentúry Apple Pie, ktorej parameter gross income stúpol o takmer 43 percent a MUW / Saatchi & Saatchi, ktorej hrubý príjem stúpol o skoro 23 percent. Najväčší prepad o viac ako 30 percent zaznamenala agentúra Effectivity.
Garantom TAAS je Klub reklamných agentúr Slovenska (KRAS) a pripravuje ho v spolupráci s audítorskou spoločnosťou BDO. Konečnú verziu rebríčka musí na záver schváliť takzvané „Schvaľovacie zasadnutie“ zložené zo všetkých zúčastnených agentúr. Tento rok tak učinilo 25. júla.
„Výnimočnosť tohto auditovaného rebríčka spočíva v jeho 16-ročnej histórii, vďaka ktorej poznáme trendy a benchmarky reklamného trhu na Slovensku. Z pohľadu medzinárodnej praxe je práve gross income najrelevantnejším parametrom, ktorý ukazuje skutočnú výkonnosť reklamných agentúr. Je v ňom vyjadrená pridaná hodnota z hlavnej činnosti, vybrané náklady, ako aj marže jednotlivých agentúr podľa ich relevantnosti, čo reálne odzrkadľuje silu a výkonnosť auditovaných agentúr,“ uvádza managing partner spoločnosti BDO Peter Gunda.
Rebríček TOP Advertising Agencies Slovakia je periodickým ukazovateľom ekonomickej výkonnosti zúčastnených agentúr, ktoré pôsobia výhradne v oblasti reklamy a marketingovej komunikácie v Slovenskej republike. Účasť v TAAS je zároveň aj hlavným kritériom pre zaradenie do súťaže Agentúra roka.