Rastu kategórie classifieds napomáhajú silní slovenskí hráči, ktorí zväčšujú portfólio svojich služieb v tomto segmente a zároveň pracujú na ich napredovaní.
Rast natívnej reklamy je zas podľa IAB spôsobený rozvojom natívnych platforiem, rôznymi aktivitami na jej podporu a čoraz väčšími výdavkami do spoluprác s influencermi a ambasádormi značiek.
Odhad brandžovej asociácie o raste výdavkov korešpondenuje s číslami mediálnej agentúry Zenith Slovensko, podľa ktorej aj celoročné čisté inzertné výdavky do online reklamy porastú o 7,4 percenta.
Najväčší rast v absolútnych číslach zaznamenala v prvých šiestich mesiacoch reklama vo vyhľadávačoch, ktorá tvorí necelých 24 percent celkových online výdavkov.
Vývoj výdavkov do jednotlivých reklamných formátov (tis. eur) | |||||
Formát reklamy | Celkové príjmy (tis. eur) | Zmena (%) | Podiel segmentu na celk. príjmoch (%) | ||
1. polrok 2018 | 1. polrok 2017 | 2018/17 | 1. polrok 2018 | 1. polrok 2017 | |
Display | 23 965 | 23 721 | 1,03 | 40,59 | 43,11 |
Paid-for search | 13 927 | 12 261 | 13,58 | 23,59 | 22,29 |
Video | 9 636 | 8 840 | 9,01 | 16,32 | 16,07 |
Classifieds & Directories | 7 972 | 6 779 | 17,59 | 13,50 | 12,32 |
Textová reklama | 770 | 1 113 | -30,86 | 1,30 | 2,02 |
Native | 1 605 | 1 368 | 17,33 | 2,72 | 2,49 |
Other | 1 169 | 937 | 24,75 | 1,98 | 1,70 |
Spolu | 59 044 | 55 020 | 7,31 | 100,00 | 100,00 |
PRAMEŇ: IAB Slovakia |
Zadávatelia investujú stále najviac do displejovej reklamy, ktorá tvorí 41 percent z celkových výdavkov, ale jej podiel sa medziročne znížil. Zaznamenala tiež najnižší, a to jednopercentný medziročný nárast. Sedemnásť percent displejovej reklamy je pritom nakupovaných programaticky.
Ďalšou príjmovou položkou, ktorá sa podpisuje pod rast tejto kategórie reklamy, je video reklama, ktorá vzrástla o deväť percent.
Za 43-percentným rastom programatickej reklamy v porovnaní s predchádzajúcim obdobím je podľa IAB najmä aktívna práca slovenských online médií, ktoré otvárajú dvere tomuto spôsobu predaja rôznych rich media formátov reklamy. Z desktopových je najobľúbenejší branding, v prípade mobilnej verzie mobile brand ad (tzv. interstoller).
Stále viac peňazí zadávatelia smerujú aj do video a mobilnej reklamy. Mobilná reklama dosiahla 13-percentný nárast a dosahuje už 38 percent z celkových výdavkov do reklamy.
Zdroj: IAB Slovakia
Darilo sa aj slovenským médiám z členskej základne IAB Slovakia, ktoré dosiahli nárast oproti predchádzajúcemu obdobiu 11 percent.
Dve tretiny slovenských vydavateľov a médií dosiahli v prvom polroku rast príjmov z internetovej reklamy. Slovenským médiám sa čoraz viac darí monetizovať potenciál mobilnej reklamy, videa a navyšovať svoje príjmy z programmatického nákupu, konštatuje IAB.
V prípade programmatic výdavkov došlo v roku 2018 na základe odporúčania AdEx komisie k zmene metodiky, preto pre prvý polrok 2017 bola hodnota programmatic pre účely porovnania prepočítaná. Z celkových výdavkov sa programaticky nakupuje stále len necelých desať percent.
Údaje pozostávajú z nahlásených čistých inzertných príjmov, bez započítania agentúrnych provízií a bonusov, ako aj mediálnych partnerstiev relevantných členov IAB Slovakia a odhadu nadnárodných a slovenských nečlenských hráčov. Na tých sa podieľa AdEx komisia združenia, v ktorej sú zástupcovia členských agentúr i médií. V súčasnosti má IAB Slovakia 40 členov.