V online predaji potravín vidí potenciál rastúci počet firiem. Po kamenných maloobchodných sieťach Tesco a Carrefour chce v tomto segmente experimentovať aj internetový hráč – prevádzkovateľ e-shopu InterStore.sk.
Online obchod v týchto dňoch spustil na webe predaj trvanlivých potravín a v spolupráci s maloobchodnou sieťou by chcel perspektívne predávať cez web aj čerstvé tovary.
V ponuke InterStoru pod novou záložkou Potraviny pribudlo okolo 5-tisíc produktových položiek, ďalších štyritisíc je v pláne. E-shop ponúka nápoje, cukroviny, konzervované potraviny, suché plody či koreniny. Ceny sú podľa InterStoru na úrovni hypermarketov, v prípade väčších balení aj nižšie. Interstore má okrem toho už dlhšie v ponuke drogistický tovar a, samozrejme, hlavné produktové položky - tovary dlhodobej spotreby.
Oproti novým službám Tesca či Carrefour, ktoré sú dostupné zatiaľ iba pre Bratislavu v podobe vlastnej distribúcie (Tesco), respektíve osobného odberu (Carrefour) posiela Interstore.sk potraviny kamkoľvek na Slovensku prostredníctvom bežných poštových či kuriérskych ciest.
To je výhoda aj nevýhoda – tovar si síce môže objednať ktokoľvek, no donáška trvá dlhšie. Tesco aj Carrefour ponúkajú možnosť prevziať si tovar vo vybraných časových pásmach ešte v deň objednávky.
Aj InterStore plánuje spustiť dovoz tovaru ešte v ten istý deň, no tento krok súvisí s väčším plánom – e-shop chce nadviazať spoluprácu s etablovaným potravinovým reťazcom, prostredníctvom ktorého chce predávať aj čerstvé potraviny. „Rokujeme s viacerými celonárodnými, ale i regionálnymi potravinovými obchodnými reťazcami. Meno partnera by sme mali poznať v závere tohto mesiaca,“ uviedol pre Mediálne.sk manažér pre online hypermarket Peter Papan.
Po nadviazaní tejto spolupráce by chcel InterStore okrem expresného dovozu ponúkať aj možnosť osobného odberu vo vlastnom zákazníckom centre, prípadne aj v pobočkách maloobchodného partnera. „Naším hlavným cieľom je pokryť najmä veľké mestá, kde je potenciál najväčší,“ hovorí Papan. InterStore chce podľa neho kombinovať spoluprácu so supermarketovými sieťami a nákupom výrobkov priamo od dodávateľov.
Ako v prípade potravinových e-shopov Tesca či Carrefouru, aj predaj potravín cez InterStore má z pohľadu používateľského komfortu svoje chyby krásy. Mnohé položky sú bez fotografií, na webe chýbajú informácie o zložení výrobkov, tovary sa podľa výrobcu, gramáže či zloženia filtrovať nedajú.
Práve na tento problém chce reagovať vo Veľkej Británii Tesco, ktoré chystá 3D supermarket s virtuálnymi regálmi, imitujúcimi poličky v kamennom obchode.
Peter Papan potvrdzuje, že uľahčiť výber z tisíciek nových tovarov je ťažká úloha. „E-shop s potravinami by mal poskytovať ilustračné fotografie a tiež popis tovaru, čo sa od začiatku ukazuje ako jeden z najzložitejších problémov. Členenie tovaru do kategórií a podkategórií a nastavenie filtrov je hotová alchýmia,“ vysvetľuje manažér InterStoru.
„Základná štruktúra menu potravín na InterStore nekopíruje len členenie produktov u dodávateľov, ale snaží sa sledovať logický postup klikania. Každému spotrebiteľovi však vyhovuje niečo iné. Aj preto budeme sledovať reakcie kupujúcich a zlaďovať ich s možnosťami dátových stôp od dodávateľov,“ dodáva Papan.
Napriek týmto komplikáciám má online predaj potravín podľa neho osloviť tých spotrebiteľov, ktorí nemajú chuť cestovať do kamenného obchodu, prechádzať sa v uličkách supermarketu, čakať v rade pred pokladňou a "vláčiť domov tony tovarov“.
Online predaj môže podľa Papana osloviť aj zákazníkov, vyhľadávajúcich typy produktov, ktoré v menších supermarketoch môžu byť v obmedzenej ponuke – napríklad bio potraviny či špeciálne výrobky pre ľudí trpiacich celiakiou alebo cukrovkou.